کتاب حدیث تندرستی در بازار نشر
دوشنبه 15 شهريور 1395

حدیث تندرستی

کتاب حدیث تندرستی در بازار نشر

کتاب حدیث تندرستی؛ آداب خوردن و آشامیدن در سیرۀ معصومان علیهم السلام از سوی مؤسسۀ علمی فرهنگی دارالحدیث چاپ و روانۀ بازار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری رسا، کتاب حدیث تندرستی؛ آداب خوردن و آشامیدن در سیرۀ معصومان علیهم السلام نوشتۀ محمدتقی سبحانی‌نیا در سال ۱۳۹۵ از سوی مؤسسۀ علمی فرهنگی دارالحدیث منتشر شد.

 در مقدمۀ این کتاب می‌خوانیم: برطرف شدن نیازهای طبیعی، از جمله حقوق انسان به شمار می‌آید؛ نیازهایی مانند خوردن، آشامیدن، نیازهای جنسی، محبت، حرمت و آزادی که حق طبیعی انسان است و ممانعت از رفع این نیازها پایمال کردن حق طبیعی او و در حقیقت ستم روا داشتن به اوست.

از نخستین و بدیهی‌ترین این نیازها، نیاز به آب و مواد غذایی است و هیچ جنبنده‌ای بدون آن‌ها نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. از این رو، خداوند از آغاز آفرینش موجودات زنده، آب و مواد غذایی را در دسترس آن‌ها قرار داده، خود را متکفل روزی مخلوقاتش دانسته و میل به خوردن و آشامیدن را نیز به‌صورت غریزی در وجود آنان نهاده است. هیچ نوزادی نیست که سینۀ مادر را نشناسد و مکیدن آن را نداند و هیچ جانوری را نمی‌توان یافت که نداند چگونه باید بخورد و بیاشامد.

گذشته از لزوم وجود آب و غذا و گرایش طبیعی انسان به خوردن و آشامیدن، لذت بخش بودن آن نیز، این دو عمل را در نظر آدمی جلوه‌ای دوچندان بخشیده و در نظر بسیاری از انسان‌ها، این سوءتفاهم را ایجاد کرده است که زندگی در دنیا، تنها برای لذت بردن از اموری همچون خوردن و آشامیدن و بهره‌گیری از دیگر لذت‌های دنیوی و مادی است؛ تا جایی که برخی زندگی می‌کنند تا بخورند و بیاشامند و لذت ببرند؛ غافل از آنکه این گونه نگریستن به دنیا و براساس این نگرش زندگی کردن، نه تنها سقوط از مرتبۀ انسانی را در پی دارد، بلکه موجب تنزل از مرتبۀ حیوانی نیز خواهد بود؛ زیرا حتی حیوانات نیز خوردن و آشامیدن را برای زنده ماندن و زندگی کردن می‌خواهند، نه زندگی را برای خوردن و آشامیدن.

 این کتاب در دو بخش خوردن و آشامیدن گردآوری شده است که نویسنده کوشیده است، مجموعه آداب خوردین و آشامیدن را براساس آیات و روایات معصومان علیهم السلام تنظیم کند و دسترسی به آن را برای علاقه‌مندان به اخلاق اسلامی آسان گرداند.

 بخش اول کتاب شامل نه فصل با عناوینی همچون «غذای مطلوب و ویژگی‌های آن»، «وقت‌های غذا خوردن»، «آداب خوردن»، «آنچه باید هنگام خوردن از آن پرهیز کرد»، «کم‌خوری و آثار سودمند آن»، «پرخوری و آثار زیانبار آن»، «آنچه در خوردن حرام است»، «خوردن با دیگران» و «دانستنی‌های گوناگون» است.

«آداب آشامیدن»، «آنچه ترک کردنش نیکوست»، «بهداشت آشامیدن» و «شراب و شراب خواری» نیز از عناوین چهار فصل مطرح شده در بخش دوم این کتاب هستند.

در سخن پایانی این کتاب، آمده است: ما مسلمانان بر این باوریم که دین اسلام، آخرین و کامل‌ترین دینی است که خداوند به بندگان خود هدیه کرده است؛ اما باید توجه داشت که تنها زمانی می‌توان به این باور، اعتقادی استوار داشت و آن را از هر گونه تزلزل و دگرگونی رهایی بخشید که در اقیانوس بی‌کران معارف و زیبایی‌های دین غور کرده، از جای جای آن، مرواریدهای درخشانی که چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد، صید کند.

 البته دریافت معارف عمیق آن، نه‌تنها باعث استحکام باورها و عقاید می‌شود، بلکه عرضۀ آن به جامعۀ اسلامی، ریشه ایمان را در دل مسلمانان دیگر عمیق‌تر خواهد کرد، و جهانیان باور خواهند کرد که اسلام، همان دین حق بوده است؛ دینی که خداوند آن را برای بندگان برگزیدۀ خود انتخاب کرده است.

 کتاب حدیث تندرستی؛ آداب خوردن و آشامیدن در سیرۀ معصومان علیهم السلام نوشتۀ محمدتقی سبحانی نیا در سال ۱۳۹۵ با تیراژ ۱۰۰۰ جلد و به قیمت ۹۰۰۰ تومان در ۱۹۲ صفحه از سوی مؤسسۀ علمی فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است.

 
نظر بدهید