فروش بیش از ۶۵ هزار کتاب برای مسابقۀ «بخون و ببر ۲»
چهارشنبه 24 شهريور 1395

مدیر پروژۀ «طاقچه»:

فروش بیش از ۶۵ هزار کتاب برای مسابقۀ «بخون و ببر ۲»

محمد صدوقی، مدیر پروژۀ «طاقچه»، از فروش بیش از ۶۵ هزار کتاب برای مسابقۀ بخون و ببر ۲ از طریق این فروشگاه الکترونیک خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، محمد صدوقی مدیر پروژۀ «طاقچه» در گفت‌وگو خبرگزاری تسنیم، دربارۀ روند برگزاری مسابقۀ کتاب‌خوانی خندوانه گفت: قبل از ورود طاقچه به فرایند مسابقۀ «بخون و ببر 2»، طرح مسابقۀ کتاب‌خوانی خندوانه آماده شده بود و طاقچه از میانۀ راه به‌عنوان اسپانسر و زیرساخت عرضۀ کتاب الکترونیک و برگزاری مسابقه به طرح اضافه شد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ما به خندوانه دو بُعد داشت، افزود: با توجه به مشکلات توزیع کتاب در شهرستان‌ها خصوصاً شهرهای کوچک، بسیاری از مردم به نسخۀ چاپی کتاب‌ها دسترسی ندارند؛ پیشنهاد ما این بود که ebook  عناوین مسابقه را در طاقچه قرار دهیم تا هر کسی از هر جای دنیا که باشد، به‌راحتی بتواند به کتاب‌ها دسترسی داشته باشد. پیشنهاد دیگر هم در تأمین جوایز و کمک در پرداخت آن بود.

صدوقی ادامه داد: تا امروز بیش از 65 هزار کتاب از طریق طاقچه فروخته شده است، حدس ما این است به همین میزان و شاید هم بیشتر، نسخه‌های چاپی کتاب‌ها به فروش رفته باشد. این آمارِ بسیار خوبیست گرچه تا پایان زمان برگزاری مسابقه می‌تواند بسیار بیشتر و بهتر باشد.

مدیر پروژۀ طاقچه گفت: دیگر کتاب‌های طاقچه نیز در مدت مسابقه از نظر فروش رشد خوبی داشته‌اند، این نشان می‌دهد با اینکه برگزاری مسابقاتی از این دست یک حرکت دائمی و همیشگی نیست؛ اما به آشنا شدن مردم با فضای کتاب‌ها و همچنین بالابردن سرانۀ مطالعه کمک می‌کند.

وی دربارۀ انتخاب کتاب‌ها افزود: کتاب‌ها توسط دبیرخانۀ مسابقه انتخاب شده و سپس به تأیید شورای کتاب شبکۀ نسیم رسیده است و طاقچه در انتخاب کتاب‌ها نقشی نداشت.

صدوقی درخصوص نبود کتاب «آبنبات هل‌دار» در بین کتاب‌های طاقچه گفت: ما با ده ناشر حاضر در مسابقه صحبت کردیم و شرایطی را برای حضور کتاب‌ها در طاقچه پیشنهاد دادیم؛ اما با انتشارات سورۀ مهر برای فروش الکترونیک به توافق نرسیدیم و چون 9 ناشر دیگر این مسئله را پذیرفته بودند، نمی‌توانستیم شرایط را تغییر دهیم.

وی افزود: قراردادهای طاقچه با ناشران 30 به 70 ( 30 درصد سهم طاقچه و 70 درصد سهم ناشران) است، اما با توجه به شرایط تبلیغاتی خاص در این دوره و تنها برای 10 کتاب مسابقه، شرایط دیگری پیشنهاد شد که متأسفانه در مورد کتاب معرفی شده از سوی انتشارات سورۀ مهر این توافق صورت نگرفت. البته کماکان دیگر کتاب‌های این انتشارات در طاقچه به فروش می‌رسند و مخاطبان خاص خود را هم دارند.

وی در پایان گفت: این مسابقه بزرگترین مسابقۀ کتاب‌خوانی است که در کل کشور در حال برگزاری است؛ اما آن طور که باید و شاید در خارج از برنامۀ خندوانه به آن پرداخته نشده و اگر رسانه‌های دیگر مانند سایت‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی و یا دیگر شبکه‌های صدا و سیما به شکل منطقی و بایسته به این رویداد بپردازند، می‌توان رکورد خوبی از منظر مشارکت مردم به جای بگذارد.

نظر بدهید