شاعری که قدرت افشاگری دارد، قدرت اصلاح‌گری هم دارد
چهارشنبه 03 شهريور 1395

علی‌محمد مؤدب:

شاعری که قدرت افشاگری دارد، قدرت اصلاح‌گری هم دارد

مدیرعامل شهرستان ادب در اردوی زنجان بانوان آفتابگردان با اشاره به کارکرد ادبیات گفت: شاعری که قدرت افشاگری دارد، قدرت اصلاح‌گری هم دارد. شاعر باید برای زمانه خود آیینگی کند.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، دومین اردوی پنجمین دورۀ آموزشی شاعران انقلاب اسلامی ویژۀ بانوان دیروز، دوم شهریورماه، درمجتمع فرهنگی سروش زنجان آغاز به کار کرد. در اولین روز از این مراسم فرهنگی، علی محمد مؤدب، مدیرعامل مؤسسۀ شهرستان ادب ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران دربارۀ شعر و مأموریت شاعری گفت: شاعر باید برای زمانه خود آیینگی کند.


وی افزود: هرچه شاعر زمان‌شناس‌تر باشد، قدرت خودافشایی پیدا می‌کند. یکی از راه‌های رسیدن به خودافشایی، شناخت خود و آشکارکردن جهانی است که شاعر آن را تأسیس می‌کند. شاعر باید به جایی برسد که زیبایی‌ها، کمال‌طلبی‌ها و حتی اشتباهات را در معرض قضاوت زمانه بگذارد تا به وسیلۀ افراد جامعه با خودشان روبرو شوند.

شاعر مسئول حفظ حرمت زیبایی است

شاعر کتاب «دست‌خون» دربارۀ کارکرد ادبیات نیز گفت: شاعر اگر خودافشایی نکند، خائن است؛ چراکه کسی که جرئت افشا دارد، جرئت اصلاح دارد و می‌تواند مصلح جامعۀ خود باشد. باید توجه کرد ما باید برای افشای خودمان به شناخت خودمان برسیم.

وی افزود: دشواری خودسازی، مقدمۀ خودافشایی شاعر است که با خلق جهان زیبا انسان را تکامل ببخشد. کل واقعۀ عاشورا برای پاسداشت حرمت زیبایی‌هاست و شاعر مسئول حفظ حرمت زیبایی و آزادی است.

مدیرعامل مؤسسۀ شهرستان ادب در ادامه گفت: شاعران خط اول زیباخواندن و بر سر عهد ازلی ماندن هستند. شاعر چاره‌ای ندارد که خیلی جدی باخودش روبرو شده به خودشناسی وخودسازی برسد. وظیفۀ شاعر مبارزه با توهم‌ها و تاریکی‌هاست. شاعر باید اوهام را بشناسد و هم اینکه بتواند خود را از آن رهایی بخشد.

 
نظر بدهید