آیت‌الله موسوی لاری؛ مردی فراتر از مرزها
یکشنبه 22 اسفند 1395

 نگاهی به کتاب «نسیم نخلستان»

آیت‌الله موسوی لاری؛ مردی فراتر از مرزها

نام و آثار آیت‌الله لاری را می‌توان در کتاب‌خانه‌های جهان، پارلمان و جویندگان حقیقت یافت. آن‌ها بینش توحیدی و روش موحدانۀ زیستن را در کتاب‌های او جست‌وجو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به‌مناسبت سالگرد ارتحال آیت‌الله لاری نگاهی به کتاب «نسیم نخلستان» نوشتۀ حسن ابراهیم‌زاده کردیم. آنچه در ادامه می‌خوانید فرازهایی از زندگی مجاهدانۀ فرهنگی این عالم برجسته است.
عطر مکتب توحیدی اسلام را می‌توان از لابه‌لای کتاب‌خانه‌های اروپا و آمریکا هم استشمام کرد. بخشی از این عطر جان‌فزا، نسیمی است از نخلستان‌های لار.
آوازۀ نام و آثارش از مرزهای ایران و جهان اسلام فراتر رفته و در نزد اندیشمندان و فرهیختگان و تشنگان حقیقت، طرف‌دارانی با انگیزه یافته است. حوزۀ تأثیر آثار این شخصیت برجسته در ساختار معرفتی تشنگان معارف اسلامی و جغرافیای کنونی به‌قدری گسترده و ژرف است که شاید به جرأت بتوان گفت وی در فهرست چند اندیشمند انگشت‌شمار جهان اسلام باشد که کتاب‌های اعتقادی و اخلاقی‌اش، قلب‌های بسیاری را به تسخیر خود درآورده است.
اندیشۀ حاکم بر نوشته‌های این عالم روحانی، وی را زیبندۀ نام‌هایی چون مرزبان توحید، مردی فراتر از مرزها، جهانی در خلوت و... کرده است.
این‌که چه مؤلفه‌هایی موجب شده است تا نوشته‌های این عالم وارسته، جهانی شود را باید در سیره و سلوک او، در زندگی فردی و اخلاقی و نیز روح دمیده‌شده در واژه‌واژۀ آثارش جست‌وجو کرد.
آیت‌الله سیدمجتبی موسوی‌لاری در 1314 هجری شمسی در خانواده‌ای روحانی و متنفذ در شهرستان لار دیده به جهان گشود.
پدرش آیت‌الله سید علی‌اصغر موسوی‌لاری(ره) از عالمان و عارفان زمان و از دوستان و هم‌دوره‌های آیت‌الله العظمی بهجت(ره) بود. ایشان در کنار فضلای دیگر، محضر بزرگان فقه، اخلاق و عرفان را در نجف درک کرده بودند.
آیت‌الله سیدمجتبی لاری، در فضایی معطر از دعا، زهد، جهاد علمی و معنوی و مبارزه با ظلم و استکبار رشد کرد و پس از گذرندان دوران ابتدایی و گرفتن مدرک ششم، به تدریس قرآن و تجوید در «مسجد آقا» در شهرستان لار مشغول شد و هم‌زمان خواندن درس‌های حوزوی آغازز کرد.
در هفده‌سالگی به‌دست پدر بزرگوارش لباس روحانیت پوشید و پس از چندی، راهی حوزۀ علمیۀ قم گشت. وی با تکمیل دروس سطح، در درس خارج از بزرگان حوزۀ علمیه در آن مقطع از تاریخ شرکت کرد.
با این‌که بیماری جسمی از ابتدای نوجوانی، آیت‌الله لاری را از سیر آفاقی محروم کرد و او را به سوی سیر انفسی سوق داد، اما این عالم وارسته را در کنار توکل به حق تعالی، انس با قرآن و روایات و تفکر در کائنات، به بینشی از عالم هستی و نگرشی به زندگی انسان و فلسفۀ خلقت رساند که بعدها در آثار وی جلوه کرد.
نام و آثار آیت‌الله لاری را می‌توان در کتاب‌خانه‌های جهان، پارلمان و جویندگان حقیقت یافت. آن‌ها بینش توحیدی و روش موحدانۀ زیستن را در کتاب‌های او جست‌وجو کرد.
کتاب «نسیم نخلستان» جلوه‌هایی از زندگی و جهاد آیت‌الله سیدمجتبی موسوی‌لاری است که انتشارات عماد فردا به‌قلم حسن ابراهیم‌زاده منتشر کرده است.
در بخشی از کتاب «نسیم نخلستان» می‌خوانیم:
خانمِ دکتر، اسپانیایی بود؛ یک اسپانیاییِ مسلمان که در کوبا با دکتری ایرانی آشنا شد و همان جا با او ازدواج کرد.
روزی از همسرش پرسید: «فارس کجای ایران است؟»
همسرش با تعجب پرسید: «از کجا فارس را می‌شناسید؟»
خانم دوباره پرسید: «لار در کجای استان فارس قرار دارد؟»
تعجب همسرش بیشتر شد.
در پاییز 1387 با همسرش به ایران آمد. یک‌راست رفت به استان فارس، شهرستان لار، منزل آیت‌الله لاری. رو به همسرش کرد و گفت: «من با خواندن کتاب‌های ایشان مسلمان شدم
نظر بدهید