اسرافیلی: ۴۰ سال است که گرفتار ولنگاری فرهنگی هستیم
چهارشنبه 10 شهريور 1395

اسرافیلی: ۴۰ سال است که گرفتار ولنگاری فرهنگی هستیم

حسین اسرافیلی با بیان اینکه ۴۰ سال است که ایران دچار ولنگاری فرهنگی شده است گفت: ۴۰ سال قبل ما فریاد می‌زدیم که فرهنگ را به دست اهلش بسپارید نه دست پسرخاله‌ها و پسرعموهایتان.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از کتاب «از سناباد شعر» دربارۀ زندگی و زمانۀ مصطفی محدثی خراسانی به کوشش حسین قرایی، در خبرگزاری مهر و با حضور جمع زیادی از اهالی شعر و ادبیات برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مسعود پیرمرادیان، مدیر دفتر نشر معارف و ناشر این کتاب در سخنانی عنوان داشت: سال‌ها پیش رهبر انقلاب از شبیخون فرهنگی یاد کردند و ما را نسبت به مهاجمان فرهنگی بیم دادند اما امروز صحبت ایشان ولنگاری فرهنگی است ومتذکر می‌شوند که این موضوع مسأله‌ای است درونی. واقعیت این است که آنهایی که امروزه در حوزۀ فرهنگ مسئولیت دارند هم در کار کم می‌گذارند و هم کار را در موارد زیادی رها کرده‌اند و همین مسأله است که ما را در حوزۀ فرهنگ با نوعی بی‌توجهی مواجه کرده است.
وی افزود: دفتر نشر معارف در این فضا وظیفۀ خود می‌دید که به سهم خودش در رفع این مسأله کار کند. به باور ما شعر و ادبیات یکی از موضوعات مهمی بود که می‌شد برای رفع این مسأله به کار برد به ویژه با استفاده از شعر که در ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی یک سالۀ نشر معارف برای فعالیت در زمینۀ ادبیات، افزود: این کتاب از این منظر که در زمان حیات شاعر  به او پرداخته است و کارها و فعالیت‌های ناشر را به نمایش می‌کشد، اثری است قابل اعتنا و توجه. این مسأله در زمانه‌ای که ادبیات مانند قبل مورد اهمیت و رتبه نیست و مورد توجه چندانی قرار نمی‌گیرد بسیار قابل اعتناست و امیدواریم که از سوی دیگران نیز ادامه پیدا کند.
در ادامۀ این مراسم حسین اسرافیلی نیز در سخنانی با اشاره به صحبت‌های پیرمرادیان دربارۀ ولنگاری فرهنگی گفت: ما ۴۰ سال است که دچار ولنگاری فرهنگی هستیم. ۴۰ سال قبل ما فریاد می‌زدیم که فرهنگ را به دست اهلش بسپارید نه دست پسرخاله‌ها و پسرعموهایتان. الان هم اگر این مسأله جدی گرفته شود شاید ۴۰ سال دیگر به نتیجه بنشیند.
وی در ادامه با اشاره به چهل سال خاطره و همکاری  و دوستی با محدثی خراسانی گفت: این کتاب با همت آقای قرائی به نتیجه رسید که برای خودش  یک وزارت ارشاد است  و بیشتر از این وزارتخانه حتی بر فرهنگ و ادبیات تأثیر می‌گذارد. نقش این مصاحبه‌ها نیز از منظر روایت زندگی و زمانۀ شاعر آن اهمیت بسیاری دارد.
اسرافیلی تصریح کرد: در تراکم فضاهای امروز و رونق فضای مجازی و پرده‌دری‌های موجود در آن، اصل موضوع ادبیات و شعر گم شده است و قرایی در کتابش به باور من این اصل موضوع را پیدا کرد و به نمایش کشید.
این شاعر افزود: آقای محدثی در زمرۀ شاعران نیز هست و به همین خاطر از دوستانش با عزت و احترام یاد می‌کند و در عین حال مخاطب کتابش را نیز با نوعی معلمی تحت آموزش نیز قرار می‌دهد. تجربه‌هایی که محدثی در این کتاب از آنها یاد می‌کند را نمی‌شود با گذراندن واحدهای درسی کسب کرد. اینها حاصل عرق‌ریزان روح است و تواضع ایشان که به سادگی و راحتی آن را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و در عین حال تلنگری است بر ما که چگونه باید بود و با جوانان برخورد کرد.
 
نظر بدهید