خاطرات رزمنده‌ای که دو پایش را در جبهه جا گذاشت 
دوشنبه 14 فروردين 1396

یادداشت مسعود امیر‌خانی

خاطرات رزمنده‌ای که دو پایش را در جبهه جا گذاشت 

مسعود امیر‌خانی، نویسنده حوزه انقلاب و دفاع مقدس در بررسی کوتاهی درباره کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» توجه نویسنده به مستندات را نکته بارز این کتاب می‌داند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، مسعود امیر‌خانی نویسنده حوزه انقلاب و دفاع مقدس: روزهای پايانی سال 1395 از كتاب «آب هرگز نمی‌میرد» بيشتر سخن به ميان آمده است كه از جمله آثار منتشره در اين سال نیست؛ بلكه دو سال از عمر تولدش سپری شده است. کتاب روایت فرمانده گردان 152 حضرت ابوالفضل‌(ع) از لشکر 32 انصارالحسینِ (ع) همدان است.
ميرزا محمد سلگي، راوی كتاب، كه دو پايش را در جبهه‌های جنگ جا گذاشته است، روايتِ زندگی و رزمش را از تولد تا عمليات مرصاد از راه مصاحبه شفاهی بيان كرده است. كتاب در يازده فصل تدوين شده است؛ پس از مقدمه ناشر و يادداشت‌های نگارنده و راوی، فصل‌ها به ترتيب و توالي زماني با عناوينِ «كُر شيخ علي‌ممد»، «رنگ خدا»، «زير علم عباس»، «گردان سقاها»، «مجنون؛ جنگ آب و آتش»، «شب عاشورايی انصارالحسين»، «فاو؛ سلام بر تشنگی»، «آب هرگز نمی‌ميرد»، «ما گردان اباالفضليم»، با دو پاي بريده»، و «خدا با ما بود» در كنار هم قرار گرفته‌اند.
«آب هرگز نمي‌ميرد» دو ويژگي بارز دارد: نخست نگارش سالم و بی‌نقص؛ و  استناد. در مورد نگارش، پيشينه ادبی نويسنده، سال‌ها فعاليت ادبی او در اين حوزه و ذوق ادبی سرشارش، متني روان، بدون دست‌انداز و خواندنی را پيش روی خواننده قرار می‌دهد.
در مورد استناد نيز، علاوه‌بر ذكر مستندات متعدد از سوی راوی در سرتاسر كار و درج تصاوير و نقشه‌های گوياساز، نويسنده دست به ابتكاری زده و با گفت‌وگو و مصاحبه با همرزمان، نيروهای تحت امر، و فرماندهانِ راوی، بخش‌های زيادی از روايت راوی را تكميل كرده و بر استناد اثر افزوده است.
نويسنده، حميد حسام، خود از رزمندگان استان همدان در دوران دفاع مقدس بوده است؛ اين مزيت توانسته به غنای محتوايی اثر كمک كند. تسلط نويسنده به ادبيات كلاسيک، شناخت او از گونه‌های ادبی داستان و خاطره و مصاحبه خوب با راوی، اثری ارزشمند را به گنجينه ادبيات دفاعي ما افزوده است.
«غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند»، «راز نگين سرخ»، «دهليز انتظار»، «دليل»، «سفر به روايت سرفه‌ها»، «رد پابرهنه‌ها» از جمله ديگر آثار حميد حسام است.
 
نظر بدهید