مجموعه مقالات فلسفۀ علم تجدید چاپ شد
سه شنبه 16 شهريور 1395

مجموعه مقالات فلسفۀ علم تجدید چاپ شد

مجموعه مقالات فلسفۀ علم توسط ابراهیم دادجو از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ مجدد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مجموعه مقالات «فلسفه علم» از سوی گروه معرفت‌شناسی پژوهشکدۀ حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

در معرفی این اثر آمده است: فلسفۀ علم را دشوار می‌توان تعریف و موضوع مباحث آن را تعیین کرد؛ دلیل این دشواری آن است که در این دانش، به مباحث گونه‌گونی دربارۀ علم می‌پردازد که تا حدی سرشت آن‌ها متفاوت است؛ ولی می‌توان دست کم به‌عنوان توصیفی بسیار کلی، آن را زمینه‌‌ای میان‌‌رشته‌ای دانست که به ارتباط میان فلسفه و علم می‌پردازد و مباحث فلسفی مرتبط با علم تجربی را بررسی می‌کند.

بر اساس این توصیف، فلسفۀ علم به حل و بررسی مسائل فلسفی دربارۀ علم می‌پردازد؛ مسائلی که در خود علم بدان‌ها پرداخته نمی‌‌شود. به‌عبارت دیگر، فلسفۀ علم شاخه‌‌ای از فلسفه است که به تحلیل عقلانی و انتقادی معرفت علمی و نظریه‌های علمی می‌پردازد.

امروزه فلسفۀ علم با معرفت‌‌شناسی و فلسفه‌های جدید، پیوندی ناگسستنی پیدا کرده است. مباحثی که در یکی از این زمینه‌ها مطرح می‌شود، به‌سرعت در دیگری تأثیر می‌گذارد، این انعطاف‌‌پذیری نسبت به دیگر زمینه‌‌ها موجب می‌شود که فلسفۀ علم دائماً در تغییر و تحول باشد.

مجموعۀ این مقالات شامل: دربارۀ تبیین علمی اثر  پیروز فطورچی، معرفت تجربی از دیدگاه ابن سینا از مهدی قوام صفری، معرفت‎شناسی زمان در دیدگاه آگوستین از رضا علیزاده ممقانی، منطق استقرا از دیدگاه شهید صدر از عبدالحسین خسروپناه، تبیین علمی از دیدگاه همپل از هادی صمدی، نقشۀ معرفت علمی از ابوالفضل حقیری قزوینی، پنج نقطۀ عطف تجربه‌گرایی از فردین جهان‌بین است.

تقویت نظریه‌ها اثر حسن میانداری، نقد کوهن بر دیدگاه رایج در فلسفه علم از هادی صمدی، علم متعارف و خطرهای آن از  غلامرضا نظریان، سادگی در نظریه‌های علمی از صدرا ساده، دیدگاه غیر گزاره‌ای دربارۀ علم از ابوتراب یغمایی، آیا قیاس‌ناپذیری پیامدبار است؟ از شاهین کاوه، تحلیل علّی تکنولوژی از علیرضا شفاه، اتحاد در فلسفۀ علم از سیدبهرام برقعی و... دیگر مقالات این کتاب هستند.

چاپ دوم مجموعه مقالات فلسفۀ علم به کوشش ابراهیم دادجو، با قیمت 40000 تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات تکمیلی و تهیۀ کتاب می‌توانند به نشانی www.poiict.ir مراجعه کنند.

 
نظر بدهید