انتشار ترجمه‌ «فلسطین» به زبان‌های عربی و انگلیسی
سه شنبه 03 اسفند 1395

انتشار ترجمه‌ «فلسطین» به زبان‌های عربی و انگلیسی

ویراست جدید کتاب «فلسطین از منظر آیت‌الله ‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای مد ظله العالی» به‌همراه ترجمه این اثر به زبان‌های عربی و انگلیسی در حاشیه ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه رونمایی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، «فلسطین از منظر آیت‌الله ‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای مد ظله العالی» عنوان اثری منتشر شده از سوی انتشارات انقلاب اسلامی‌ است. این کتاب به مرور بیانات رهبر معظم انقلاب در هشت بخش کلیات، شکست‌ها و پیروزی‌ها، مسئولیت‌ها، جنایات، راه‌حل‌ها، قهرمانان، روشنگری و آینده‌ روشن درباره فلسطین می‌پردازد. قبل از ورود به مطالب اصلی و به‌عنوان دیباچه‌ مطالب، در فصلی مجزا با عنوان «یادی از دومین روز قدس»، متن کامل بیانات معظم‌له در خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران در تاریخ 17 مردادماه 1359 درج شده است.
بخشی از این کتاب به ارائه بیانات رهبر معظم انقلاب درباره روز قدس اختصاص دارد. ایشان از این روز با تعابیری چون «روز تجمع آرمان‌های مسلمانان جهان در یک کلمه و یک جمله»، «روز اسلام»، «روز انسانیت» و «روز انقلاب و امام ما» یاد کرده‌اند. ایشان پس از برشمردن امتیاز روز قدس بر ایام‌الله دیگر، مسئله‌ فلسطین را مهم‌ترین و اصولی‌ترین مسائل انقلاب و مسئله‌ای انسانی، و نه صرفاً عربی یا اسلامی، محسوب کرده‌اند. آینده‌ فلسطین، وعده‌ الهی بر شکست دوباره‌ بنی‌اسرائیل، جنایات بی‌سابقه‌ صهیونیست‌ها در دنیا، تفرقه‌افکنی غده‌ سرطانی اسرائیل در میان دولت‌های مسلمان، جدا بودن حساب صهیونیسم و یهود، وجوب شرعی کمک به فلسطین، کوتاهی دولت‌های مسلمان در مسئله‌ فلسطین و... بخشی از موضوعاتی است که در این بخش از سوی معظم‌له بررسی و تحلیل شده‌اند.
ویراست جدیدی از این اثر به‌کوشش سعید صلح‌میرزایی، از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده که قرار است در ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه رونمایی شود. انتشار این اثر در ایران، بازخوردهای بسیاری در خارج از کشور داشت؛ نمونه‌ای از آن واکنش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 94 بود. او با در دست داشتن این کتاب در میان حاضران در سخنانی غیرمستند گفته بود که نقشه راه نابودی اسرائیل در این اثر گنجانده شده است.
تسنیم همزمان با انتشار ویراست جدید با سعید صلح‌میرزایی، گردآورنده کتاب «فلسطین»، به گفت‌وگو پرداخت و وی به سؤالاتی در این زمینه پاسخ داد:
*تسنیم: ویراست جدید کتاب «فلسطین» نسبت به اثری که پیش از این با همین عنوان منتشر شده بود، چه تفاوتی دارد؟
یکی از تفاوت‌های این اثر با اثر قبلی که با همین عنوان منتشر شده بود، این است که بیانات مقام معظم رهبری درباره فلسطین از سال 90 تا 95 به این اثر افزوده و تلاش شده تا این اثر به‌روزرسانی شود.
علاوه بر این، نسخه عربی این کتاب قبلاً در ایران به‌صورت جدی دیده نشده بود، این نسخه هم به‌روزرسانی شد و هم به‌صورت گسترده‌تر به چاپ رسید. پیش از این ترجمه عربی کتاب «فلسطین» در نسخه‌های محدودی به چاپ رسیده بود، اما در چاپ اخیر تلاش شده تا در کنار افزوده شدن مطالب جدیدتر، کتاب به‌شکل گسترده‌تری به چاپ برسد. این نسخه مشابه نسخه فارسی کتاب است. همچنین ترجمه کتاب «فلسطین» به زبان انگلیسی هم منتشر شده و بیانات مقام معظم رهبری از سال 90 تا 95 نیز به این اثر افزوده شد، اما تفاوت نسخه انگلیسی کتاب با دیگر نسخه‌های فارسی و عربی «فلسطین» در این است که در نسخه انگلیسی مطالب به‌فراخور مخاطب گزینش و انتخاب شده است. تلاش شده تا با در نظر گرفتن مخاطب انگلیسی‌زبان، مطالبی که برای او ملموس هست، در کتاب آورده شود.
*تسنیم: با در نظر گرفتن چه‌ضرورتی این بخش‌ها به ویراست جدید افزوده شد؟
دو رویکرد در این مسئله حائز اهمیت بود. چند روز پس از برجام، روز قدس بود. فایل PDF این کتاب به‌مناسبت همین از سوی انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسید. برداشت رژیم صهیونیستی بر این بود که یک برخوردی نسبت به برجام صورت گرفته است؛ به همین دلیل نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، در مهرماه سال 94 در مجمع عمومی سازمان ملل این کتاب را به دست گرفت و گفت که رهبر انقلاب نقشه از بین بردن اسرائیل را در این کتاب ترسیم کرده است. از سوی دیگر، در همان ایام فردی گفته بود که "به‌واسطه این برجام خیال ما از ایران و عملکرد آن نسبت به رژیم صهیونیستی راحت شده است". یک رویکرد این بود که این پیام منتقل شود که مسئله فلسطین جزو مسائل استراتژیک برای نظام است و از ابتدای انقلاب بوده و همیشه خواهد بود، این موضوع صرفاً بحث سیاسی نیست، بلکه بحثی عقیدتی است.
همچنین بیاناتی بعد از سال 90 از سوی مقام معظم رهبری صادر شده بود که ضرورت درج این بیانات در این اثر احساس می‌شد؛ مانند بحث از نهر تا بحر یا رویکردی که ایشان در رابطه با جریان تکفیری دارند و فرمودند که ایجاد چنین جریاناتی به‌دلیل کنار رفتن مسئله فلسطین است، یا وقتی بیداری اسلامی ایجاد شد، مقام معظم رهبری بحث فلسطین را به‌عنوان معیاری برای سنجش درستی این حرکت‌های انقلابی دانستند. بیانات جدید ایشان نکات خیلی راهبردی داشت و باید حتماً اضافه می‌شد.
* تسنیم: با توجه به اینکه شما گردآورنده کتاب حاضر هستید و ویراست جدید زیر نظر شما صورت گرفته است، بفرمایید که کتاب حاضر از نظر محتوایی چه‌تفاوتی با کتاب قبلی دارد؟ از نظر محتوایی بیانات مقام معظم رهبری در این اثر را می‌توان به چند دسته تقسیم‌بندی کرد؟
اگر مخاطب کتاب «فلسطین» را مطالعه کند، می‌بیند که اولین اعلام نظر رسمی مقام معظم رهبری در این کتاب مربوط به دومین سال روز قدس در سال 59 است. ایشان در آن صحبت نکاتی را متذکر شدند که بر همین خطوط تاکنون ایستاده‌اند. خطوط اصلی بحث فلسطین از ابتدای انقلاب تاکنون تغییری نکرده است. ایشان راه حل فلسطین را در مباحث بین‌الملل و حقوقی، برگزاری رفراندوم می‌دانند و رسالت مردم فلسطین را مقاومت و وظیفه عموم مسلمانان را حمایت از مردم فلسطین می‌دانند. این پیشنهاد حقوقی که ایشان داده بودند، در این اثر وجود دارد.
مقام معظم رهبری همچنین در بحث فلسطین لفظی را ابداع کردند و در کنفرانس بعدی تأکید کردند، تاکتیک ربوبی بود. این موضوع پیش‌تر در زمینه آزادی اسرا از لسان ایشان مطرح شده بود؛ با این محتوا که خداوند تاکتیک ربوبی دارد که یک‌سری از پیروزی‌ها را به مسلمانان نشان می‌دهد تا دل آنها نسبت به آینده و پیروزی‌های آتی قرص شود، بر همین اساس، ایشان معتقدند که در قضیه فلسطین اتفاقاتی مانند پیروزی حزب‌الله در جنگ 33روزه، پیروزی حماس یا موفقیت در جنگ 22روزه و هشت‌روزه و... رخ داده و این‌ها تاکتیک‌های ربوبی است.
همچنین مباحث دیگری نیز در این کتاب ذکر شده که جدید است، مانند این موضوع که به‌نظر ایشان فلسطین محک شناخت است، این بحث جدیدی است که در بیانات قبلی نبود؛ چرا که جریان‌های تکفیری تازه شکل گرفته‌اند، یا نکته‌ای که ایشان درباره از بین رفتن اسرائیل تا 25 سال آینده فرموده‌اند؛ این هم خبر خوشی بود که در این کتاب ثبت شده است. از سوی دیگر، ایشان در چند سال اخیر تأکید داشته‌اند که پلید بودن اسرائیل را به مخاطب منتقل کنند. ایشان در بیاناتشان اسرائیل را به حیوان تشبیه می‌کنند؛ مقام معظم رهبری تأکید فراوان بر رعایت اخلاق دارند، اما به نظر می‌رسد که قصد دارند با استفاده از این کلمات، پلید بودن رژیم صهیونیستی را به مخاطب نشان دهند. این گفتمان در این دوران تقویت شده است. در مجموع باید گفت؛ یک‌سری از گفتمان‌ها از سوی ایشان در این پنج سال اخیر مطرح شده و یک‌سری از گفتمان‌ها نیز که از قبل وجود داشته در این مدت تأکید شده است.
*تسنیم: گویا پیش‌تر نیز ترجمه‌ای عربی از این اثر به چاپ رسیده بود، بررسی صورت گرفته تا بازخوردها به این اثر را بررسی کند؟
چند سال پیش این اثر از سوی گروه‌های خودجوش در کشورهای عربی به این زبان ترجمه شد، اما این ترجمه گسترده و از سوی انتشارات نبود. ترجمه جدید کاری گسترده است که تمامی مطالب به زبان‌های عربی و انگلیسی برگردانده شده است. جالب است که در خبرها آمده بود که تعدادی از جوانان فعال در زمینه بیداری اسلامی، نسخه اولیه ترجمه‌شده را در دست داشتند و در فرودگاه مصر در زمان حسنی مبارک به‌دلیل داشتن این کتاب بازداشت شده‌ بودند.
قرار است ویراست جدید از کتاب «فلسطین از منظر آیت‌الله ‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای مد ظله العالی» در ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه رونمایی شود.
 
نظر بدهید