پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۹۵ کدامند/ جناح فرهنگی مؤمن دست برتر بازار کتاب
چهارشنبه 16 فروردين 1396

گشتی در «زیر بازارچه کتاب» در سال۹۵

پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۹۵ کدامند/ جناح فرهنگی مؤمن دست برتر بازار کتاب

پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۹۵ به اذعان آمار منتشر شده هفتگی در گزارش «زیر بازارچه کتاب» را بشناسید.

به نقل از خبرگزاری فارس، مطالعه کتاب‌های پرفروش هم برای خودش یک نوع مطالعه است  و برخی تنها به همین نکته توجه می‌کنند و کتاب‌های خود را از میان کتاب‌هایی که لقب پرفروش دارند انتخاب می‌کنند.
گروه کتاب و ادبیات فارس با نگاهی دوباره به گزارش‌های هفتگی «زیر بازارچه کتاب» که قریب به سه سال است منتشر می‌شود کتاب‌های پرفروش سال 95 را شناسایی کرده و در این گزارش به آنها پرداخته است تا آنهایی که اصطلاحا پرفروش‌خوان هستند بتوانند کتاب‌های واقعا پرفروش سال 95 را بشناسند و تهیه کنند. این گزارش به صورت میدانی از کتابفروشان سراسر کشور تهیه می‌‌شود و به صورت هفتگی منتشر می‌شود.
اولین نکته‌ای که در نگاه به تمام پرفروش‌های سال 95 توجه برانگیز است، کتاب‌هایی است که در پویش‌ها و مسابقات کتابخوانی مورد تبلیغ و ترویج قرار گرفتند و توانستند عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌ها را از آن خود کنند. این نشان می‌دهد خوب است برای یک کتاب از حجم وسیع تبلیغات و همه ابزارهای تبلیغی سود برده شود تا یک کتاب به چشم خوانندگان بیاید. نکته جالب توجه این است که تمام این پویش‌ها و مسابقات کتابخوانی از سوی جناح فرهنگی مومن برگزار شد و همین جناح توانست رونقی به بازار کتاب بدهد.
یکی از نکات جالب توجه در پرفروش‌های سال 95 حضور پررنگ کتاب‌های کودک و نوجوان است. کتاب‌هایی که آثار فرهنگی قابل توجهی در جامعه داشته و آنقدر فروش آنها مورد توجه بود که توانستند در میان کتاب‌های بزرگسال که حجم وسیعی از تبلیغات را به دنبال خود داشتند جایی برای خود باز کنند.
پرفروش‌های کودک و نوجوان در سال 95



















ردیف عنوان کتاب
پرفروش اول تن‌تن و سندباد
پرفروش دوم محمد (ص) مثل گل بود
پرفروش سوم شهر ضرب‌المثل‌ها

دیگر مسئله‌ای که باید مورد اشاره قرار بگیرد پرفروش شدن کتاب‌هایی است که مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفتند. این مسئله نشان از میزان اثرگذاری رهبر معظم انقلاب در مسائل فرهنگی دارد.
یکی از نکاتی که در پرفروش‌های سال 95 باید مورد اشاره قرار گیرد جای خالی ادبیات داستانی ایرانی است. این در حالی است که آثار ترجمه‌ای در میان پرفروش‌ها خودنمایی جالب توجهی داشتند. البته تعدادی از آثار داستانی ایرانی در میان پرفروش‌ها قرار داشت که آن هم ناشی از پویش‌ها و مسابقات کتابخوانی بود. اما کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس باز هم توانستند مخاطبان را به خود جذب کنند و در میان پرفروش‌ترین‌ها بیشترین سهم را به خود اختصاص دهند.
جای خالی کتاب‌هایی که در جوایز ادبی کاندیدا و برگزیده می‌شوند نیز در میان پرفروش‌ها مشهود است و به نظر می‌رسد این جوایز نمی‌تواند مخاطبان را تحریک به خرید کتاب کنند یا شاید آنطور که باید این کتب از سوی برگزار کنندگان مورد تبلیغ و ترویج قرار نمی‌گیرد. همچنین با نگاهی اجمالی به کتاب‌های پرفروش می‌توان به این موضوع نیز پی برد که کتاب‌های پرفروش آنهایی هستند که در یک رده قیمت نسبتا پایینی قرار دارند و خوب است ناشران در قیمت‌گذاری کتاب‌های خود نیز توجه و تامل کنند تا بتوانند از اقبال مخاطبان برخوردار شوند.































































ردیف عنوان کتاب تعداد هفته‌های سال 95
1 رویای نیمه شب 24
2 سلام بر ابراهیم - تن‌تن و سندباد 11
3 دختر شینا 10
4 محمد(ص) مثل گل بود - کتاب 9
5 شهر ضرب‌المثل‌ها - من پیش از تو 8
6 انسان 250 ساله - رحمت واسعه - سقای آب و ادب 7
7 گلستان یازدهم - من دیگر ما - دختری که رهایش کردی 5
8 نامیرا - طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن - وقتی مهتاب گم شد - شازده کوچولو - ملت عشق 4
9 آب هرگز نمی‌میرد - لحظه‌های انقلاب - دیدم که جانم می‌رود - گام‌های سلوک - پس از تو 3
10 ملاقات در شب آفتابی - دختران آفتاب - گردان قاطرچی‌ها - بچه‌های عاشورا - ابووصال - چگونه یک نماز خوب بخوانیم - بازگشت از نیمه راه - از فرانکلین تا لاله‌زار 2
11 سلام بر ابراهیم(جلد دوم) - کشتی پهلو گرفته - اربعین حسینی - باشگاه مغز - هری پاتر و فرزند نفرین شده - آن بیست و سه نفر - شکوه امر خدا - چهل تدبیر - قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب - من محمدرضا 22 سال دارم - سه شهید - خانواده - حاج قاسم - سربازارن سردار - سفر سرخ - جدال دو اسلام - نفوذ - کار باید تشکیلاتی باشد - کریمانه - اینک شوکران1 - همنام گلهای بهاری - دیدار پس از غروب - بهترین شکل ممکن - تاریخ عشق - مثل او باشیم - دوستش داشتم - ریحانه بهشتی - تحریرهای رود 1

 
نظر بدهید