جنگ در ایران شهادت در بوسنی/ «ر» به چاپ سوم رسید
چهارشنبه 24 شهريور 1395

جنگ در ایران شهادت در بوسنی/ «ر» به چاپ سوم رسید

چاپ سوم کتاب «ر» نوشتۀ مریم برادران توسط نشر آرما به بازار کتاب آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، هم‌زمان با نزدیک شدن به هفتۀ دفاع مقدس، کتاب «ر» توسط نشر آرما به چاپ سوم رسید.

کتاب «ر» زندگی رسول حیدری (مجید منتظری) را به تصویر کشیده است؛ زندگی مردی که در کنار مردمی از جنس خودش اما با زبان و آداب و رسوم متفاوت در کشوری غریب (بوسنی) به شهادت رسید.

این زندگی در سه فصل روایت شده است: فصل نخست، از زمانی آغاز می‌شود که رسول حیدری از سفر بوسنی در سال 71 باز می‌گردد. نویسنده در این فصل، حال و هوای او در خانه و دلتنگی‌های همسرش معصومه و بچه‌ها را در آن روزها ترسیم کرده است. روایت زندگی در بخش بعدی وارد دورۀ دانشجویی او می‌شود که با هم‌رزمانش در دانشگاه امام حسین علیه‌السلام می‌گذرانند. فوتبال‌های گل کوچک دانشکده فرصتی است برای بازگشت به دوران نوجوانی و جوانی و از آنجا خاطرات دوران کودکی رسول آغاز می‌شود و تا دوران انقلاب و بعد از آن، تا سال 62، ادامه می‌یابد. تشکیل سپاه همدان، سپاه ملایر، دوره‌های آموزشی و جریان مبارزه با ضد انقلاب و شرکت در عملیات غرب و ازدواج با معصومه برزگر از مهمترین وقایع این برهه است که برای خواننده روایت می‌شود.

فصل دوم کتاب دوران تشکیل قرارگاه رمضان تا پایان جنگ را در بردارد و به دورۀ ورود به دانشگاه اشاره می‌کند که خواننده با فضای آن در فصل نخست آشنا شده است. در این فصل، مانند سایر فصول، سعی شده است روایتی انسانی از حضور رسول حیدری در تمام مراحل زندگی تصویر شود. چرا که برای مخاطب این کتاب، شناخت مردان جنگ و نه صرفاً شاهکارهای جنگی آن‌ها اهمیت دارد. جذّابیت زندگی رسول نیز مانند بسیاری از دیگر مردان دوران جنگ، همین چهرۀ انسانی اوست. به همین دلیل در همه‌جا نویسنده به عمد از جزییات عملیات جنگی عبور کرده است.

از آنجایی که نقطۀ تمایز زندگی رسول حیدری، شهادت او در بوسنی است، فصل سوم که به نُه ماه زندگی آخر او (مهر 71 تا خرداد 72) برمی‌گردد سفر آخر او به این سرزمین و جزییات حضورش در آنجا را در برمی‌گیرد و شاید نقطۀ عطف کتاب همین چیزی است که کتاب‌های نگاشته شده تاکنون به آن کمتر پرداخته‌اند.

چاپ سوم کتاب «ر» نوشتۀ مریم برادران در ٣٠٦ صفحه با قیمت ١٤هزار تومان توسط نشر آرما به فروش می‌رسد.

برای تهیۀ این کتاب می‌توانید با شماره تلفن 32351709-031 تماس بگیرید و همچنین می‌توانید به‌صورت آنلاین از سایت چهارسوق به آدرس http://4soooq.ir تهیه کنید.

نظر بدهید