کار کتاب‌فروش «کتاب‌درمانی» است
سه شنبه 16 شهريور 1395

در نشستی در مؤسسۀ کتابشهر مطرح کرد؛

کار کتاب‌فروش «کتاب‌درمانی» است

رئیس سازمان دارالقرآن در هم‌­اندیشی «کتابشهر: یک دهه تجربۀ ماندگار کتاب‌فروشی» مشکلات شبکۀ توزیع قرآن در کشور را برشمرد و محمدرضا زائری نیز کتاب‌درمانی را کار اصلی کتاب‌فروش‌ها ذکر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی کتابشهر ایران، مهدی قره­ شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و قاری ممتاز بین­‌المللی کشور، در جلسۀ هم‌­اندیشی «کتابشهر: یک دهه تجربۀ ماندگار کتاب‌فروشی» که با حضور کارگزاران کتابشهر ایران در تالار اجتماعات سازمان دارالقرآن برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های خوب فروشگاه­های کتابشهر ایران برای عرضۀ محصولات فرهنگی گفت: سازمان دارالقرآن هزاران جلد قرآن در چاپ‌­های مختلف منتشر کرده است که برای توزیع این قرآن‌­ها نیازمند شبکه توزیع استاندارد هستیم.

وی افزود: وقتی به فروشگاه­‌های زنجیره­ای مراجعه می­‌کنیم، می‌­بینیم مثل آن ضرب‌المثل مشهور «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» می­‌فروشند؛ اما از کالای فرهنگی، کتاب و قرآن در این مراکز تجاری خبری نیست، شاید استدلالشان هم این است که کالای فرهنگی سودآوری ندارد، این درحالی است که محصولات فرهنگی خوب و فاخری دارند.

قره شیخلو افزود: فروشگاه‌­های زنجیره‌­ای کتابشهر ایران امروز به مجموعۀ بزرگ فروشگاهی در کشور تبدیل شده که سازمان دارالقرآن می‌­تواند برای توزیع بیش از نیم میلیون قرآن خود از ظرفیت­‌های خوب مجموعۀ کتابشهر استفاده کند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات سازمان دارالقرآن در تهران و سایر شهرستان­‌ها، توزیع است، تصریح کرد: ما هم اکنون کتاب‌­های معرفتی خوبی داریم؛ اما نظام توزیع محصولات فرهنگی کشور دچار مشکل است.

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به ورود این سازمان به عرصۀ توزیع محصولات قرآنی ادامه داد: ما هم اکنون در مجموعۀ دارالقرآن دو نگاه توآمان را دنبال می‌کنیم، هم نگاه تولیدی داریم و هم نگاه توزیعی، در بخش تولیدی شاهد تولید صدها محصول قرآنی هستیم؛ اما نظام توزیع ما هنوز آن کیفیت لازم را ندارد.

قره شیخلو افزود: بخش انتشارات سازمان دارالقرآن امروز با حضور آقای افراش که سال‌هاست تجربۀ حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند، فعال­‌تر از همیشه است و حُسنی که انتشارات مجموعۀ دارالقرآن دارد که شاید سایر انتشارات نداشته باشند، این است که محتوای تولیدی ما در کلاس­ها و کارگاه‌­های آموزشی که به‌صورت مستمر و منظم با حضور استادان فن، مدیران و شهروندان علاقه‌مند در این سازمان برگزار می­‌شود، در این کلاس‌ها تدریس می‌شود.

این قاری ممتاز بین­المللی، در پایان با تأکید مجدد بر استفاده از ظرفیت­‌های خوب کتابشهر برای توزیع محصولات قرآنی خطاب به مدیران فروشگاه‌­های کتابشهر گفت: عزم ما کمک به کتابشهر و استفاده از فضا و امکانات این مجموعه برای عرضۀ محصولات قرآنی است. این تعامل کمک می‌­کند تا مردم به سهولت به آثار قرآنی دسترسی داشته باشند.

همچنین محمد رضا زائری، پژوهشگر دینی، در این جلسه ضمن بررسی وضعیت نشر و توزیع کتاب و تقدیر از توسعۀ پایانه­‌های فروش کتابشهر در اقصی نقاط کشور یادآور شد: با آنکه همه از وضعیت بلبشوی کتاب و اقتصاد نشر ناله سر می‌­دهند؛ اما باز می­‌بینیم در همین شرایط نویسندگان، ناشران و کتاب‌فروشانی پیدا می­‌شوند که جریان فرهنگی را در دستشان گرفته­‌اند و تأثیرگذار هستند.

وی افزود: در سفری به اروپا با کتاب‌فروشی ایرانی آشنا شدم که همه می­‌گفتند کارش را از یک مغازۀ زیرپله‌­ای شروع کرده و امروز حسابی کارش گرفته، این کتاب‌فروش هم اکنون صاحب یکی از بزرگترین فروشگاه­‌های کتاب در اروپاست، وقتی از او علت این رونق را پرسیدم، گفت که فروشگاهم یک زیرپله­‌ای بود که از قضا در موقعیتی نامناسب قرار داشت و کمتر عابری  از آنجا می‌گذشت، یک روز بررسی کردم و دیدم اغلب اهالی شهری که من در آن زندگی می­‌کنم، سگ دارند، برای همین هر روز غذای سگ می­‌خریدم و بوی غذا سگ‌­هایی را که از پیاده­‌روی مقابل گذر می­‌کردند، به پیاده­روی مقابل کتاب‌فروشی می­‌کشاند، از این طریق صاحبان این سگ‌­ها مجبور بودند که لحظاتی مقابل فروشگاه کتاب درنگ کنند و همین توقف موجب می­‌شد که آن‌ها نسبت به محصولات فروشگاه کنجکاو شوند و من از این فرصت استفاده می­‌کردم برای فروختن خنزر پنزر فروشگاه به مردم و با همین رویه کم­‌کم کتاب‌فروشی را توسعه دادم.

زائری اظهار داشت: کتاب­فروشان ایرانی باید از شیوه­‌های مختلف و نوین برای کشاندن مردم به کتاب‌فروشی استفاده کنند، مثلاً کودکان را به فروشگاه‌­ها جذب کنند، وقتی یک کتاب‌فروش خرده‌پا در اروپا مردم را به هوای سگ­‌ها به کتاب­فروشی می­‌کشاند و سود کلانی به جیب می‌­زند، چرا  کتاب­فروشان ایرانی نتوانند پدر و مادرها را به هوای بچه‌­ها به فروشگاه‌­ها بکشانند.

وی افزود: گاهی یک کتاب­فروش می‌­تواند تأثیری در ذهن و حال مردم بگذارد که هیچ‌گاه از ذهن آن‌ها فراموش نشود، در دوران آغاز طلبگی یک روز به کتاب­فروشی در خیابان انقلاب رفتم که صاحب آن مرد سالخورده­‌ای به نام آقای حیدریان بود، آن روز من از او یکی از فیلم­نامه‌­های بهرام بیضایی با عنوان «یزگرد سوم» را مطالبه کردم، در این اثنا یک دختر بچۀ بانمک وارد فروشگاه شد و کتاب «شرح سیوطی» را جویا شد، کتاب‌فروش سالخورده با تعجب پرسید، مطمئن هستید که اشتباه نمی­‌کنید و برعکس نمی­‌گویید. بعد از این جریان ما با هم دوست شدیم و او هنوز هم در ذهن مانده است و من هر وقت یاد او می­‌افتم فاتحه‌­ای برایش می­‌خوانم.

این پژوهشگر علوم دینی، افزود: گاهی اوقات وارد کتاب‌فروشی می‌شوم که فروشنده با روی ترش‌کرده برخورد می‌کند و به‌سختی جواب سؤال­‌های آدم را می­‌دهد، ظاهر قضیه این است که یک فردی آمده کتاب بگیرد؛ اما گاهی اوقات این آمدن، بهانه‌­ای برای ارتباط­‌های بعدی می­‌شود. بنابراین هر آدمی که به یک کتاب‌فروشی آمده است، می­‌تواند مشتری بالفعل کتاب شما باشد. من در اینجا از شب اول قبر سخن نمی­‌گویم، از سودآوری در کتاب‌فروشی می‌­گویم. امروز همچنان که در این جلسه حضور دو تن از عزیزان روحانی کتاب‌فروش را می­‌بینید، (کارگزاران روحانی فروشگاه­های کتابشهر)، ما در صنف روحانیت نیز کتاب‌فروش داریم، نظر من فقط در قم نیست، بلکه در خارج از این شهر هم روحانی کتاب­فروش البته نه به معنای مدیر کتاب‌فروشی، بلکه به معنای واقعی کلمه کتاب‌فروش موفق داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز «کتاب‌درمانی» یکی از بحث­‌های کلیدی در جهان است، اظهار داشت: کار یک کتاب­فروش که بدون ادعا و هیاهو کتاب می‌­فروشد، کتاب‌درمانی است که این قبیل کارها بر اساس آیات قرآن و روایات یک سنت حسنه محسوب می­‌شود.

رئیس مجتمع سرچشمه با تأکید بر همت کتاب­فروشان ایرانی برای ایجاد انس با کتاب در مردم گفت: مردم حتی در این شرایط اقتصادی، برای خرید کتاب پول دارند؛ ولی مسئله اینجاست که ما بلد نبودیم که انس با کتاب ایجاد کنیم. آن‌ها هم کتاب را نمی­‌شناسند و هم به آن دسترسی ندارند. اگر اطلاع‌­رسانی و دسترسی ایجاد شود، پول مردم هم وارد چرخۀ نشر خواهد شد. من هم‌اکنون عضو هیئت مدیرۀ خانۀ کتاب هستم، آمارهایی که از فروش کتاب ارائه می­‌شود، می‌­بینم، آنقدرها هم که ناله می­‌کنیم، بد نیست.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی کتاب­نخوانی مردم ما نبود انگیزه است، تصریح کرد: اغلب ناشران بزرگ دنیا، نبض بازار را به‌خوبی در کنترل دارند و ذائقۀ مردم را می­‌شناسند، بنابراین به نویسندگان و صاحبنظران سفارش کتاب می­‌دهند، مثلاً در فاصله‌­ای که معدن­کاران برزیل در زیر زمین گیر افتاده­ بودند، یکی از ناشران معروف جهان، کتابی دربارۀ این اتفاق سفارش داد، که به‌سرعت تدوین و منتشر شد، که این کتاب در صدر پرفروش­ترین کتاب­ها قرار گرفت.

زائری تصریح کرد: اگر کتاب به دغدغۀ مخاطب و نیاز او مربوط باشد، مشتری هم خواهد داشت، مثلاً حالا که دعوا بر سر کنسرت بالا گرفته، اگر ناشری کتاب دربارۀ کنسرت سفارش بدهد، آیا بیشتر مورد استقبال قرار نخواهد گرفت؟

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت کتاب­های منتشر شده در عرصۀ دین، گفت: کتاب­های دینی در کشور کم نیست؛ اما ادبیات برخی از این متون دینی ما هنوز نوسازی نشده و گاهی مناسب صدسال پیش است، با این ادبیات کهنه نمی‌­توانیم در حوزۀ دین با نسلی که با شبکه‌­های اجتماعی ارتباط می‌­گیرد، ارتباط و تعامل ایجاد کنیم.

 
نظر بدهید