خوش‌لفظ: اگر فرهنگ دفاع مقدس را ادامه داده بودند، سرآمد دنیا بودیم
چهارشنبه 11 اسفند 1395

دیدار با راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد»

خوش‌لفظ: اگر فرهنگ دفاع مقدس را ادامه داده بودند، سرآمد دنیا بودیم

خوش‌لفظ: آقا می‌گویند انقلاب یک گنجی است. ما باید هنر داشته باشیم از این گنجینه استفاده کنیم و به این نسلی که الان عطش دارد، آن فرهنگ ناب را انتقال بدهیم. ما آن زمان با سنگ، سنگر درست می­کردیم و چوب درخت می­گذاشتیم برای سقفش. این فرهنگ چه بود که با دست خالی بر کل دنیا غالب شد؟ آقا مدام حرفش روی این تکه است، چه اتفاقی افتاد با اینکه دست ما خالی بود، این فرهنگ بر تمام دنیا غالب شد و به نظر من این فرهنگ پنج درصد هم انتقال داده نشده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، روز دوشنبه مسئولان مجمع ناشران انقلاب اسلامی و تعدادی از فعالین نشر با آقای علی خوش‌لفظ، راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد» دیدار کردند.
در این دیدار آقای خوش‌لفظ با بیان خاطرۀ شهادت یکی از همرزمانش که به‌‌‌‌خاطر تشنگی زیاد در بیابان به شهادت رسیده‌اند، تأکید کردند که برای به دست آوردن انقلاب و این فرهنگ خیلی هزینه داده شده است و باید این فرهنگ طبق فرمایش مقام معظم رهبری به نسل جوان منتقل شود. علی خوش‌لفظ در این باره گفت: برای به دست آوردن این انقلاب و این فرهنگ خیلی هزینه داده‌ایم، خیلی خیلی سختی کشیده‌ایم و تأکید آقا هم روی انتقال این فرهنگ ناب به نسل جوان است، می‌گوید این را به نسل جوان انتقال بدهید.
خوش‌لفظ ادامه داد: مگر چقدر از نسل ما مانده، همه دارند می¬روند، دیگر کسی نمانده. مقام معظم رهبری می‌گوید این فرهنگ را به این نسل بشناسانید. یک اصطلاحی آقا دارند که می‌گویند انقلاب یک گنجی است، امام می‌گفت برکت است، آقا می‌گوید یک گنجینه است. ما باید هنر داشته باشید از این گنجینه استفاده کنیم و به این نسلی که الان عطش دارد، آن فرهنگ ناب را انتقال بدهیم. ما آن زمان با سنگ، سنگر درست می‌کردیم و چوب درخت می‌گذاشتیم برای سقفش. این فرهنگ چه بود که با دست خالی بر کل دنیا غالب شد؟ الان مشکلات ما نسبت به آن زمان کم‌تر شده است، آن زمان هیچی نبود، آقا مدام حرفش روی این تکه است، چه اتفاقی افتاد با اینکه دست ما خالی بود، این فرهنگ بر تمام دنیا غالب شد و به نظر من این فرهنگ پنج درصد هم انتقال داده نشده است؛ حالا عمدی است، سهوی است، غفلت است یا مانند بعضی از مسئولین که می‌گویند ما قصور کردیم و می‌گویند هر وقت ماهی را از آب بگیریم، تازه است.
اگر فرهنگ دفاع مقدس را ادامه داده بودند، الان سرآمد دنیا بودیم
علی خوش‌لفظ سپس به تأکید مقام معظم رهبری بر مطالعه اشاره کردند و گفتند: وقتی آقا می‌گوید من شب‌ها مدت زیادی برای مطالعۀ این فرهنگ وقت می‌گذارم، با همۀ مشغولیت‌هایی که آقا دارد، وقت می‌گذارد، یعنی ایشان مدام پیام می‌دهد و می‌گوید که اصل این است. در حالی که ما نتوانستیم آن فرهنگ را منتقل بکنیم. اگر آن فرهنگ را ادامه می‌دادند، ما الان سرآمد دنیا بودیم.
 
کار در حوزۀ فرهنگ تکلیف همگان است
علی خوش‌لفظ دربارۀ وظیفۀ همگان در حوزۀ فرهنگ گفتند: اگر فرهنگ که آقا گفت تکلیف است، تکلیف باشد، هر کس به اندازۀ خودش باید در این حوزه بیاید و کار کند. الحمدلله آقا گفت از شما راضی هستم، گفت تعدادی که در این حوزه، پشت خاکریز دارند جانانه دفاع می¬کنند، من از این‌ها راضی هستم و دعایشان می‌کنم، این‌ها دارند عبادت می‌کنند، این خیلی ارزشمند است. انشاءالله ما بتوانیم به منویات آقا و اهدافی که در این حوزه دارد، عمل کنیم. همه دست به دست هم بدهند و از کسانی که در این حوزه ماندند و پیر شدند، کمک بگیرند.
اشک‌های مقام معظم رهبری برای شعری دربارۀ کتاب «وقتی مهتاب گم شد» 
راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد» دربارۀ تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب گفت: یک شعری آقای اسفندقه دربارۀ این کتاب نزد آقا خواند و آقا گریه کرد، من خیلی حالم خراب شد. آقا هم گفت کتاب به نام شخص نیست، کتاب برای شهداست، شهیدی است که جا دارد خودش یک کتاب بشود.
خوش‌لفظ ادامه داد: آقا دو تفریظ به کتاب زد. در تفریظ دومش نوشته بود هر چه راجع به این کتاب بنویسم کم است، خیلی جالب بود. این کتاب شهداست و خدا نکند بحث من و منیّت باشد، منیت اگر باشد، بدبخت می‌شویم. ان‌شاءالله بتوانیم بیشتر فرهنگ شهدا و متوسلیان را پوشش بدهیم.
در نشر ارزش‌های دفاع مقدس کم کاری کردیم
این جانباز دفاع مقدس گفت: مسئولین دارند اذعان می‌کنند که ما در نشر این ارزش‌ها کم‌کاری کردیم. اگر 50 درصد این فرهنگ را هم انتقال می‌دادیم، خیلی از مشکلات اخلاقی‌ای که در کشور ما وجود دارد، حل می‌شد. آقا مدام ناراحت است و روی این موضوع دست گذاشته است و می‌گوید این را نشر بدهید، دشمنان خارجی و داخلی ما تمام هجمه را به کار بردند، شما که ارادتی به شهدا و جنگ و ولایت دارید، اگر روی انتقال فرهنگ دفاع مقدس کار بکنید، خیلی از موضوعات خودبخود حل می‌شود. این فرهنگ اگر در جامعۀ ایرانی غالب می‌شد، دنیا را می‌گرفت. منتها بعد از جنگ هر دولتی آمد فرهنگ خودش را پیاده کرد، تجملات و غیره...
فرماندهی که مسئول بود، خودش را موظف می‌دانست از دیگران کمتر استفاده کند
خوش‌لفظ سپس با بیان خاطره‌ای، تفاوت دیدگاه مسئولان دوران دفاع مقدس را یادآور شد: متوسلیان یا حبیب نظری که در این کتاب گفتم، می‌ماندند غذای بچه‌ها را می‌دادند بعد غذای خودشان را می‌گرفتند. یک روز گردان ما که بیشتر بچه‌های همدان و نازی‌آباد بودند، غذا کم آورد. آن‌ها هم اعتراض داشتند. جلوی کانکس حبیب که فرماندۀ گردان بود، تجمع کردند که آقا این چه وضعی است، شما خودتان نشستید و ما غذا نداریم. حبیب خیلی آدم محجوب و نجیبی بود، گفت بیایید با ما غذا بخورید، در را باز کرد. سفره را باز کرد. مقداری نان خشک بود و پنیر بود. چون اول غذا به بچه‌ها می‌دادند و بعد اگر رسید، به آن‌ها می‌دادند. بچه‌ها این صحنه را دیدند خجالت کشیدند، بعد سرشان را پایین انداختند و معذرت‌خواهی کردند.
علی خوش‌لفظ ادامه داد: این فرهنگ بود! یعنی فرماندهی که مسئول بود، خودش را موظف می‌دانست از دیگران کمتر استفاده کند؛ نه اینکه دیگران تلاش کنند و مسئول استفاده کند. بعضی‌ها هم دیدند اگر این فرهنگ ادامه داشته باشد، نمی‌توانند از امکانات این کشور و دنیا بهره ببرنند، آمدند انحراف ایجاد کردند.
نیلی: آقا به جای همۀ ما کتاب را خواندند و به جای ما راه ترویجی آن را نشان دادند
در ادامۀ این دیدار صمیمانه با راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد»،  آقای نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، به توضیح رویکرد و فعالیت‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی در جهت تحقق دغدغه‌های مقام معظم رهبری برای ترویج و تبلیغ کتابِ خوب پرداخت. نیلی گفت: ما در کاری که داریم انجام می‌دهیم، مهمترین راهبردمان این بوده که مردم را با محتوای کتاب‌ها آشنا کنیم، چون مردم اگر بدانند داخل کتاب چیست، آن کتاب را برمی‌دارند و اگر آن را بخوانند، آن را به دیگران هم توصیه می‌کنند. انفجار اولش مهم است که اتفاق بیفتد که موج انفجار سایرین را هم درگیر کند.
میثم نیلی دربارۀ موفقیت‌های کسب شده در مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: موفقیتی که اینجا کسب شده است، بیشترش به‌خاطر روح کتاب‌ها، شهدا و روح جهاد فی‌سبیل‌الله و ایثارگری‌ها بوده است. یک مقدار هم اخلاص عاملان است، دوستان کتاب‌فروش و کسانی که زحمت این کار را کشیدند و کار را پیش بردند. ما یک برنامه‌ای که با دوستان برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم به مدد امام عصر پیش ببریم، این است 8، 10 کتاب را نشان کنیم و با ضربی آن را در جامعه مطرح کنیم، خوشبختانه آقا راه را به ما نشان دادند و آقا به جای همۀ ما کتاب را خواندند و به جای ما راه ترویجی آن را نشان دادند و حالا اگر ما هنری داشته باشیم، خداوند کمک کند و بتوانیم این کتاب‌ها را معرفی کنیم. انشاءالله شهدا خودشان دست ما را بگیرند و قابل بدانند ما جزء مبلغین و مروجینشان باشیم و قبول کنند، انشاءالله ما در مسیر شما، شهدای زنده بیاییم البته همۀ شهدا زنده هستند امثال شما که آقا فرمودند این‌ها هر روز شهید می‌شوند.
پیغمبر گفت به احترام مالک اشتر بلند شوید... دیدیم مالک اشتر آقاست
سپس، علی خوش‌لفظ دربارۀ رضایت ولی فقیه گفت: هیچ چیزی به اندازۀ رضایت ولی فقیه نیست و هر کسی باید این را تجربه کند. دو باری که نزد آقا بودم معارف و انرژی مثبت را به من انتقال داد، نمی دانم نامش را چه باید بگذارم؛ ولی خیلی عجیب بود. آقای ملکی آدم فاضلی است، شاید بیست و اندی سال پیش قم بودم، ما با هم خیلی نزدیک هستیم یک بار به من زنگ زد گفت علی من مجلسی را خواب دیدم که ائمه نشسته بودند، پیامبر هم بود، پیغمبر گفت به احترام مالک-اشتر بلند شوید، بعد ما که بلند شدیم، گفتم ببینیم مالک¬اشتر چگونه است و کیست، دیدیم آقاست. و آقای ملکی گفت من هر روز برای آقا صدقه کنار می¬گذارم.
خوش‌لفظ سپس خطاب به مسئولان مجمع ناشران انقلاب اسلامی و فعالان حوزۀ کتاب گفت: کار شما خیلی ارزش دارد و نمی‌شود روی کار شما ارزش گذاشت. من به جایگاه شما غبطه می‌خورم. قدر بدانید. بُعد مادی‌اش که بی‌ارزش است؛ اما بُعد معنوی‌اش قطعاً در نسل شما و بچه‌های شما اثر می‌گذارد.
 
 
نظر بدهید