مبانی آینده‌نگری اسلامی بر پایۀ نظریۀ قرآنی مهدویت منتشر شد
یکشنبه 03 مرداد 1395

گفتمان جهانی مهدویت و آیندۀ بشر

مبانی آینده‌نگری اسلامی بر پایۀ نظریۀ قرآنی مهدویت منتشر شد

کتاب «گفتمان جهانی مهدویت و آیندۀ بشر» به‌قلم قنبرعلی صمدی، مبانی و مؤلفه‌های آینده‌نگری اسلامی را بر پایۀ نظریۀ قرآنی مهدویت به‌عنوان یک ایدۀ جهانی نجات‌بخش، تبیین کرده که از سوی انتشارات جمکران منتشر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، گفتمان جهانی مهدویت، اندیشۀ فرجام شناسانه‌ای اسلامی با رویکرد گفتمانی است که به تبیین فرایند تحولات آینده بر پایۀ اصول، اهداف و کارکردهای نظریۀ قرآنی مهدویت می‌پردازد و با فراخواندن انسان معاصر به ارزش‌های متعالی و تمدن‌ساز دین، رویکرد فراگیر به گفتمان مهدویت را ضامن سعادت و نجات بشر و نویدبخش ظهور منجی موعود(عج) برای تحقق جامعۀ آرمانی می‌داند.
کتاب «گفتمان جهانی مهدویت و آینده بشر»، به‌قلم قنبرعلی صمدی از سوی انتشارات جمکران منتشر شده و به مسئلۀ گفتمان جهانی مهدویت پرداخته است.
صمدی در این کتاب به بیان آینده‌پژوهی و فرجام‌شناسی در قرآن و همچنین منابع دیگر ادیان پرداخته است. این پژوهش در پی آن است که مبانی و مؤلفه‌های آینده‌نگری اسلامی را بر پایۀ نظریۀ قرآنی مهدویت به‌عنوان یک ایدۀ جهانی نجات‌بخش، تبیین کند؛ و چون قرآن کریم آیندۀ تاریخ را به‌ روشنی پیش‌بینی کرده و از فراگیر شدن دین اسلام در آینده خبر داده‌ است، این انگارۀ قرآنی، پایه و اساس آینده‌نگری اسلامی و نظریۀ مهدویت است.
این کتاب در سه بخش به بررسی این موضوع پرداخته است. در بخش نخست کتاب به تبیین اصطلاحات معطوف به آینده و تشابهات و تفاوت‌های آن پرداخته شده، در بخش دوم با نگاه مقایسه‌ای به بررسی آیندۀ بشر در تئوری‌های فرجام‌شناسانۀ مکاتب بشری و آینده‌نگری اسلامی مبتنی بر اندیشۀ مهدویت پرداخته شده و در بخش سوم مبانی، ویژگی‌ها و کارکردهای گفتمان جهانی مهدویت، مورد توجه قرار گرفته است.
در بخشی از این کتاب آمده است: «پرسش این است که قلمرو حیات و حرکت انسان تا کجا امتداد و استمرار دارد؟ تا زمانی که پاسخ این پرسش مهم روشن نشود و حدود و کرانه‌های هستی انسان شناخته نشود، سخن از پایان تاریخ و فرجام کار انسان، مفهومی نخواهد داشت.
اگر بنا است انسان با مقیاس‌های کوتاه و نارسای صرفاً مادّی و زمینی، ارزش‌گذاری شود ـ چنان که در تفکّر اومانیستی لیبرال دیده می‌شود ـ جایگاه انسان و جامعۀ انسانی، در حد یک دامپروری بزرگ و مدرن، تنزل داده خواهد شد. آن گاه چنین انسانی نه به تئوری پایان تاریخ نیاز خواهد داشت و نه تاریخ برای او مفهوم پیدا خواهد کرد!
اما اگر انسان با توجه به ابدیت مطرح شود و پیوند و ارتباط او با کل نظام هستی، در نظر گرفته شود، آن گاه روشن خواهد شد که این انسان ناچار با این همه پیوند و ارتباط، به نظام فکری جامع و هماهنگ با نظام هستی و قانون منبعث از واقعیات این نظام، نیاز خواهد داشت.
در این نگاه، تاریخ آغازین انسان، مشخص و محدود است؛ امّا کرانه‌های فرجامین آن، نامتناهی است و به سیستم و نظامی نیازمند است که بتواند بلندای قامت او را در بر گیرد. مهمترین تفاوت آینده‌نگری دینی و مهدوی با سایر تئوری‌ها و نظام‌ها، در همین نکتۀ اساسی نهفته است.»
کتاب «گفتمان جهانی مهدویت و آیندۀ بشر» در 324 صفحه از سوی انتشارات جمکران منتشر شده با قیمت 13هزار تومان راهی بازار نشر شده است.
 
نظر بدهید