مودب: شاعر حافظ مرزهای تمدن و فرهنگ است/ آمده‌ایم بسوزیم و جهانی را روشن کنیم
چهارشنبه 23 فروردين 1396

در اردوی «آفتابگردان‌ها» مطرح شد

مودب: شاعر حافظ مرزهای تمدن و فرهنگ است/ آمده‌ایم بسوزیم و جهانی را روشن کنیم

مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب گفت: شاعر عابر نیست، بلکه یک شهر و تاریخ زنده است و همه تاریخ درون شاعر زنده است و اوست که حافظ مرزهای تمدن و فرهنگ است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، پنجمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی به ایستگاه آخر خود در شهر شیراز رسیده است. شاعران جوان انقلاب اسلامی که به همت موسسه شهرستان ادب ذیل برنامه های مختلف آموزشی گرد هم جمع آمدند، آخرین اردوی آموزشی خود را در شیراز تجربه می‌کنند. اولین کلاس آموزشی این اردو، کلاس علی‌محمد مودب با نام  «جهان شاعر» بود که در روز سه شنبه 23 فروردین ماه 96 برگزار شد.
با توجه به همزمان شدن این کلاس با سالروز ولادت مولی الموحدین حضرت علی (ع)، مودب کلاس خود را با تبریک این روز سعید آغاز کرده و در ادامه با بیان اینکه شعر و ادبیات می‌تواد تحول در سبک زندگی شود گفت: مسئله‌ای که شاعران خصوصا شاعران جوان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، شناخت است. یک شاعر در طول عمر ادبی خود می‌تواند بحث‌های فنی در شعر، فصاحت، بلاغت، و سخنوری را از اساتید یاد بگیرد ولی مسئله مهمی که به عقیده مودب، لازم است آفتابگردان‌ها در این اردوها به آن برسند، شناخت خود است.
*بازبینی جایگاه شاعر
مودب در ادامه گفت: یک شاعر، به عنوان کسی که شعر و ادبیات را دوست دارد، باید جایگاه خود را بازبینی کند و به این سوال برسد که برای چه می‌نویسیم؟ او با اشاره به جامعه امروزی، گفت: با رایج شدن برخی پدیده‌ها در جامعه مثل فوتبال و سینما، بسیاری از افراد در پی دیده شدن هستند و از هر دری وارد می‌شوند تا دیده شوند. یا برخی مسائل دیگری چون برق نگاهی یا جایزه جشنواره‌ای محرک یک شاعر برای شعر نوشتن است. اما تا به کی این محرک‌های زود گذر می‌توانند انگیزه‌ای برای سرایش شعر باشند.
شاعر «دست خون» در ادامه اضافه کرد: ما آمده‌ایم تا خودمان بسوزیم و جهانی را روشن کنیم.
او در ادامه گفت ما با مسائل و دغدغه‌های مختلفی رو به رو هستیم و نباید در چنگ یک دغدغه بمانیم و این مسئله باید برای خود شاعر روشن گردد که راز اشتهار شعر چیست؟ شنیده شدن و چه نوع دیده شدنی مد نظر ماست؟
مدیر موسسه شهرستان ادب اضافه کرد: شاعر مسئول ادراک است، ادارکی همه جانبه، او لایه‌ها را می‌بیند و وجودش درگیر می‌شود و شعور شاعر درگیر مسائل می‌شود. او در ادامه خطاب به شاعران جوان گفت: وقتی با پدیده‌ای رو به رو می‌شوید که همه گیر شده، آن مسئله جاری را نکوبید و در پی کشف راز آن باشید. رازهای این مسائل باید از بعدهای فنی و محتوائی مورد بررسی قرار بگیرند. راز این مسئله باید کشف شود که چرا یک شاعری، با وجود خیل شاعران هم عصرش، بیشتر دیده شده و بیشتر خوانده می‌شود.
*قرآن رمز ماندگاری
شاعر «عاشقانه های پسر نوح» گفت: اگر به تاریخ ادبیات فارسی نگاهی بیاندازیم خواهیم دید، شاعرانی که به قرآن، مفسران اصلی آن یعنی اهل بیت و مسائلی که ذیل این کتاب آسمانی تعریف می‌شوند، توجه کرده‌اند یا با آنها پیوند داشته‌اند، این شاعران ماندگارتر بوده‌اند.
مودب در ادامه به ذات اصلی شاعر اشاره کرد و گفت: شاعر عابر نیست، بلکه یک شهر و تاریخ زنده است و همه تاریخ درون شاعر زنده است و اوست که حافظ مرزهای تمدن و فرهنگ است. دوستی می­‌گفت حتی اگر به این موضوع در واقعیت هم نگاه کنیم، خواهیم دید شاعران تاثیرگذار ادبیات معاصر نیز زاده مرزهای کشورند. علامه کدکنی و اخوان ثالث از خراسان، قیصر امین پور دزفول و نیما یوشیج از شمال کشور.
علی‌محمد مودب در ادامه گفت، می‌خواهیم سخن بگوئیم و می‌خواهیم آن سخن شنیده شود، ولی همیشه باید حواسمان باشد که ببینده اصلی کیست. می فرماید: هو الاول و الاخر.
به عقیده این شاعر معاصر، شاعر علاوه بر اینکه باید دنبال ساختار شکنی، فصاحت، بلاغت، و به روز بودن است باید دنبال ساحت دیگری نیز باشد. او در ادامه به حدیثی از امام سجاد اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های نزدیک شدن به آن فصاحت جدید، قرآن است که امام سجاد (ع) می‌فرمایند: در عالم هیچکس نباشد، و فقط من باشم و قرآن، تنها نیستم.
مدیر موسسه شهرستان ادب در توصیه‌های آخرش به شاعران جوان، گفت: در صدد این باشیم که گفت‌وگوی خود با خدا را اصلاح کنیم برویم دنبال خودمان باشیم.
 
نظر بدهید