کتاب «ارکان دین» مهمترین نیاز فکری و فرهنگی بشر برای نخستین بار
چهارشنبه 24 شهريور 1395

با هدف گفت‌وگو دربارۀ مسائل اعتقادی توسط به‌نشر به چاپ رسید؛

کتاب «ارکان دین» مهمترین نیاز فکری و فرهنگی بشر برای نخستین بار

«ارکان دین» برای نخستین بار توسط به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)، با اشاره به گفت‌وگو دربارۀ مسائل اعتقادی که یکی از بزرگترین نیازهای فکری و فرهنگی بشر در درازای تاریخ بوده است، مطالبی را بیان داشته که با تهیۀ این کتاب می‌توان از آن بهره‌مند شد.

به نقل از روابط عمومی و تبلیغات به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)، گرچه کتاب‌های فراوانی در باب شناخت دین و مباحث اعتقادی به رشتۀ تحریر درآمده و هر یک به سهم خود در این میدان وسیع نقشی به‌سزا ایفا کرده‌اند، اما هرگز نمی‌توان به آنچه در این زمینه نگاشته شده بسنده کرد و خود را از تحقیق و کاوش و ارائۀ شیوه‌ای جدید بی‌نیاز دانست.

ناگفته نماند که تا کنون کتاب‌های فراوانی دربارۀ شناخت «اصول و ارکان دین» به رشتۀ تحریر درآمده است و هر یک به سهم خود در این میدان وسیع، نقشی به‌سزا ایفا کرده‌اند؛ اما هرگز نمی‌توان گفت آنچه در این زمینه نگاشته شده کافی است، چرا که جوامع بشری پیوسته در حال تکامل و تکاپو هستند.

این کتاب که توسط محمدعلی کوشا در چهارده فصل تهیه شده و به مسائلی از جمله دین، خداشناسی و راه‌های آن، صفات خداوند، توحید و اقسام، عدل الهی، نبوت، وحی؛ معجزه و عصمت، ویژگی‌های مشترک پیامبران و مسئلۀ ختم نبوت، امامت، امامت امیرالمومنین (ع)، امامت اهل بیت پیامبر(ص)، حکومت جهانی مهدی موعود(عج)، معاد، عالم برزخ و قیامت اشاره داشته است.

در فصل چهارم این کتاب با اشاره به اینکه مخلوقات الهی در کارهای خودشان نیز بی‌نیاز از خدای متعال نیستند، به این موضوع تأکید شده که ذات مقدس الهی در حقیقت تنها با استقلال تام و بدون احتیاج به دیگری در همه جا و همه چیز اثر می‌گذارد.

در این کتاب آمده، انسان نباید هیچ کس و هیچ چیزی به جز خدای متعال را سزاوار پرستش بداند، از سوی دیگر نتیجۀ توحید این است که تمام اعتماد انسان به خدا باشد، در همۀ کارها به او توکل کند، تنها از او یاری بخواهد و جز او از کسی ترس و  به کسی امید نداشته باشد و حتی هنگامی که اسباب عادی برای تأمین خواسته‌ها و نیازمندی‌هایش فراهم نباشد، باز هم نومید نشود؛ زیرا خدا می‌تواند از راه‌های غیر عادی هم نیاز او را تأمین کند.

کتاب «ارکان دین» محصول سال‌های پژوهش و تدریس نگارنده در اعتقادات و کلام اسلامی است که به پیشگاه دانشوران و پژوهشگران؛ به‌ویژه نسل جوان تقدیم شده است، محتوای این کتاب پیش درآمدی برای ورود به مباحث و موضوعات اصلی کلام اسلامی بوده و بر این مقصود، روش ساده‌نویسی توام با انسجام در آن به کار برده شده تا مطبوع طبع و در خور فهم و درک همگان باشد.

این کتاب که در سال 1395 در قطع رقعی با قیمت 150000 ریال باتعداد 222 صفحه به چاپ رسیده است، می‌تواند منبعی مطالعاتی باشد و به‌عنوان متن درسی از آن استفاده شود.

علاقه‌مندان به تهیۀ کتاب «ارکان دین» و همچنین مشاهده و تهیۀ سایر کتاب‌های انتشارات آستان قدس رضوی، می‌توانند به نشانی www.behnashr.com  و یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه کرده و همچنین می‌توانند از طریق سامانۀ پیامکی به شماره 30003209 ، شماره تلگرام 0907652008 با این انتشارات تماس برقرار کنند..

نظر بدهید