الگوی کنونی برگزاری نمایشگاه کتاب  مطلوب نیست/ ناشران کوچک در نمایشگاه کتاب هم مهجورند
شنبه 02 ارديبهشت 1396

سعید مکرمی:

الگوی کنونی برگزاری نمایشگاه کتاب  مطلوب نیست/ ناشران کوچک در نمایشگاه کتاب هم مهجورند

مدیر انتشارات «اسم» در پاسخ به اینکه الگوی کنونی برگزاری نمایشگاه کتاب را مناسب می‌دانید توضیح داد: قطعا مطلوب نیست، اما اینکه باید چه کرد بحث جدی‌تری است، اما اغلب پس از برگزاری نمایشگاه کتاب کل صنعت نشر تا مدتی آسیب می‌بیند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، سعید مکرمی مدیر انتشارات «اسم» در گفت‌وگو با خبرنگاران کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون  نمایشگاه کتاب تهران و بهره‌مندی مطلوب از نمایشگاه کتاب اظهار داشت: نمایشگاه کتاب در وضعیت فعلی جدا از اینکه در چه مکانی برگزار می‌شود شاید مناسب مخاطب عام نباشد.
* در نمایشگاه کتاب انتخاب کتاب سخت است
مکرمی با بیان اینکه در نمایشگاه اغلب مخاطب عمومی نمی‌تواند کتاب خود را بیابد و یا اغلب در پی کتاب خاصی نیست ادامه داد: وضعیت نمایشگاه کتاب به گونه‌ای است که انتخاب کتاب در آن سخت است، اما اگر مخاطب پیش از آغاز نمایشگاه لیستی از آثار مورد نیاز تهیه کرده باشد فرصت خوبی است برای تهیه آنها، از سوی دیگر فرصت خوبی برای عرضه کتاب‌هایی است که در قاعده رایج نشر توزیع نمی‌شوند.
مدیر انتشارات «اسم» در توضیح بیشتر با بیان اینکه در طول سال مخاطب کتابخوان آثار مورد نیاز خود را از کتابفروشی‌ها تهیه می‌کند، گفت: گاهی ناشران کوچک و یا حتی ناشران خوب و بزرگ را در نمایشگاه می‌بینیم و با آنها مواجهیم که کتاب خوب دارند، اما امکان عرضه خوب را در طول سال ندارند بنابراین نمایشگاه کتاب فرصت خوبی است برای دیده شدن این گروه از ناشران.
* وزارت ارشاد باید پیش از آغاز نمایشگاه سایتی را برای معرفی عنوان‌ها در نظر بگیرد
وی با بیان اینکه اگر مخاطب هم لیستی از آثار مورد نیاز داشته باشد ولی زیر ساخت‌های نمایشگاهی برای یافتن آنها مهیا نباشد بازهم مخاطب سردرگم خواهد شد، تصریح کرد: وزارت ارشاد باید پیش از آغاز نمایشگاه سایتی را برای معرفی عنوان‌ها در نظر بگیرد تا مخاطب هم با اطلاعات درست وارد نمایشگاه شود از این رو قصه کمی پیچیده می‌شود و آن اینکه ارشاد و مجموعه متولی باید فضایی را فراهم کنند تا از کتاب‌های منتشره و غرفه‌ها اطلاع دقیقی به مخاطب ارائه شود.
مکرمی همچنین به اطلاعات سایت خانه کتاب و کتابخانه ملی اشاره کرد و متذکر شد: البته اطلاعات خانه کتاب و کتابخانه ملی خوب است، ولی کمک درخوری به مخاطب نمی‌کند و کمک اینها حداقلی خواهد بود. چرا که آمار و اطلاعات دقیق تری از آثار با شماره غرفه باید به مخاطب ارائه شود.
* ناشرانی که در نمایشگاه کتاب هم مهجور هستند
به گفته این ناشر، طیف زیادی از مخاطبان هستند که اگر به نمایشگاه کتاب نیایند و به خیابان انقلاب سری بزنند کتاب‌هایشان را به راحتی می‌توانند تهیه کنند(جدا از تخفیف‌های در نظر گرفته شده نمایشگاهی)؛ اما فردی که به نمایشگاه می‌آید اغلب از ناشران بزرگ خرید که نام آشنا هستند خریده خود را انجام می‌دهد، اما ناشران کوچک و ناشرانی که دسترسی کمتری به پخشی‌ها دارند و نامشان کمتر شنیده شده، این دسته اغلب در نمایشگاه هم مهجور می‌مانند.
مکرمی در پاسخ به اینکه الگوی کنونی برگزاری نمایشگاه کتاب را مناسب می‌دانید توضیح داد: قطعا مطلوب نیست، اما اینکه باید چه کرد بحث جدی‌تری است، اما اغلب پس از برگزاری نمایشگاه کتاب کل صنعت نشر تا مدتی آسیب می‌بیند، چرا که در طی برگزاری نمایشگاه کتاب فرد با توجه به تبلیغ گسترده و حجم زیاد آن به نمایشگاه وارد می‌شود و حتی بدون نیاز گاهی خرید می‌‌کند و اندوخته‌ای را که کنار گذاشته هم هزینه می‌کند، این مسئله باعث می‌شود وقتی در مورد کتابی در طی سال تبلیغات می‌شود گمان می‌کند خریدهای زیادی انجام داده و نیاز به خرید کتاب جدید نیست.
* نمایشگاه کتاب برای مخاطب تهرانی یا مخاطبان شهرهای بزرگ افزوده‌ای ندارد
این ناشر خاطرنشان کرد: اگر از موضوع برپایی نمایشگاه کتاب ارشاد را حذف کنیم چه کسی راضی است؟ باید در موضوع توزیع ارشاد یا مسئولان متولی زیرساختی را ایجاد کنند تا مخاطب در شهرهای بزرگ یا کوچک به راحتی به کتاب دسترسی داشته باشد اما الان اینگونه نیست. باید دانست نمایشگاه کتاب برای مخاطب تهرانی یا مخاطبان شهرهای بزرگ افزوده‌ای ندارد، اما برای مردمی که در شهرهای خود کتابفروشی ندارند  یا شهرهای کوچک غنیمت است.
وی در پاسخ به اینکه چطور می‌توانیم به وضعیت مطلوب برسیم گفت: ارشاد و یا دستگاه‌های دولتی باید برای بهتر شدن جریان توزیع کمک کنند در این صورت است که نمایشگاه می‌تواند به سمت نمایشگاه واقعی حرکت کند.
* رابطه معکوس نمایشگاه کتاب و سرانه فرهنگی
مکرمی در پاسخ به این سوال که آیا نمایشگاه کتاب در افزایش سرانه فرهنگی تاثیرگذار است گفت: به نظرم بر خلاف تصور رایج رابطه معکوس دارد. اگر به عمده افرادی که وارد نمایشگاه کتاب می‌شوند پرسش‌نامه‌هایی داده شود که کتاب‌های خریداری کرده سال گذشته خود را تماما خوانده‌اید پاسخ خواهند داد نه. باید دانست کتابخوانی همانند خرید دو گونی سیب زمینی نیست و البته در این میان تکلیف کتاب‌های علمی و درسی به نحوی دیگر است.
این فعال نشر بیان کرد: کتاب‌هایی را که افراد کتابخوان در طول سال خریداری می‌کنند زودتر و سریع تر مطالعه می‌کنند تا کتاب‌هایی را که چمدانی از نمایشگاه کتاب می‌خرند.
وی در پایان توضیح داد: چون افراد حجم زیادی از نمایشگاه کتاب خریداری می‌کنند ممکن است پس از نمایشگاه فرصت مطالعه آنها را نداشته باشند، اما خرید تدریجی در طول سال افراد را بیشتر ترغیب می‌کند تا کتاب‌هایشان را مطالعه کنند، بنابراین این نمایشگاه تاثیری بر سرانه فرهنگی کشور ندارد.
 
نظر بدهید