کتابی با مقالۀ‌ ابوبکر البغدادی به چاپ دوم رسید
یکشنبه 07 شهريور 1395

کتابی با مقالۀ‌ ابوبکر البغدادی به چاپ دوم رسید

کتاب «اطلس رهبران» که به معرفی و بررسی جریان‌های زندۀ اهل سنت پرداخته از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، چاپ دوم کتاب «اطلس رهبران» با معرفی و بررسی متنفذترین جریان‌های زندۀ اهل سنّت و رهبران مذهبی آنها از سوی دفتر نشر معارف وارد بازار نشر شد. شمارگان این کتاب در چاپ اول و دوم یک هزار نسخه است.
این کتاب در شش بخش و یک پیوست نوشته شده است: جریان سنتی، جریان نوسلفی، جریان سلفی، جریان جهادی، جریان صوفیه و نومبلغان و پیوستی به نام وقایع نگاری.
ابتدا مقالۀ «دین سالاران سنی؛ درآمدی بر یک حوزۀ پژوهشی نو» نوشتۀ حمید عظیمی می‌آید و به اهمیت پژوهش در موضع کتاب می‌پردازد.
عناوین مقالات بخش اول، جریان سنتی: «احمد الطیب؛ شیخ الازهر»، «فتح‌الله گولن؛ رهبر جنبش هزمیت»، «مصطفی بسری؛ رئیس عام نهضت العلمای اندونزی»، «عبدالله بن بیه؛ برجسته‌ترین عالم مالکیه»، «طاهر القادری؛ مهمترین چهرۀ مذهبی بریلوی‌ها» و برخی چهره‌های فرعی.
عناوین مقالات بخش دوم، جریان نوسلفی: «یوسف القرضاوی؛ رهبر معنوی اخوان المسلمین»، «صفوت حجازی؛ عالم مطرح طیف قطبی اخوان»، «عطاء ابورشته؛ امیر حزب التحریر» و چهره‌های فرعی. عناوین مقالات بخش سوم، جریان سلفی: «صالح الفوزان؛ عضو هیئت کبار علمای سعودی»، «ابواسحاق الحوینی؛ چهرۀ اصلی سلفیه البانیه»، «عبدالرحمان عبدالخالق؛ چهرۀ اصلی سلفیه حرکیه»، «محمدتقی عثمانی؛ چهره بارز دیوبندیه»، «محمد عبدالوهاب صاحب؛ امیر جماعت تبلیغی در پاکستان» و چهره‌های فرعی.
عناوین مقالات بخش چهارم، جریان جهادی: «ابومحمد المقدسی؛ رهبر معنوی القاعده»، «ابوبکر البغدادی؛ امیر دولت اسلامی عراق و شام» و چهره‌های فرعی. عناوین مقالات بخش پنجم، جریان صوفیه: «هشام الکبانی؛ شیخ طریقت نقشبندی ـ حقانی» و چهره‌های فرعی.
عناوین مقالات بخش ششم، جریان نومبلغان: «عمرو خالد؛ پیشکسوت مبلغان»، «ذاکر نایک؛ شهیرترین چهرۀ اسلامی شبه قاره» و چهره‌های فرعی. در بررسی هریک از این چهره‌ها تلاش شده است علاوه بر جریان‌شناسی فکری و اندیشۀ سیاسی آنها، اطلاعاتی دربارۀ تأثیرگذاری در مورد میزان نفوذ، اثرگذاری و همچنین راهبردهای هر یک از این چهره‌ها برای توسعۀ نفوذ جریان مربوط به خود، ارائه شود.
این کتاب توسّط جمعی از پژوهشگران اندیشکدۀ مرصاد (زیر نظر پژوهشکدۀ تمدّن توحیدی قم) تهیه شده است.
نگارندگان در توضیح دغدغۀ خود برای نگارش کتاب آورده‌اند: «در گذر از قرائت‌های متداول و سنتی ایرانیان از اوضاع همسایگان اعتقادی خویش، چه در ابعاد سیاسی و تمدنی، و چه در لایه‌های فکری و معنوی، نادیده‌های کوچک، بزرگ و گاه «بسیار بزرگی» به‌چشم می‏‌آید، که نادیده‌ماندنشان می‌رود تا حتی درون قلمرو فرهنگی انقلاب اسلامی بحران‌آفرین شود. قاطبۀ جریان‌های اهل‌سنت، با وجود اختلافات شدید و گاه خونین، شرق تا غرب زیست‌بوم اسلامی را در دهکده‌ای گنجانده‌اند، تا روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی‌شان به دغدغه‌ای جدی برای سیاست‌سازان جهان بدل شود. در چنین زمانه‌ای اما، شیعیان و به‌ خصوص شیعیان ایران، مسیر انزوای کامل از آن حرکتی را در پیش گرفته‌اند که زمانی به کمتر از جایگاه رهبری‌اش راضی نمی‌شدند.»
چاپ دوم کتاب «اطلس رهبران» در 516 صفحه، قطع رقعی، با تیراژ 1000 نسخه و قیمت 28000 تومان از سوی دفتر نشر معارف عرضه شده است.
نظر بدهید