تکفیر پدر معنوی داعش توسط استادش
سه شنبه 23 شهريور 1395

به بهانۀ چاپ دوم کتاب «داعش؛ شجرۀ خبیثه»

تکفیر پدر معنوی داعش توسط استادش

چاپ دوم کتاب «داعش؛ شجرۀ خبیثه» اثر جواد بامری از سوی نشر شهید کاظمی روانۀ بازار کتاب شده، که در این کتاب خواننده با افکار و ریشۀ عقاید این جریان تکفیری آشنا می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، چاپ دوم کتاب «داعش؛ شجرۀ خبیثه» اثر جواد بامری از سوی نشر شهید کاظمی روانۀ بازار کتاب شد.

این کتاب با موضوع بررسی پیشینه و نقش محمد بن عبدالوهاب در شکل‌گیری داعش نوشته شده و نگارنده با ادله و بررسی منابع بسیار که در متن کتاب موجود است، دیدگاه‌ها و مواضع او را به نقد کشیده و رد کرده است.

کتاب «داعش؛ شجرۀ خبیثه» در چهار بخش به موضوع اصلی کتاب که بالا به آن اشاره شد، پرداخته و در هر بخش فصل‌های گوناگونی را آورده که ذیل هرکدام  به موضوع مورد بحث اشاره کرده است. برای مثال وقتی نویسنده در بخش اول صحبت از کلیات می‌کند و تحت عنوان «محمد بن عبدالوهاب، پیشوای وهابیت» فصلی را باز می‌کند؛ به زندگی‌نامه، افکار و عقاید، تألیفات و ... می‌پردازد که در ذیل هر کدام از عناوین گفته شده، پیشینه‌ و سابقه مستند به خواننده ارائه می‌کند.

نگارنده در این کتاب به شاخه‌های جهادی تکفیری وهابیت اشاره می‌کند و گروه‌هایی که از این تفکر پیروی می‌کنند را معرفی می‌کند. در بخش سوم این کتاب، خواننده با نقد افکار «محمد بن عبدالوهاب» روبه‌رو می‌شود، که در آن ذیل هر عنوان مانند تحریف قرآن، به نقد آن اعتقاد نیز پرداخته و از میان نظرات شیعه و سنی به رد آن پرداخته است.

در این کتاب، مؤلف با آوردن خاستگاه‌ فکری داعش و نشان دادن قرابت آن با تفکرات محمدبن عبدالوهاب، به بیان ارتباط ایدئولوژی داعش و محمدبن عبدالوهاب پرداخته و آن را تأیید کرده است.

در این کتاب آمده است: «ریشه‌های عقاید داعش به محمدبن عبدالوهاب بر می‌گردد، زیرا آنچه امروز به نام اعمال دولت اسلامی(داعش) قابل مشاهده است در قرن 12 و 13 در عربستان و عراق هم می‌توان مشاهده کرد. پیروان محمدبن عبدالوهاب بر این عقیده بودند: 1. منطقۀ حجاز و اطراف آن را باید از کفر و شرک پاک کرد. 2. حمله به نجف و کربلا را جهاد تلقی می‌کردند، زیرا این سرزمین را دارالحرب می‌دانستند که باید از لوث منافقان و مشرکان مسلمان پاک کرد.»

در این کتاب به برخی فتاوای داعش نیز اشاره شده که جنجالی‌ترین آن‌ها «جهاد نکاح» است. حتی نگارنده مبنای روایی این حکم را آورده و پاسخ صحیح را به آن داده است و شبهه را بر طرف کرده است. همچنین در ادامه همین قسمت فتوایی از «ناصر عمر» فردی که پس از تخریب حرمین عسکریین در سامرا آن را به دیگر مفتیان سعودی تبریک گفت، آمده که «اگر دسترسی به نامحرم آسان نباشد، مجاهدین می‌توانند با محارم و خواهران خود عقد نکاح داشته باشند.»

در بخش پایانی این کتاب مؤلف دست به نتیجه‌گیری زده و نظر مفتی مکه دربارۀ گمراهی محمدبن عبدالوهاب را آورده است. «بسیاری از از مشایخ و اساتید پسر عبدالوهاب در مدینه گفتند: این به‌زودی گمراه خواهد شد، یا خدا او را گمراه خواهد ساخت و همین‌طور نیز شد.»حتی «شیخ محمدبن سلیمان کردی» استاد محمدبن عبدالوهاب دربارۀ این شاگردش عنوان کرده، «ای فرزند عبدالوهاب! درود بر کسی که از هدایت پیروی کرده است. من به‌خاطر خدا تو را نصیحت می‌کنم که زبانت را از مسلمانان بازداری ... تو نمی‌توانی و حق نداری عموم مسلمین را تکفیر کنی؛ زیرا تو یک فرد از این امتی و نسبت کفر به کسی که از عموم مسلمانان خارج شده (یعنی محمدبن عبدالوهاب) به واقع نزدیکتر است ...»

چاپ دوم کتاب «داعش؛ شجرۀ خبیثه» اثر جواد بامری از سوی انتشارات شهید کاظمی در 248 صفحه با قیمت 9 هزار تومان منتشر شده که علاقه‌مندان برای تهیۀ آن می‌توانند از فروشگاه اینترنتی «من و کتاب» آن را خریداری کنند.

نظر بدهید