عنایت رهبر انقلاب رزق من از نویسندگی است
سه شنبه 17 اسفند 1395

ویژه برنامه «ستارگان اقبال» در حوزۀ هنری

عنایت رهبر انقلاب رزق من از نویسندگی است

حمید حسام نویسنده کتاب‌های «آب هرگز نمی‌میرد» و «وقتی مهتاب گم شد» در ادامه این مراسم سخنرانی کرد و گفت: شاید ما فکر نمی‌کردیم که بعد از سال‌ها رزقمان از ناحیه لا یحتسب از جانب حضرت آقا باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، ویژه برنامه «ستارگان اقبال» با پاسداشت «حمید حسام» و «بهناز ضرابی‌زاده»  دو نویسنده مطرح تاریخ شفاهی دفاع مقدس عصر روز 16 اسفند ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
* مؤمنی: دفاع مقدس بی شک از ایام‌الله است
مومنی شریف رئیس حوزه هنری در ابتدای این مراسم گفت: ستارگان اقبال عنوانی بود که رهبر معظم انقلاب درباره این دو نویسنده یاد کردند.
وی ادامه داد: دفاع مقدس بی‌شک از ایام الله است. ملت ما بارها حوادث آن روزگار عظمت و جلال الهی را بارها دیدند. اگر دفاع مقدس نبود آرمان‌ها و اهداف انقلاب فراموش می‌شد. معمولاً بعد از هر انقلابی جنگ ایجاد می‌شود تا اهداف آن انقلاب فراموش شود، اما با رهبری امام این جنگ باعث تقویت انقلاب شد. تحولی که در انسان‌ها ایجاد شد، به تعبیر امام فتح الفتوح انقلاب بود.
مومنی شریف با تاکید بر اینکه امکان فراموشی ارزش ها وجود داشت، تصریح کرد: بعد از جنگ امکان دارد آن روزها فراموش شود و آن انسان طراز انقلاب از خاطر رود، لذا ما نیازمند ادبیاتی هستیم که توانایی معرفی این انسان‌ها را داشته باشد. ادبیات بعد از انقلاب در حوزه نثر این توانایی را نداشت. اگر این ادبیات که رهبر انقلاب فرموده‌اند کشور را از ادبیات وارداتی غنی کرد، خلق نمی‌شد و شکل نمی‌گرفت، امکان داشت این ارزش‌ها فراموش شود. خدا توفیق داد تا از میان مردان جبهه این ادبیات شکل بگیرد. ادبیاتی که به شهدا می‌پردازد و مردم از آن استقبال می‌کنند. این از دستاوردهای بزرگ ادبیات بعد از انقلاب است.
رئیس حوزه هنری با بیان اینکه کسانی که از جنگ می‌گویند، از یادآوران ایام الله هستند، افزود: ما امروز در نبرد فرهنگی با دشمن به بازگویی آن روزهای شگفت نیازمندیم. این ابیات شریف است و امیدواریم دیگر حوزه‌های ادبی و هنری نیز از این ادبیات تاثیر بگیرند. رهبر معظم انقلاب با مطالعه کتاب‌ وقتی مهتاب گم شد، برای دیدار علی خوش‌لفظ مشتاق بودند. همچنین بعد از مطالعه " گلستان یازدهم" چندین‌بار در این مدت از شهید چیت‌سازیان یاد کردند که آخرین‌بارش همین دیدار . من شنیده‌ام که رهبر انقلاب در جلسه خصوصی نیز از این بزرگواران یاد کردند. وقتی کتاب " آب هرگز نمی‌میرد" را مطالعه کردند، فرمودند که اگر می‌توانستند برای دیدن آقای سلگی به همدان می‌رفتند. شوق رهبر انقلاب برای دیدار با این رزمندگان برای همه مسئولان درس است.
* ضرابی زاده: این مراسم تجلیل از نویسندگان عرصه پایداری است/ برای انقلابی ماندن باید نسبت به ارزش‌ها شناخت داشت
بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب «دختر شینا» نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه من خودم را لایق این تجلیل نمی‌دانم، گفت: این مراسم تجلیلی از نویسندگان حوزه پایداری است. امروز پاسداشت از ارزش‌های دفاع مقدس است. اگر به مجاهدت‌ها و زحمات بانوان مبارزی که در کوران انقلاب و جنگ تلاش کردند و حماسه ساختند، نپردازیم، پازل دفاع مقدس کامل نیست.
وی با اشاره به بیانات امام(ره) در رابطه با حضور زنان در انقلاب و اهمیت این حضور از لسان ایشان افزود: فتح الباب پرداختن به زنان مبارز این بیانات است. با مطالعه این بیانات متوجه می‌شویم که با پرداختن به نقش همسران و مادران شهدا تاریخ انقلاب کامل می‌شود.
ضرابی زاده گفت: برای انقلابی ماندن باید نسبت به ارزش‌ها شناخت داشته باشیم. جهان، متلاطم است و لازم است که در این رابطه بیدار باشیم. خدا را شاکرم که روزی من را از این زندگی کوتاه در این راه قرار داده است. در همین مرور خاطرات کشف و شهودهای زیبایی را به من نشان می‌دهد. سعی می‌کنم قدردان این برکت باشم. همه ما مدیون این خانواده‌ها هستیم.
 *سردار شیرازی: رهبر انقلاب فرمودند  دفاع مقدس گنجینه تمام نشدنی است و خیلی جای کار دارد
سردار شیرازی رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری در این مراسم با اشاره به سخنان ضرابی زاده در خصوص این مراسم و اینکه این برنامه، مجلس تجلیل از ما نیست، بلکه مجلس تجلیل و پاسداشت ارزش‌هاست اظهار داشت: خدا را شاکریم که در دوره‌ای زندگی کنیم و شاهد رشد دین اسلام باشیم و کسانی را درک کنیم که از همه چیز خود در این راه گذشتند و جانفشانی کردند و چه قبل و چه بعد از انقلاب صحنه‌های زیادی را با افتخار آفریدند که یکی از آنها دفاع مقدس بود.
وی با اشاره به دیدار اخیر فعالان و دست اندرکاران راهیان نور با مقام معظم رهبری افزود: امروز دست اندرکاران راهیان نور با ایشان دیدار داشتند. رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که دفاع مقدس گنجینه تمام نشدنی است و خیلی جای کار دارد. در محافل خصوصی نیز رهبر انقلاب بر بزرگداشت صحنه‌های فداکاری در طول انقلاب و مخصوصا دفاع مقدس تاکید می‌فرمایند. ایشان فرموده‌اند که راجع به دفاع مقدس باید 50 هزار گروه کاری از دوران پس از جنگ تا الان فعال می‌شدند، ایشان در ادامه سوال فرمودند تا الان چند گروه فعال شده‌اند؟ در برابر انتظاری که ایشان دارند و واقعیت ما چه کار کرده‌ایم؟
رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره پشتیبانی مردم از رزمندگان گفت: ایشان امروز فرمودند در صحنه‌ها بودم و دیدم پشتیبانی مردم از این رزمندگان را دیدم و اگر این پشتیبانی ها نبود آنها نمی توانستند وارد کارزار شوند.
سردار شیرازی افزود: اینکه این عزیزان چه کردند تا از سیم خاردار نفس رها شدند و خدایی شدند، قابل فیلم کردن نیست. کسانی می‌توانند این را درک کنند که قدمی برداشته باشند. امیدواریم بتوانیم اثری ماندگار خلق کنیم. سمت و سوی جهان رو به سقوط است اما یک طرف به برکت خون شهدا نورانیتی ایجاد شده است.
وی ضمن اشاره به فعالیت غرب در راستای فرهنگ‌سازی شهرت بیانداشت: فرهنگ غلط این است که می‌گوید کاری کنید که مشهور شوید، برخلاف دین. هر هنرمندی باید از توانایی‌اش استفاده کند، ولی در دنیا فرهنگ غرب چیز دیگری به ما دیکته می‌کند. در چنین شرایطی مسئولیت کسانی که در اینجا توانایی دارند بیشتر می‌شود. رهبر انقلاب مانند شمع دارند می‌سوزند تا این واقعیت را به جهان نشان دهد. امیدواریم خدا به ما توفیق دهد تا در این راه بینشی کسب کنیم.
* سرهنگی و ماجرای پیرمردی که بقچه‌ای از دست‌نویس‌های پسرش آورد
مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری کشور نیز دیگر سخنران مراسم بود که گفت: حدود 25 سال قبل پیرمردی روستایی به دفتر ما آمد و بقچه‌ای به همراه داشت و گفت این بقچه‌ دست‌نوشته‌های پسرم است. بعد متوجه شدیم که یادداشت‌ها درباره انقلاب و دفاع مقدس است. آنها را در قالب کتاب چاپ کردیم. این پیرمرد هر از چندگاهی پیگیر کتاب پسر شهیدش می‌شد. به او می‌گفتیم که شما برو ما هر وقت کتاب چاپ شد، آن را به دست شما می‌رسانیم. کتاب که چاپ شد با آقای بهبودی یک روز به زیرآب قائمشهر رفتیم تا آن را به دست این پیرمرد برسانیم. وقتی رفتیم متوجه شدیم که خانواده بر سر زمین کار می‌کند. به محل کار خانواده رفتیم و وقتی کتاب را به پیرمرد نشان دادیم، انگار او پسر شهیدش را دیده بود.
وی ادامه داد: ادبیات جنگ از مردم سرچشمه می‌گیرد و با توده مردم ارتباط دارد. این ادبیات هویت ماست. در مسیر بازگشت از این سفر چند سوال در ذهن ما بو؛ آیا این پیرمرد می‌داند که خاطرات جنگ بخشی از ادبیات عامیانه ما را شکل می‌دهد؟ آیا او می‌داند که نوشتن بعد از جنگ سنت همه‌جای دنیاست؟ خاطره‌گو جهان پیرامونش را با ما قسمت می‌کند. آیا او می‌دانست که این خاطرات علیه فراموشی تاریخی است؟ چه او می‌دانست و چه نمی‌دانست، این کار پیرمرد مختصر تردیدهای ما را برطرف کرد.
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری همچنین گفت: در کتاب‌های ضرابی‌زاده و حسام مصاحبه استادانه انجام شده است و کمک کرده تا تصویر دیگری از جنگ را ببینیم. مصاحبه در کار ما شاه‌کلید است. با خاطرات زنان از جنگ رخ این ادبیات در حال تغییر است و صدای جنگ بلندتر شنیده می‌شود.
* حمید حسام: فکر نمی‌کردیم که بعد از سال‌ها رزقمان از ناحیه لا یحتسب از جانب حضرت آقا باشد
حمید حسام نویسنده کتاب‌های «آب هرگز نمی‌میرد» و «وقتی مهتاب گم شد» در ادامه این مراسم سخنرانی کرد و گفت: شاید ما فکر نمی‌کردیم که بعد از سال‌ها رزقمان از ناحیه لا یحتسب از جانب حضرت آقا باشد.
وی با بیان اینکه نهاد خلقت بر این است که اگر نیت مثبتی همراه با وقت‌شناسی و در نظر گرفتن رموز یک کار باشد خداوند حساب می‌کند افزود: من در چهار گوشه این سالن سردار شهید همدانی را می‌بینم و حس می‌کنم. سردار شهید همدانی در مراسم رونمایی از کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، حضور داشتند و در سخنی کوتاه فرمودند: مهتاب گم نشده مهتاب پیدا شده است.
حسام بیان داشت: با خودم گفتم که منظور من از عنوان این کتاب علی محمدی از رزمندگان اسلام بود، سردار با این حرفش همه این‌ها را از بین برد. اما بعدها فهمیدم که منظور استعاره‌ای از همه شهیدان است.
وی با اشاره به دیدار خانواده راویان این کتاب‌ها با رهبر انقلاب گفت: انتخاب خانواده شهدا در کنار دو شهید زنده برای این دیدار، یعنی حواستان به این شهیدان زنده باشد. من تلاش کردم در این کتاب‌ها ژرف‌ساخت‌های فکری را که گمشده ماست، نشان دهم اما وجهه ممیز دفاع مقدس که تمیز دهنده بود اندیشه عاشوراست.
در پایان این مراسم از بهناز ضرابی‌زاده و حمید حسام از نویسندگان دفاع مقدس، خانواده شهید چیت‌سازیان، سلگی راوی کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» و جانباز علی خوش‌لفظ راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد» تجلیل شد.
 
نظر بدهید