سنگری: نتوانستیم جلوی ستیز غرب نسبت به پیامبر اسلام(ص) را بگیریم
شنبه 06 شهريور 1395

نشست خبری جشنوارۀ ادبی خاتم برگزار شد

سنگری: نتوانستیم جلوی ستیز غرب نسبت به پیامبر اسلام(ص) را بگیریم

محمدرضا سنگری در نشست خبری دومین جشنوارۀ ادبی خاتم گفت که متأسفانه آن‌گونه که غرب به ستیز با پیامبر اکرم(ص) می‌پردازد و محصولات مختلف هنری و ادبی تولید می‌کند، ما نتوانستیم در معرفی و شناخت سیرۀ پیامبر(ص) به جامعۀ جهانی اقداماتی را انجام دهیم. همچنین محسن چینی‌فروشان عنوان کرد که کشورهای غربی بیشترین هجمه را به پیامبر اسلام(ص) وارد می‌کنند، در نتیجه وظیفۀ ما سنگین‌تر شده و هرکس باید به اندازۀ خودش در این راه قدم بردارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری دومین جشنوارۀ ادبی خاتم(ص) با حضور علی‌اکبر اشعری، محسن چینی‌فروشان، محمدرضا سنگری، مجید قیصری و اصحاب رسانه در دبیرخانۀ جشنوارۀ خاتم برگزار شد.
علی‌اکبر اشعری در ابتدای این نشست ضمن تبریک هفتۀ دولت گفت: بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) با همکاری شهر کتاب و مجمع ناشران انقلاب اسلامی، اولین جشنوارۀ خاتم(ص) را با موضوع سیرۀ پیامبر اکرم(ص) برگزار کرد و خوشبختانه علی‌رغم زمان کمی که از اعلام فراخوان تا زمان داوری آثار بود، اما حدود 950 اثر به جشنواره ارسال شد که از این بین 750 اثر قابلیت حضور در جشنواره را داشتند. استقبال اهالی ادب از این آثار و درخواست برای ترجمۀ آثار جشنواره باعث شد تا ما انگیزۀ کافی برای برگزاری دومین جشنوارۀ ادبی خاتم را داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات حوزۀ ما این است که منابع خوبی در اختیار نداریم، چراکه اگر منابع خوبی در حوزۀ ادبیات دینی منتشر شود، می‌تواند به توسعۀ کتاب و کتاب‌خوانی کمک کند. ساختار دورۀ دوم مانند دورۀ اول خواهد بود و یک شورای علمی و یک دبیرخانه بر آن نظارت خواهند داشت که محمدرضا سنگری به‌عنوان رئیس شورای علمی و مجید قیصری به‌عنوان دبیر جشنواره حضور خواهند داشت. همچنین مصطفی رحماندوست، محسن پرویز، حمید گروگان، روح‌افزا و  زواریان اعضای این شورا هستند و با توجه به آثاری که جمع‌آوری می‌شود، ترکیب هیئت داوران نیز انتخاب خواهد شد. در دورۀ گذشته جوایز این جشنواره یکسان نبود، اما امسال تصمیم داریم که تفاوتی در بین جوایز بخش کودک و بزرگسال نباشد و هدایا به‌صورت یکسان توزیع شود.
سنگری که دیگر سخنران این نشست بود با اشاره به تجربیات دورۀ نخست این جایزه اظهار کرد: تجربۀ نخستین دورۀ جایزۀ خاتم راه را برای ما روشن کرد تا ببینیم چگونه باید در این مسیر قدم بگذاریم. متأسفانه آن‌گونه که غرب به ستیز با پیامبر اکرم(ص) می‌پردازد و محصولات مختلف هنری و ادبی تولید می‌کند، ما نتوانستیم در معرفی و شناخت سیرۀ پیامبر(ص) به جامعۀ جهانی اقداماتی را انجام دهیم. قرآن پیامبر اکرم(ص) را به‌عنوان اسوه و الگوی مردم معرفی کرده اما می‌بینیم که کشورهای غربی در این حوزه بیشتر فعالیت کرده‌اند و با اقداماتی مانند کشیدن کاریکاتور، ساختن فیلم و نوشتن رمان به ستیز با ایشان می‌پردازند.
وی افزود: متأسفانه به دلیل عدم فعالیت در این حوزه بسیاری از ویژگی‌های پیامبر(ص) به مردم معرفی نشده و ما به‌دنبال آن هستیم که زمینه را برای پرداختن به این حوزه فراهم کنیم، چراکه از این حوزه می‌توانیم وارد حوزه‌های دیگری شویم تا شرایط برای فعالیت‌های ادبی – دینی مناسب‌تر شود. درحال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که ما نباید منتظر هجمۀ دشمنان باشیم و باید با پرداختن به این موضوعات از انجام فعالیت کشورهای غربی پیشگیری کنیم.
این چهرۀ ادبی با اشاره به محورهای داستانی جشنوارۀ خاتم گفت: رابطۀ پیامبر با خود (مسایل شخصی و حساسیت‌های فردی)، رابطۀ پیامبر با دیگران (همسر، فرزندان، دوستان)، ارتباط با آفرینش (پرندگان، حیوانات، ستاره، خورشید و ...) و رابطه با تاریخ، چهار محور زندگی پیامبر(ص) است که باید نویسندگان در این حوزه‌ها ورود کنند.
سنگری ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) بهترین الگو برای انسان‌هاست و بدون شک هیچ انسانی از یک الگوی مناسب بی‌نیاز نیست. متأسفانه ما در سال‌های گذشته از عرضۀ بهترین الگوی بشریت غفلت کرده‌ایم.
وی با اشاره به حضور موفق نوجوانان در نخستین دورۀ جشنوارۀ خاتم(ص) اظهار کرد: دورۀ اول این جایزه به ما نشان داد که چه استعدادهای قوی در حوزۀ نوجوان داریم. بعضی از آثار این نوجوانان به‌قدری شاخص بودند که من تصمیم گرفتم به چهره‌های شاخص ادبی بگویم که در این مسابقه شرکت نکنند، چراکه مناسب نیست که یک نوجوان 15 ساله جایزه بگیرد و استادی در آن مراسم برگزیده نشود.
این نویسنده ادامه داد: متأسفانه در داستان‌های ارسالی در نخستین دورۀ جشنواره کمتر به تأثیر پیامبر اکرم(ص) بر زندگی امروز جامعۀ بشری اشاره شد و بیشتر داستان‌ها بازنویسی داستان‌های قدیمی بودند. امیدوارم بتوانیم برخی از این آثار را ترجمه کنیم چراکه تجربه به ما نشان می‌دهد که ما در حوزۀ ادبیات انقلاب ضعیف عمل کرده‌ایم.
مجید قیصری که سومین سخنران این نشست بود، عنوان کرد: ما قصد داریم سه مجموعه داستان از آثار ارسال شده را منتشر کنیم. مجموعۀ بزرگسال، مجموعۀ کودک و نوجوان و منتخبی از 66 اثر نهایی، سه مجموعه‌ای است که به‌زودی منتشر خواهد شد. خوشبختانه بعد از برگزاری آئین اختتامیه استقبال بسیار خوبی از جشنوارۀ خاتم شد و حتی عده‌ای به ما درخواست دادند تا آثار را به آن‌ها تحویل دهیم تا به زبان انگلیسی و روسی ترجمه کنند. این اشتیاق نشان می‌دهد که در این حوزه چه خلأ‌های زیادی وجود دارد و باید در آن سرمایه‌گذاری شود.
وی افزود: قصد داریم فیلم کوتاهی از آثار ارسالی و یک متن تئاتر را برای آئین اختتامیه آماده کنیم. برآورد ما این است که در سال‌های آینده می‌توانیم حوزه‌هایی مانند رمان، فیلمنامه و نمایشنامه را نیز به این جشنواره اضافه کنیم. همچنین ما در شهرستان ادب کار نقد آثار ارسالی را آغاز کرده‌ایم، چراکه آثار ارسالی و حتی داستان‌های برگزیده خالی از نقص نیستند. در واقع اقدامات انجام شده در نخستین جشنوارۀ خاتم(ص)، خشت‌های نخست برای ساخت بنای ادبی بود و ما توانستیم به بهترین شکل در این حوزه ورود کنیم؛ حوزه‌ای که سال‌های بسیار زیادی به آن توجه نشده بود.
محسن چینی‌فروشان آخرین سخنران این نشست نیز گفت: همان‌طور که دوستان اشاره کردند شرایطی حاکم است که کشورهای غربی بیشترین هجمه را به پیامبر اسلام(ص) وارد می‌کنند و در نتیجه وظیفۀ ما سنگین‌تر شده و هرکس باید به اندازۀ خودش در این راه قدم بردارد.
وی ادامه داد: قرار نیست این جشنواره تا سال‌های سال تنها در حوزۀ داستان کوتاه فعالیت کند و امکان دارد که ما در سال‌های آینده حوزه‌های دیگری را نیز به این جشنواره اضافه کنیم، اما فعلاً قصد چنین کاری را نداریم، چرا که در این حوزه کار برای فعالیت بسیار زیاد است و همه قبول داریم که داستان کوتاه، مادر قالب‌های ادبی است.
این نویسنده با اشاره به برنامه‌های هیئت علمی جایزۀ خاتم(ص) برای افراد برگزیده عنوان کرد: ما در نخستین دورۀ جشنوارۀ خاتم(ص) بسیاری از نویسندگان نوقلم را شناسایی کردیم و قصد داریم در آینده دوره‌های آموزشی را برای این افراد برگزار کنیم تا شاهد شکوفایی استعدادهایمان باشیم.
چینی‌فروشان افزود: همچنین هماهنگی‌هایی انجام شده تا کشورهای فارسی‌زبانی مانند افغانستان و تاجیکستان و افرادی که در سراسر دنیا به پیامبر اکرم(ص) ارادت دارند نیز بتوانند در این جشنواره شرکت کنند تا دومین دورۀ این جشنواره در شرایط مناسب‌تری برگزار شود.
بر اساس اعلام علی‌اکبر اشعری، در دومین دورۀ جشنوارۀ خاتم به برگزیدگان نفر اول تا پنجم به ترتیب 10، 7، 5، 3 و یک سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد. شرکت‌کنندگان فرصت دارند تا 15 بهمن آثار خود را در دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان و حداکثر در 5 هزار کلمه به دبیرخانه ارسال کنند. اختتامیۀ این دوره هم‌زمان با عید مبعث در اردیبهشت‌ماه سال 96 برگزار خواهد شد.
نظر بدهید