روایتی عاشقانه از زندگی امیرالمؤمنین (ع) و صدیقه طاهره(س) در «زیر نگاه ماه»
شنبه 14 اسفند 1395

زیر نگاه ماه

روایتی عاشقانه از زندگی امیرالمؤمنین (ع) و صدیقه طاهره(س) در «زیر نگاه ماه»

کتاب «زیر نگاه ماه» اثر سید محمدرضا دربندی روایتی عاشقانه از زندگی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) از سوی نشر کتاب نیستان منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «زیر نگاه ماه» به قلم سید محمدرضا دربندی روایتی است عاشقانه از زندگی امام علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که از زبان حضرت امیرالمؤمنین بیان شده است.
در ادبیات داستانی ایران برای مخاطبان بزرگسال و نیز جوان و نوجوان و حتی کودک، نمونه‌های بسیاری از بازخوانی و روایت بخش‌هایی از زندگی ائمه معصومین وجود دارد که بر اساس آن نویسندگان به فراخور حال مخاطب و نگاه هنرمندانه و پژوهشگرانه خود به بازخوانی و بازنویسی فرازی تاریخی از زندگی ائمه پرداخته‌اند. با این همه در نگارش این دست آثار همواره محدودیت‌هایی از نقطه نظر روایت از یک معصوم وجود داشته است که تنها گره‌گشای آنها خلاقیت و نگاه هنرمندانه نویسنده بوده است.
«زیر نگاه ماه» به این اعتبار اثری است جسورانه و عاشقانه از لحظات زندگی دو تن از معصومین که در تاریخ زندگی شیعه و نیز در تاریخ اسلام دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. با وجود شباهت‌های متعددی که در اسناد تاریخی درباره شرح زندگی این دو معصوم وجود داشته است، این کتاب و نویسنده‌اش با خلاقیتی قابل توجه از داشته‌های تاریخی موجود برای خلق روایتی استفاده کرده که ماده خامش را همه مخاطبان کتاب مطلعند اما روایت عاشقانه در بیان آن را تا پیش از این تجربه نکرده‌اند.
نویسنده این اثر با حرکتی ظریف روی مرز احساس و واقعیت تاریخی، به روایتی کوتاه اما عاشقانه از این زندگی پر شور دست پیدا کرده که از چند زاویه قابل توجه است. نخست اینکه راوی این کتاب به گواه متن و شواهد امام علی (علیه السلام) است و نوشتن روایت عاشقانه از زبان ایشان درباره بزرگ بانوی جهان اسلام و دخت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شجاعتی می‌طلبد و البته حساسیتی بسیار زیاد. از سوی دیگر مخاطب این زبان عاشقانه دختر پیامبر ختمی مرتبت است و موضوع آن رابطه عاطفی و عشق آسمانی میان آنها.
بدون شک این کتاب از منظر خلق نگاه عاشقانه میان دو چهره آسمانی و مطهر و نیز استفاده از عبارات، جملات و مفاهیمی که در کنار ارائه این رابطه عاشقانه، خدشه‌ای به چهره آسمانی و معصوم این دو شخصیت تابناک تاریخی وارد نسازد، نمونه‌ای در خور توجه به شمار می‌رود. این اثر با چنین مختصاتی می‌تواند نمونه‌ای باشد برای حرکت در مسیر خلق آثاری که مبدع نگاهی تازه به زندگی معصومین هستند و زبانی را برای روایت انتخاب می‌کنند که به ذهن و نگاه مخاطب امروزی آثار مکتوب نزدیک‌تر و برای آنها قابل لمس‌تر است. از سوی دیگر این کتاب از منظر توصیف نوع محبت میان این زوج آسمانی می‌تواند راهنمای مهمی در ایجاد سبک زندگی اسلامی در میان زوج‌های جوان از منظر عاطفی و نیز مقاومت دربرابر مصائب زندگی باشد.
کتاب «زیر نگاه ماه» در 40 صفحه با قیمت 3هزار 800 تومان از سوی نشر کتاب نیستان روانه بازار کتاب شده است.
 
نظر بدهید