امینی: حضور پُر رنگ زن در ادبیات فارسی از دستاوردهای انقلاب است
سه شنبه 24 اسفند 1395

امینی: حضور پُر رنگ زن در ادبیات فارسی از دستاوردهای انقلاب است

اسماعیل امینی گفت: حضور پُر رنگ زن در فرهنگ و ادبیات فارسی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مایه مباهات است. ظهور تعداد زیاد زنان شاعر با حضور موفق در عرصه شعر و ادبیات فارسی بعد از انقلاب، نشان از تأثیر رویداد فرهنگی انقلاب اسلامی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، اسماعیل امینی گفت: زن در شعر سنتی، سبک خراسانی و عراقی، تجلی‌ معشوق کمالی است. شعرا، زن را جلوه جمال الهی می‌دانستند. وقتی شعر فارسی آمیخته با حکمت و از توصیفی به حکمت تبدیل می‌شود، همه موضوعات آن متأثر نگاه حکیمانه به جهان، از جمله زن، می‌شود.
وی ادامه داد: وقتی آشنایی با تمدن غرب روی شعر فارسی تأثیر گذاشت، جایگاه زن به دو صورت در شعر فارسی قرار گرفت. نمونه اول شعرهای بهار، پروین و استاد شهریار است. اشعار نمونه اول گره خورده به شعر سنتی است.
امینی افزود: دهه بیست و سی شمسی، تصویر رمانتیک وجود زن نمایان می‌شود. اما نمونه دوم نمایانگر فعالیت‌های جدید زن در جامعه است.
اسماعیل امینی با تأکید بر نقش انقلاب اسلامی در تثبیت جایگاه والای زن در جامعه و شعر فارسی گفت: شکل گیری انقلاب 1357 موجب کاهش نگاه تفکیکی زن و مرد در شعر فارسی شد. زن وارد حوزه‌های جدی‌تر مبارزه اجتماعی و اندیشه فلسفی شعر فارسی شد. سال‌های بعد از پیروزی انقلاب شاهد ظهور زنان شاعر زیادی هستیم و همچنین اشعار بسیاری در وصف مقام زن سروده شده است.
وی ادامه داد: حضور پُر رنگ زن در فرهنگ و ادبیات فارسی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مایه مباهات است. ظهور تعداد زیاد زنان شاعر با حضور موفق در عرصه شعر و ادبیات فارسی بعد از انقلاب، نشان از تأثیر رویداد فرهنگی انقلاب اسلامی است.
امینی با شاره به دو کتاب در این موضوع گفت: کتابی تحت عنوان «مادرانه‌ها» نوشته خانم دکتر رفیعی نمونه‌ اشعار نگاه مادرانه به همه موضوعات دینی، فلسفی و اجتماعی است.
وی افزود: خانم فریبا یوسفی نیز چند جلد کتاب شعر ویژه زن دارد. نگاه فلسفی، اجتماعی و توصیفی به جایگاه زن دارد. نام یکی از کتاب‌های وی «تا روح تنهای تنها» است.
این شاعر شناخته شده کشورمان با تأکید مجدد به نقش انقلاب اسلامی در رشد فرهنگی هنری گفت: در تاریخ ادبیات ایران، هیچ‌گاه حضور زنان در شعر فارسی، هم به عنوان شاعر و هم به عنوان عنصر مورد استفاده در سروده های شعرا، با جدیت سال‌های پس از انقلاب نبوده است.
اسماعیل امینی، شاعر آیینی مذهبی کشورمان، در پیشنهاد فرهنگی هنری نوروزی خود گفت: بازدید گالری‌های معتبر و تماشای آثار هنرمندان هنر انقلاب اسلامی را در برنامه‌های خود قرار دهیم. متأسفانه حضور مردم در گالری‌ها ضعیف است. تئاتر در ایران روزی این گونه بود، اما در حال حاضر ارتباط خوبی با مردم برقرار کرده است. متأسفانه هنرهای تجسمی ما بازدید کننده عمومی خوبی ندارد. خواهشمندم زمانی را به تماشای آثار گالری‌ها در ایام نوروز اختصاص دهیم.
وی ادامه داد: موزه‌هایی که خیلی در دسترس ما قرار دارد، همه روزه میزبان مهمانان خارجی از سراسر دنیا است. من هر وقت به موزه ایران باستان می‌روم شاهد حضور کم‌رنگ هموطنانم در آن هستم و در عوض مردم کشورهای دور جهان برای تماشای این موزه‌های ما برنامه ریزی کرده و زمان خود را به ان اختصاص می‌دهند.
وی افزود: آرزوی شخصی من حضور پُررنگ مردم ایرانی پیرامون خیابان‌های کتابخانه ها، موزه ها و آثار باستانی است.
امینی در پایان گفت: تنها خرجی که در زندگی شخصی دارم، خرید کتاب است. ایام نوروز هرسال، مهمانان نوروزی من اجازه دارند هر کدام از کتاب‌های کتابخانه من، به جز کتاب‌های مرجع که قابلیت جایگزینی آن وجود ندارد، به عنوان هدیه برای خود بردارند.
 
نظر بدهید