افزایش تعرفه کاغذ دست‌کردن در جیب مردم است
چهارشنبه 25 اسفند 1395

واکنش تشکل‌های مصرف‌کننده کاغذ به نامه وزیر صنعت

افزایش تعرفه کاغذ دست‌کردن در جیب مردم است

نماینده تشکل‌های مصرف کنندگان کاغذ کشور گفت: افزایش تعرفه واردات کاغذ حمایت از تولید کننده است نه مصرف کننده و افزایش تعرفه واردت کاغذ در واقع موجب ضربه و گرانی کاغذ خواهد شد و این دست در جیب مردم کردن است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، غلامرضا شجاع نماینده تشکل‌های مصرف کنندگان کاغذ کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، از خواسته وزیر صنعت برای افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه انتقاد کرد و آن را موجب فشار آمدن به مردم به عنوان مصرف کننده نهایی دانست.
*افزایش تعرفه کاغذ دست در جیب مردم کردن است
وی با اشاره به نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون اول رئیس جمهور با موضوع افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه مبنی بر دو برابر کردن تعرفه کاغذ گفت: کلیه تشکل‌های صنف چاپ و نشر مطبوعات از افزایش تعرفه واردات کاغذ متضرر شده و مخالف با آن هستند.
شجاع ادامه داد: در متن نامه جناب وزیر صنعت چند نکته وجود دارد، اول اینکه ایشان اشاره کرده‌اند که طبق مصوبه شورای اقتصاد باید هم از تولیدکننده کاغذ و هم از مصرف کننده آن حمایت کرد، افزایش تعرفه واردات کاغذ حمایت از تولید کننده است نه مصرف کننده و افزایش تعرفه واردت کاغذ در واقع موجب ضربه و گرانی کاغذ خواهد شد و این دست در جیب مردم کردن است.
*در ده سال گذشته شاهد رشد در کارخانه‌های داخلی نبودیم
او اضافه کرد: همچنین در نامه اشاره به یارانه مصوبه شورای عالی اقتصاد به وزارت ارشاد شده است. یارانه‌ای که وزارت ارشاد برای کتاب، محصولات فرهنگی و مطبوعات بوده، اما باید گفت، همزمان با سال 1385 که مصوبه تصویب شد، به دو کارخانه چوب و کاغذ مازندران و پارس نیز یارانه هایی پرداخت شد تا تجهیزات خود را بالا برده و کمیت و کیفیت تولید را رشد دهند که نه در کیفیت و نه در کمیت این دو کارخانه شاهد رشدی در ده سال گذشته نبوده‌ایم.
شجاع تصریح کرد: آقای وزیر در نامه به سوزاندن باگاس در جنوب کشور اشاره کردند که نکته درستی است و موجب آلودگی هوای خوزستان هم می‌شود، این نشان از بی‌مدیریتی مسئولین در آن منطقه دارد و حائز اهمیت این است که خمیر حاصله از باگاس در تولید کارخانه مازندران کارایی ندارد، بلکه می‌توان با مدیریت صحیح و سرمایه‌گذاری لازم کارخانه تولید خمیر راه اندازی کرد و خمیر حاصله از باگاس را به خارج صادر کرد.
*سرمایه‌گذار خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در داخل نیست
وی ادامه داد: نکته دیگر مورد اشاره جناب نعمت‌زاده عدم تمایل به سرمایه گذاری در بخش کاغذ به دلیل معاف بودن واردات کاغذ از 9% ارزش افزوده و مالیات است که درست نیست، سرمایه گذار خارجی به دلیل دونرخی بودن ارز، نبود آب کافی، نبود درخت و مواد اولیه دیگر در کشور و وابستگی تولید کاغذ به مواد اولیه وارداتی سرمایه گذاری نمی‌کند.
شجاع در پایان گفت: در نامه آمده است که تجهیزات کارخانه مازندران مطابق تکنولوژی روز است. این اطلاعات غلط به جناب وزیر است، کارخانه پارس 5 دهه پیش و کارخانه مازندران دو دهه پیش تأسیس شده و ماشین آلات بروزی ندارند.
 
نظر بدهید