عاشقی و سَر داشتن/ شهید مدافع حرم از زبان همسرش
دوشنبه 29 شهريور 1395

نگاهی به کتاب «سِر سَر»

عاشقی و سَر داشتن/ شهید مدافع حرم از زبان همسرش

کتاب «سِّرسَر» از مجموعه کتاب‌های «مدافعان حرم» انتشارات روایت فتح است که به زندگی شهید عبدالله اسکندری از زبان همسرش پرداخته است.

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از فارس خبرگزاری فارس: زندگی عموماً بالا و پایین دارد، سختی و خوشی دارد و... اما برای برخی این موارد تقریباً فرقی ندارد و هر طور که باشد، آن‌ها خودشان زندگی را مدیریت می‌کنند. در این بین برخی راه‌های سخت‌تر را انتخاب می‌کنند، زندگی‌ای در شرایط سخت و با همتی بیشتر؛ در مسیر عاشقی و رسیدن به معشوق.

عاشقان را سر شوریده به پیکر عجب است

دادن سر نه عجب داشتن سر عجب است

این بیت همیشه برایم حس و حالی ماورایی داشت. تصور اینکه عاشقان سر ندارند و... اما اگر کمی منطق به خرج بدهیم می‌بینیم که شدنی است. گاهی مجالست و همراهی بین عاشق و معشوق یک دلی بوجود می‌آورد. وقتی یک دلی باشد همه چیز رنگ می‌بازد و هر تشابهی می‌تواند به وجود بیاید. در این بین برای رسیدن به معشوق یک شرط مهم وجود دارد و آن این که تا چه زمانی به عاشق برسی و در چه زمانی چگونه عمل کنی.

گاهی می‌توانی مثل عبدالله اسکندری در روزهای نزدیک به بازنشستگی‌ات و روزهایی که زندگی دارد به سمت آرامش می‌رود، کار و زندگی‌‌ات را تعطیل کنی و بعد از سال‌ها مجاهدت در مرزهای کشورت به مرزهای حریم اهل بیت بروی و باز جهاد کنی، راست می‌گویند که عاشقی خرج دارد...

روایت کتاب «سِّرسَر» ماجرای زندگی عاشقی است که به معشوق می‌رسد. ماجرایی که از روزهای تجرد عبدالله شروع می‌شود، به روزهای سخت جنگ می‌رسد و روزهایی بعدش که عبدالله دست از تلاش برای وصال بر نمی‌دارد؛ اما در این کتاب داستان از قول راوی دیگر یا به تعبیری روی دوم سکه نقل می‌شود. متن کتاب «سِّرسَر» از قول همسر سردار روایت می‌شود، روایتی شنیدنی که چند ویژگی خاص دارد. ویژ‌گی‌هایی که می‌توان آن را از محاسن کتاب به حساب آورد.

راوی در همۀ برهه‌های زندگی روایت دارد، حرف‌هایی که متناسب هستند و در جایی به خلاصه‌گویی و در بخشی زیاده‌گویی ندارد. روایت‌ها کاملاً دل‌نشین بازنویسی شده‌اند، طوری که مخاطب هنگام خواندن احساس خستگی و کلافه‌گی نمی‌کند. از طرف دیگر جذابیت تعریف شده در متن او را برای خواندن کتاب مشتاق نگه می‌دارد.

با این که داستان کتاب و روایت راوی در همه جای کتاب به طور مطلوب و دلپذیر چیده شده؛ اما در بخشی از قسمت‌ها روایت‌ها طوری است که مخاطب ناخواسته با فضاسازی نویسنده همراه می‌شود و گویی در صحنه‌ها حاضر است.

یکی از این بخش‌ها قسمت‌های ابتدایی کتاب است، زمانی که راوی داستان دخترِ خانۀ پدر است و خواهرش در شرف برگزاری برنامۀ ازدواج است و زمزمه‌هایی برای ازدواج او و پسرخاله‌اش(عبدالله) می‌پیچد. روایت‌های این بخش انصافاً ستودنی است.

یکی دیگر از این بخش‌ها (با این که به‌شدت روحیۀ مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد) ماجرای شهادت شهید اسکندری است. عبدالله شهید شده و تنها نشانه‌هایش دل‌آشوبِ همسرش است. همۀ همسایه‌ها و دوستان از این شهادت مطلع‌اند غیر از خانواده، روایت‌هایی که از خانه و اتفاق‌هایی که بین مادر و فرزندان می‌افتد، آن‌قدر واقعی‌ست که مخاطب خود را در خانه و همراه این خانواده می‌بیند.

موضوع مدافعان حرم و شهدایی که در کشور سوریه به شهادت می‌رسند یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد. شاید نتوان به‌طور خاص و مستقیم این شهدا را با شهدای جنگ تحمیلی مقایسه کرد و همۀ آن‌ها را در عرض هم قرار داد؛ اما توجه مجزا به این امر لازم است.

مؤسسۀ فرهنگی و انتشارات روایت فتح در این بین اقدام به انتشار مجموعه کتاب‌هایی با عنوان «مدافعان حرم» کرده است. از آن جایی که این مؤسسه پیش از این هم اقدام به تولید مجموعه‌هایی با دسته‌بندی‌های مشخص مثل: شهدای شیمیایی، شهدای نیروی هوایی و روایت همسران شهدا کرده بود، می‌توان آن را به‌عنوان یکی از مؤسسه‌های پیش رو و اثر گذار دانست. کتاب «سِّرسَر» توسط انتشارات روایت فتح چاپ و در ابتدای سال ۹۵ منتشر شده است.

نظر بدهید