کتاب «اصول خبرنویسی» منتشر شد
دوشنبه 01 شهريور 1395

اصول خبرنویسی

کتاب «اصول خبرنویسی» منتشر شد

کتاب رسانه‌ای «اصول خبرنویسی» نوشتۀ اکبر نصراللهی در تشریح مراحل سه‌گانۀ خبر از سوی انتشارات سروش منتشر و روانۀ بازار نشر شد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، در مقدمۀ کتاب «اصول خبرنویسی» آمده: با توجه به اهمیت اخبار و اطلاع‌رسانی و پیدایش رسانه‌های الکترونیکی و رقابت بین رسانه‌های خبری، بی‌توجهی و کوچکترین غفلت هر رسانه در زمینۀ خبررسانی به حذف آن از عرصۀ اطلاع‌رسانی و یا کم‌اثر بودن آن منتهی می‌شود؛ بنابراین آموزش و تربیت خبرنگاران با ذوق، جسور و متعهد کاری است که رسانه‌ها در عرصۀ رقابت به انجام آن می‌پردازند.

 اعتماد مخاطبان به رسانه‌ها و اعتبار آن‌ها از دغدغه‌های مهم و سرمایۀ اصلی دست‌اندرکاران هر رسانه است و دست‎اندرکاران رسانه‌ها، از جمله خبرنگاران زمانی موفق به کسب این سرمایه می‌شوند که آموزش و تخصص لازم را برای تولید اخبار و انتشار آن فراگیرند. بنابراین خبرنگاران برای جلب اعتماد مخاطبان باید با بهره‌گیری از دانش و هنر این رشته و فراگیری اصول نگارش خبر، خبرهای مورد نیاز مخاطبان را با رعایت اصول صحت، جذابیت و جامعیت در کمترین زمان ممکن انتشار دهند.
این اثر در شش بخش با عناوین آموزش، شرط حضور مؤثر خبرنگاران و ادامۀ بقای رسانه‌ها، شناخت تحریریه‌های خبری و روند انتشار خبر، مراحل سه‌گانۀ تهیه و انتشار خبر، لید خبر، اصول اساسی نگارش متن خبر و تیتر، خلاصۀ خبر و عناوین تدوین شده است.

در بخش نخست، مؤلف ضمن تشریح اهیمت آموزش خبرنگاران، ویژگی‌هایی چون ذوق و استعداد برای کار روزنامه‌نگاری، توجه به واقعیت‌ها و ساده‌نویسی، ارتباط مستمر با مردم و مسئولان، داشتن حس مسئولیت اجتماعی و روحیۀ جسارت و خطرپذیری، تعصب کاری، احترام به ادیان و فرهنگ مردم و رعایت عفت عمومی را برای خبرنگاران ضرروری می‌داند.
در بخش بعدی، مؤلف با توجه به اهمیت شناخت روند تولید و انتشار اخبار در رسانه‌های الکترونیکی و مکتوب به چگونگی کسب خبر و منابع خبری رادیو و تلویزیون پرداخته است. همچنین در این بخش قسمت‌های مختلف تولید و پخش اخبار رادیو و تلویزیون و همچنین مطبوعات از سوی مؤلف معرفی می‌شوند تا خبرنگاران با شناخت تحریریه‌های مختلف، خبرهای مورد نیاز بخش‌های مختلف خبری را تولید کنند.

بخش سوم این کتاب به مراحل «سه‌گانۀ تهیه و انتشار خبر» اختصاص دارد. در فصل ششم از این بخش، تحت عنوان «شناخت خبر» ضمن اشاره به تعاریف مختلف خبر و نقد آن‌ها تعریفی جامع از خبر ارائه می‌شود. فصل هفتم تحت عنوان «جمع‌آوری اطلاعات» به عناصر خبر می‌پردازد . با توجه به این که شناخت عناصر خبر نیز همچون آگاهی از ارزش‌های خبری به خبرنگاران در تولید و تنظیم بهتر خبر کمک می‌کند، در این فصل ضمن تعریف هر یک از این عناصر مثال‌هایی نیز آورده می‌شود.

 در بخش چهارم نیز که به بحث لید اختصاص دارد؛ ضمن بیان تعریف و اهمیت لید و فرق آن با مقدمه و تیتر، انواع لید از نظر محتوا، عناصر و موضوع همراه با مثال معرفی می‌شود.

در بخش پنجم، نویسنده به متن، سابقه و منبع خبر و معرفی افراد و چگونگی کاربرد صفت در خبر توجه می‌کند و در بخش ششم با توجه به اهیمت تیتر، خلاصۀ خبر و عناوین در خبرهای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی، ابعاد، انواع و قواعد نگارش آن‌ها را بررسی می‌کند.

این اثر که حاصل تحصیل و تدریس نویسنده در دانشگاه‌های مختلف و تجربۀ حرفه‌ای وی در مطبوعات است، برای خبرنگاران و علاقه‌مندان به حوزۀ خبرنگاری بسیار ارزشمند است.

چاپ دوازدهم این اثر در 180 صفحه و با قیمت 10 هزار تومان توسط انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقه‌مندان به حوزۀ رسانه و خبر قرار گرفت.

علاقه‌مندان برای تهیۀ کتاب به‌صورت تک‌جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان مطهری، نرسیده به خیابان مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66493620-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir  امکان پذیر است.

نظر بدهید