کتاب «سه راه سرگردون» اثر جبهۀ دغدغه‌مند انقلاب است
چهارشنبه 17 شهريور 1395

در برنامۀ رونمایی و نقد و بررسی کتاب «سه راه سرگردون» عنوان شد:

کتاب «سه راه سرگردون» اثر جبهۀ دغدغه‌مند انقلاب است

حجت الاسلام زائری گفت: با انتشار امثال کتاب «سه راه سرگردون» جبهۀ دغدغه‌مند انقلاب اثری مکتوب پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از نسیم آنلاین، برنامۀ عصری با کتاب با موضوع رونمایی و نقد و بررسی کتاب «سه راه سرگردون» نوشتۀ رضا رسولی عصر روز گذشته با حضور حجت‌الاسلام زائری، محمدصادق دهنادی و نویسندۀ این کتاب رضا رسولی برگزار شد.

محمدصادق دهنادی در ابتدای این نشست در سخنانی، گفت: تفکری را که آقای رضا رسولی نمایندگی آن را دارد، به دلیل عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی طرفدار لازم را نداشته و نخواهد داشت.

وی افزود: من از لحظه‌ای که اتفاق نگارش این کتاب در زهن رضا رسولی شکل گرفت، در کنار او حضور داشتم و از مطالب و موضوعاتی که این کتاب دارد، لذت بردم. کتاب گفتاری پیرامون زندگی و روزگار ماست. رمان سه راه گردون به موضوعاتی چون عدالت، دغدغۀ زندگی مؤمنانه، روزگار خانواده و تزویر و ریا در جامعه می‌پردازد.

دهنادی ادامه داد: زندگی یعنی مبارزه و این موضوع را کتاب سه راه گردون به ما مخاطبان می‌گوید. در حقیقت موضوعی که رضا رسولی از آن در این کتاب صحبت می‌کند، طرفداری کردن از مردم است. آن هم مردمی که سالیانه در سفرهای جاده‌ای دو برابر جنگ تحمیلی کشته می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: برای مردم زندگی به معنای آنچه زندگی معنا می‌کنیم معنا دارد و خط و ربط‌های سیاسی در این معادله برای آن‌‎ها اصلاً جایی ندارد. نکتۀ جالب اینکه عدالتی که نویسنده در این کتاب آورده به معیشت و خوراک مردم اشاره ندارد بلکه ضمن توجه به طبقۀ متوسط جامعۀ عدالت را به معنای آرامش روانی و آزادی ناشی از فرصت برابر معنی می‌کند.

دهنادی اضافه کرد: تا موضوعی به مسئلۀ روز تبدیل نشود در ذهن مخاطبان جای نمی‌گیرد. بر این اساس رضا رسولی نیز در مورد عدالت قصه تعریف کرده است. در این کتاب، پرداختن به تأثیر مال حرام بر زندگی مردم به‌صورت قصه و رمان آمده است. در حقیقت، این کتاب به دنبال ارائۀ یک تصویری از یک زندگی ایمانی است.

وی یادآور شد: ما در کتاب سه راه گردون می بینیم که در یک روند عادی زندگی به مبارزه با فساد پرداخته می‌شود. به این صورت که شغل «کیان» این قصه افشاگری نیست؛ بلکه او در جریان یک زندگی عادی که دست بر قضا همسر ناسازگاری هم دارد، درگیر داستان فسادی می‌شود.

دهنادی متذکر شد: شخصیت کیان در کتاب سه راه گردون می‌تواند همانند برخی از سیاسیون با فساد آن‌گونه برخورد کند که که برخی‌ها برخورد می‌کنند؛ اما می‌بینیم که او به قیمت زندگی و آبرو با این مافیا درگیر می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: کتاب رمان سه راه گردون به یک دلیل خاصی برای فتح بازار کتاب موفق نخواهد شد. در حقیقت این کتاب را به علت برخی ماجراها و داستان‌های آن نه حزب‌الهی‌ها می‌پسندند و نه روشنفکرهای جامعه می‌پسندند. زیرا در این رمان نویسنده اعتقاد دارد که هستۀ نظام سالم است و روشنفکرها این موضوع را نمی‌پسندند.

سپس در بخشی بعدی از این برنامه میلاد تمدن بخش‌هایی از کتاب سه راه سرگردون را برای حاضران در سالن نشست قرائت کرد. این کتاب‌خوانی با استقبال مخاطبان در این مراسم روبه‌رو شد.

حجت السلام زائری نیز که در این مراسم حضور داشت، در ادامۀ این برنامه در سخنانی، گفت: کتاب سه راه سرگردون دوازدهمین اثر آقای رضا رسولی است که چاپ و منتشر می‌شود. مهمترین نکته‌ای که پیرامون ادبیات این کتاب باید عرض کنم این است که با انتشار امثال کتاب سه راه سرگردون جبهۀ دغدغه‌مند انقلاب اثری مکتوب پیدا کرده است.
وی افزود: امروز ضرورت دارد تا بچه‌های دغدغه‌مند و متعهد انقلاب بدون سیاسی‌کاری حرف‌های صریح خود را پیرامون وضعیت جامعه بیان کرده تا به یک انسجامی بسیار خوب دست پیدا کنند. زیرا این انسجام آن‌ها ضامن بقاء و دوام انقلاب اسلامی در ایران است.

زائری ادامه داد: بین مسئولین اهل شعار، تنها جریان باقی‌مانده برای حفظ انقلاب جوانانی هستند که بر سر آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند. بر این اساس، این جریان تا امروز صاحب کتابی نبود که خوشبختانه کتاب آن‌ها امروز رونمایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ادبیاتی که در رمان سه راه گردون وجود دارد، در خدمت انقلاب اسلامی است. این ادبیات روزآمد بوده و مسائل مهم انقلاب در ایران را بیان می‌کند. البته این نکته را هم باید عرض کنم که ما در کنار این ژانر به ژانرهایی چون دفاع مقدس و خاطرات جنگ نیز به‌شدت نیازمند هستیم.

زائری اضافه کرد: ادبیاتی که در این کتاب می‌بینیم در مورد روزی حلال، تحریم و آثار آن، اقتصاد مقاومتی و عدالت سخن می‌گوید. عدالت مهمترین رکن تحول دینی و ذات انسانی مهمترین بخش این کتاب است. نکتۀ دیگر اینکه همه دیدیم که چیزی که در جریان انقلاب اسلامی در ایران مردم را به خیابان‌ها آورد جستجوی عدالت بود.

وی یادآور شد: بر این اساس و با توجه به این موضوع اگر عدالت در جمهوری اسلامی ایران رعایت نشود، این انقلاب ما شکست خورده است. ما نمی‌توانیم بعد از 37 سال بگوییم که آقازاده، ربا و رشوه داریم. زیرا این مسائل اسباب سرافکندگی است.
زائری در پایان تصریح کرد: ما باید مسائل و مشکلات کشور را از موضع عدالت طلبی و دین‌داری بیان کنیم. بر این اساس معنی این عملکرد ما نیز سیاه‌نمایی محسوب نمی‌شود. زیرا امروز کسی که بیشتر از همه این انقلاب را دوست دارد، بیش از همه هم سؤال، انتقاد و مطالبه دارد.

رضا رسولی، نویسندۀ کتاب رمان سه راه سرگردون، در انتهای این برنامه در سخنانی، گفت: آنچه در کتاب رمان سه راه سرگردون نوشته شده گویا و شیوا است. بر این اساس، تمامی نقاط قوت و ضعف آن در معرض دید مخاطبان قرار دارد.

وی افزود: در حقیقت باید بیان کنم که جان‌مایه، مسئله و موضوع اصلی این کتاب رمان عدالت است. موضوع عدالت که بر اساس آن همۀ ما بسیار زیاد کتاب خوانده، مقاله مطالعه کرده و سخنرانی‌هایی هم شنیده‌ایم.

رسولی ادامه داد: موضوع عدالت آنقدر مهم است که به‌عنوان حسن ختام آفرینش محسوب می‌شود. به‌عبارتی بهتر وقتی صحبت از منجی آخر زمان می‌شود، می‌گویند که ایشان می‌آیند تا عدالت را در جهان گسترش بدهند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر من شاخص‌ترین شاخصۀ عدالت، عدالت انسانی است. عدالت انسانی یعنی اینکه هرکسی که امکان حکمرانی را پیدا می‌کند و زمینۀ مناسب پرورش و تربیت انسان‌ها را به‌صورتی فراهم بیاورد که همۀ انسان‌ها علاوه بر رسیدن به حق والای خود که همان حق عبودیت و بندگی است، در خدمت جامعۀ خود هم باشند.

رسولی اضافه کرد: به‌عبارتی بهتر، عدالت انسانی یعنی شایسته سالاری، البته نه این شایسته سالاری که امروزه در جامعۀ ما متداول است. در باب عدالت انسانی، باید عرض کنم که فساد نقطۀ مقابل عدالت است.

در باب عدالت باید به این نکته هم اشاره کنم که دوام و قوام عدالت به موضوع نظرات بستگی دارد. کنترل افراد توسط جامعه و نهادهای نظارتی اتفاقی است که باید در جامعۀ امروز ما رخ بدهد تا عدالت بسط و گسترش پیدا کند. البته نباید برخورد گزینشی با موضوع نظارت داشته باشیم.

نظر بدهید