رویارویی صحنه‌ها و چهره‌های کربلا در یک کتاب
دوشنبه 21 فروردين 1396

رویارویی صحنه‌ها و چهره‌ها در تاریخ کربلا

رویارویی صحنه‌ها و چهره‌های کربلا در یک کتاب

دفتر نشر فرهنگ اسلامی کتاب «رویارویی صحنه‌ها و چهره‌ها در تاریخ کربلا» را به قلم حمید محمد قاسمی منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، این کتاب به گفته نویسنده تلاشی است بژوهشی برای کشف و در مقابل هم قرار دادن چهره‌ها و صحنه‌هایی که حادثه کربلا را شکل داده‌اند. به همنی منظور نویسنده تمامی متن کتاب را در قالب جداولی تنظیم کرده تا ویژگی‌های افراد و موقعیت‌های مختلف را پیش روی هم قرار می‌دهند و از این منظر سعی در مقایسه آنها دارند.
این کتاب در بخش اول خود و از منظراعتقادی به این مهم پرداخته است و گروه‌هایی مانند اهل ایمان و کفر پیشگان، تحریف کنندگان و تحریف ستیزان، مومنان مخلص و نفاق پیشگان، بصیرت مندان و فریب خوردگان، هدایت یافتگان و گمراهان، بلند نظران و کوتاه نظران و... و. پرداخته است.
در بخش دوم از این کتاب رویارویی صحنه‌ها و چهره‌ها از منظر اخلاقی و تربیتی مورد توجه قرار گرفته است و در این بخش مواردی مانند آزادمردان و اسیران دنیا، و موضوعاتی مانند همت عالی و همت دانی، تطمیع و عزتمندی، کرامت و دنائت، خوشنامان و بدنامان، پاکان و ناپاکان، عبادت پیشگان و اهل لهو و لعب، حق‌پیشگان و فریبکاران و... و. مورد توجه قرار گرفته است.
این کتاب در سومین بخش از خود از منظر سیاسی و اجتماعی به موضوع خود وارد شده و در این زمینه از منظر ظلم پذیری و ظلم‌ستیزی، تهدید و تساهل، اغفال و بیداری توده‌ها، اصلاح و افساد، حسن و سوء استفاده از عنوان، اطلاعت عاشقانه و کورکورانه، مجاهدان و عافیت طلبان و... و. چهره‌ها و صحنه‌های عاشورا و کربلا را پیش روی هم قرار داده است.
در بخشی از مقدمه کتاب به قلم نویسنده می‌خوانیم:
کربلا آئینه تمام نمایی است از انواع انسان‌ها که چهره روح و قام رفتار آنها را به وضوح می‌توان در این آینه تماشا نمود و شاهد شکوه پیوند انسان‌ با آسمان و یا فروغلتیدن انسان در منجلاب عصیان و به تعبیری شاهد قوس صعودی در برابر قوس نزولی آدمی بود. آنچه در روز عاشورا به وقوع پیوست در اصل تجلی اختلاف دیرینه دو جبهه علوی و اموی بود که در ابعاد گوناگون با هم منازعه و ستیزه داشتند. بدین ترتیب معلوم می‌شود آنچه در کربلا رخ داد تنها یک تقابل محض میان دو سپاه نبود بلکه تقابل دو مکتب و دو دیگاه با یکدیگر بود که در خطوط اصلی و فرعی با یکدیگر اختلاف داشتند و در یک جبهه «حق» با همه جلوه‌های زیبایش و جبهه «باطل» با همه مظاهر ظشت و پلیدش جلوه‌گر شده و کربلا را به میدان پنجه در پنجه افکندن جنود رحمانی با جنود شیطانی مبدل ساخته بود. نگاه دقیق و عمیق به هر دو جهه و شخصیت‌های هر دو طرف و مولفه‌هایی که باعث شکل‌گیری این رویارویی گردیده، امری است بایسته و برای محققان و عاشورا پژوهان امری است ضروری
این کتاب را دفتر نشر فرهنگ اسلامی با قیمت ۳۷ هزار تومان منتشر کرده است.
نظر بدهید