ما در انتخاب ناشران ملاحظه داریم؛ ولی اصل کتاب برایمان مهم است
شنبه 20 شهريور 1395

دبیر مسابقۀ کتاب و زندگی

ما در انتخاب ناشران ملاحظه داریم؛ ولی اصل کتاب برایمان مهم است

احمد ذوعلم در گفت‌وگوی تفصیلی با نسیم آنلاین کم و کیف برگزاری چهارمین دورۀ مسابقۀ کتاب و زندگی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، زهرا جعفری- چهارمین مسابقۀ کتاب و زندگی به کتاب «رؤیای نیمه شب نوشتۀ حجت‌الاسلام مظفر سالاری اختصاص داشت.

این اثر داستانی است عاشقانه با زمینۀ مذهبی که حکایت از دلدادگی جوانی پاک‌سیرت از اهل سنت به دختری شیعه‌مذهب دارد که در راه وصال با موانع و اتفاقاتی تلخ و شیرین مواجه است، جذابیت قلم نویسنده به اندازه‎ای است که مخاطب را دچار خود کرده و تا انتهای داستان همراه می‎سازد.

برای اینکه بدانیم در چهارمین دورۀ این مسابقه چه اتفاقاتی افتاد، به سراغ احمد ذوعلم مسئول مرکز رسانه‌ای شیرازه رفتیم تا از کم و کیف این دوره باخبر بشویم.

ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی هدف برگزاری مسابقۀ کتاب و زندگی

احمد ذوعلم، دبیر چهارمین دورۀ مسابقه کتاب و زندگی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین» دربارۀ شکل‌گیری مسابقۀ کتاب و زندگی گفت: از ابتدا که مسابقۀ کتاب و زندگی را شروع کردیم، هدفمان فرهنگی بود؛ البته یک سری معیارها را هم در نظر گرفتیم؛ مثلاً اینکه کتاب حتماً سبک زندکی ایرانی ـ اسلامی را ترویج کند.

البته در کنار این معیار، معیار ساختاری هم داشتیم اینکه کتاب قوی باشد و هم اینکه مخاطب عام هم علاقه‌مند به کتاب شود، ما کتاب خوب زیاد داریم؛ اما خب همین ترویج زندگی ایرانی اسلامی برایمان خیلی مهم بود.

هدف‌گذاری این مسابقه زنان ایرانی است

وی دربارۀ نقاط اشتراک چهار کتاب این مسابقه که به زنان می‌پردازد، گفت: بله این مسئله درست است، واقعاً هدف‌گذاری مخاطب برای ما از یک جایی به بعد زنان بودند، مخصوصاً برای طراحی تبلیغات مسابقۀ این گروه را هدف قرار دادیم چون هم فرصت بیشتری دارند برای کتاب خواندن دارند و هم اینکه اثرگذاریشان در خانواده بیشتر است و می‌تواند دیگران را هم در خانواده تشویق کنند تا به سمت کتاب‌خوانی بروند.

ذوعلم دربارۀ نحوۀ انتخاب کتاب‌ها برای این مسابقه گفت: در این سه سال با این روند کتاب‌ها انتخاب شده است که همه کتاب‌هایی را پیشنهاد داده‌اند، از خبرنگاران تا کارشناسان کتاب و یا کسانی که با بخش‌های مختلف مجمع همکاری می‌کنند؛ اما در نهایت در بخش کارشناسی مجمع کتاب‌ها انتخاب می‌شوند.

البته آن‌ها پیشنهادها را غربال می‌کنند و به دبیرخانه‌ای که از اعضای مجمع تشکیل شده است، پیشنهاد را می‌دهند و در نهایت کتاب انتخاب می‌شود. 

تیزرهای سینمایی به معرفی کتاب کمک می‌کند

مدیرعامل شیرازه در ادامه دربارۀ دیر پخش شدن تیزرهای سینمایی مسابقۀ کتاب و زندگی گفت: هر کتابی خودش یک سوختی دارد که می‌تواند مسابقه را تا یک جایی جلو ببرد و ما همین را می‌خواهیم تقویت کنیم و بعد از اینکه این موج کم شد، توسط تیزر که در دو مسابقۀ اخیر بوده است، این انرژی را دوباره مضاعف می‌کنیم.

وی افزود: البته ساخت این تیزرها مشخص نیست برای کتاب بعدی هم باشد؛ یک نکتۀ دیگر این است چون تولید تیزر کار زمان بری است نه فقط به معنای ساختش بلکه ایدۀ اولیه و خیلی چیزهای دیگر زمان می‌برد؛ البته هر دو تیزر دیرتر از آن چیزی که ما می‌خواستیم پخش شد؛ اما هدفمان هم این نبود که مسابقه را با تیزر شروع کنیم. 

دو تیزر ساخته شده در مسابقه تکراری نیست

ذوعلم دربارۀ تکراری بودن تیزر دوم از منظر سوژه و اجرا گفت: من یک نکته را عرض کنم در مورد تیزرها که تکرار نیست و یا تکرار نمی‌بینم، تیزر دوم را که شروع کردیم، سعی کردیم نکات مثبت تیزر اول را داشته باشیم در کنار آن چیزهای جدید و نو هم نشان دهیم.

وی افزود:‌ به هر حال، وقتی ایده‌ای برای بار اول کار می‌شود زمان می‌برد تا پخته شود؛ باید کارهای مختلف را تست کرد و هنوز فکر نمی‌کنم در تیزر سینمایی به کمال رسیده باشیم؛ یکی از ضعف‌های ما در تولید این تیزرها این بود که زمانش طولانی بوده است؛ اگر بتوانیم کوتاه‌تر بسازیم مطمئناً اثرگذاری بهتری خواهد داشت؛ اما اینکه می‌گویند کار در تیزر دوم تکرار شده است این را قبول ندارم؛ چون در این کار هم نوع روایت متفاوت بود؛ کسی که داستان را می‌خواند به دل تاریخ می‌رود و در این تیزر به لحاظ حجم تولید کار خیلی از تیزر اول جلوتر بودیم؛ اما این را قبول دارم که باید به شیوه‌های جدید تبلیغ کتاب برویم نه اینکه فقط تیزر باشد؛ از همه هم خواسته‌ای که پیشنهادهایشان را بدهند.

ذوعلم دربارۀ پخش تیزر کتاب رؤیای نیمه شب از تلویزیون و اینکه مدت زمان آن کم بود گفت: بیشتر از یک هفته تیزر پخش شد و یک بخش دیگر تیزر که مدت زمانش به 52 دقیقه می‌رسید؛ همین چند روز پیش از تلویزیون پخش شد؛ باید بگویم واقعاً پخش تیزر و میزانش تأثیر جدی بر روی کتاب دارد؛ در حال رایزنی هستیم که تبلیغات را بیشتر کنیم و تأثیر صداسیما بسیار جدی است و مردم تأثیر بیشتری از تلویزیون می‌گیرند.

توزیع صدهزار نسخه از کتاب «رؤیای نیمه شب»

وی دربارۀ تعداد چاپ‌های این کتاب گفت: قبل از مسابقه 13یا 14 چاپ 1200 تایی داشت؛ اما در طول مسابقه 100 هزار نسخه چاپ شده است و اکثریت این کتاب‌ها هم پخش شده است؛ فکر می‌کنم تا آخر شهریور ماه که آخر مسابقه می‌شود، 25 هزار نسخه دیگر چاپ شود.

ذوعلم دربارۀ فروش این کتاب هم گفت: در مورد فروش نمی‌توانیم بگوییم صد هزار نسخه فروش رفته؛ اما یک نکته‌ای وجود دارد کتاب‌فروشی‌ها معمولاً کتاب را قطعی می‌خرند؛ یعنی اگر مطمئن نباشند که فروش نمی‌رود کتاب را نمی‌خرند؛ البته ما باید کاری کنیم سرعت فروش کتاب در کتاب‌فروشی هم بالا برود؛ اما این صدهزار نسخه که توزیع شده است، ما فروش رفته حساب می‌کنیم.

وی افزود: البته چون خیلی در کشورمان روشی برای تعیین فروش کتاب نداریم همان توزیع را برابر فروش می‌گیریم. چون کتاب‌ها در ایران قطعی توزیع می‌شود؛ گرچه ممکن است فاصله‌ای هم بین این توزیع تا فروش باشد.

ذوعلم استان خراسان رضوی اولین استان برای شرکت در این مسابقه عنوان کرد و گفت: استان اصفهان در ردۀ بعدی قرار دارد؛ در ده استان هم هیچ برنده‌ای نداشتم و یا بهتر بگویم کتاب در این استان‌ها توزیع نشده است که این از ضعف‌های سیستم توزیع است. برای دور بعد یک روش فروش جدی را در حال طراحی هستیم که از طریق خود مردم کتاب را بفروشیم و خیلی معطل توزیع و کتاب‌فروشی نشویم؛ در بسیاری از شهرها کتاب‌فروشی خوبی نداریم اگر از مردم استفاده کنیم می‌توانیم کتاب را به همه جای کشور برسانیم.

وی دربارۀ فروش کتاب در نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت:‌ ما چون به طور مستقیم وارد توزیع شدیم از نمایشگاه‌های استانی خبر نداریم؛ اما شنیدیم که در نمایشگاه‌های استانی هم کتاب وجود داشته؛ در این دوره از مسابقه، کار جدید انجام دادیم که کتاب‌ها در دکه‌های کتاب‌فروشی تهران هم وجود داشت و برخی دکه‌ها فروش خوبی داشتند. 

برای صحافی بد کتاب در روزهای ابتدایی عذرخواهی کردیم

ذوعلم به صحافی کتاب که در اوایل مسابقه ایراداتی داشت اشاره کرد و گفت: ما به‌خاطر آن صحافی از همۀ مخاطبان و شرکت‌کنندگان عذرخواهی کردیم؛ البته مستقیم به ما مربوط نمی‌شد؛ ولی باید نظارت می‌کردیم؛ ما همیشه تأکید داشتیم چون قیمت کتاب پایین می‌آید نباید کیفیت آن تغییر کند.

 وی با بیان اینکه هنوز کتاب دور پنجم این مسابقه مشخص نشده است، گفت: این کتاب باز هم کتابی زنانه است که هم به معنای این است که هم داخل کتاب زنانه باشد، هم اینکه زنان آن را می‌پسنددند؛ جالب اینجاست که تا الان 50 یا 60 عنوان کتاب را مردم به ما پیشنهاد دادند.

چهارمین دوره مراسم اختتامیه ندارد

ذوعلم دربارۀ اختتامیه این دوره مسابقه گفت: شاید در این دوره اختتامیه نداشته باشیم البته هنوز قطعی نیست؛ اگر اختتامیه بگیریم اوایل مهر می‌گیریم ممکن است اختتامیه را حذف کنیم و یک جشن کتاب و زندگی را در آخر سال برگزار کنیم؛ البته قرعه‌کشی نهایی خواهیم داشت و نداشتن اختتامیه در آن تأثیری ندارد.

 کتابستان راضی به انتخاب کتابش برای مسابقه نبود

وی همچنین به انتخاب انتشارات کتابستان برای این دوره اشاره کرد و گفت: کتاب رؤیای نیمه شب که در این دوره انتخاب شده است، برای انتشارات کتابستان بوده است؛ کتاب اولین دوره برای انتشارت بروج؛ کتاب دوم فهوای جهادی؛ کتاب سوم سورۀ مهر و این کتاب برای انتشارات کتابستان؛ کتاب پنجم هم برای انتشارات دیگری است.

ذوعلم افزود: ما در انتخاب ناشران ملاحظه داریم؛ ولی اصل کتاب برایمان مهم است که کتاب خوبی باشد، در عین اینکه به ناشر هم نگاهی داریم؛ ما تلاشمان این است که ناشران خصوصی را انتخاب کنیم یا اینکه ناشران تکرار نشوند؛ چندین کتاب خوب پیشنهاد شد؛ اما چون ناشر سورۀ مهر بود کتاب را انتخاب نکردیم. نشر بروج خیلی شناخته شده هم نبود؛ اما کتابش کتاب خیلی خوبی بود.

وی تأکید کرد: باید بگویم که انتشارات کتابستان خیلی هم به این انتخاب ما راضی نبود؛ اما واقعاً کتاب «رؤیای نیمه شب» به لحاظ عمومی کتاب خوبی است؛ بعد از شروع مسابقه خیلی‌ها آمدند و گفتند این کتاب قابلیت سریال شدن دارد؛ متن ساده و راحت‌خوانی دارد و مثل رمان‌های دیگر نیست که پیچیدگی داشته باشد؛ به همین منظور این کتاب انتخاب شد.

نظر بدهید