دو کتاب با موضوع دفاع مقدس از سوی انتشارات سروش منتشر شد
چهارشنبه 31 شهريور 1395

همزمان با هفتۀ دفاع مقدس؛

دو کتاب با موضوع دفاع مقدس از سوی انتشارات سروش منتشر شد

انتشارات سروش در آستانۀ هفتۀ دفاع مقدس، دو کتاب «جنگ و رمان‌هایش» نوشتۀ ابراهیم حسن‌بیگی و «روزی روزگاری مردی» نوشتۀ حسین فتاحی را معرفی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، تاریخ در هر دوره‌ای قصه‌های دوران پیشین را نقل می‌کند و وقایع را، چه زشت و چه زیبا، به تصویر می‌کشد. صحت روایات تاریخی و حلاوت نهفته در آن‌ها ، ارتباط مستقیمی با اصحاب قلم دارد. نویسندگان ذهن و زبان تاریخ‌اند و نوشته‌های آنان دربارۀ یک واقعه به بایگانی تاریخ سپرده می‌شود تا سال‌ها و بلکه قرن‌ها بعد، نسلی جویای دانستن، آن‌ها را از ضمیر تاریخ بیرون بکشد.

در آستانۀ قرن بیست و یکم میلادی، سرزمین ایران شاهد دو واقعۀ بزرگ بود. این دو واقعه یکی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دیگری جنگ هشت‌سالۀ عراق علیه ایران است.

از آنجا که ساخت فیلم و سریال از روی آثار مکتوب به مراتب تأثیرگذارتر از مطالعۀ کتاب است در کتاب «جنگ و رمان‌هایش» سعی شده داستان‌هایی گنجانده شود که قابلیت تبدیل شدن به فیلم و سریال را داشته باشد شاید که در آینده شاهد ساخت آثار نمایشی دفاع مقدس متعددی از روی این داستان‌ها باشیم.

یکی از وقایع مهم در تاریخ معاصر ایران جنگ هشت سالة عراق علیه ایران است. ادبیات دفاع مقدس در دوران جنگ خودجوش بود و اغلب به دست کسانی شکل گرفت که تجربة کافی در کار نوشتن نداشتند، به همین دلیل داستان‌های باقی‌مانده از آن دوران از استحکام ادبی لازم برخوردار نبود. اما تولدی بود که مرور زمان به آن شکل داد و توانست خلأ بُعد ادبی جنگ را پُر کند.

ایثار، شهادت طلبی، تکلیف دینی برای دفاع از انقلاب و اسلام، عشق و علاقه به مبانی دینی و رهبر انقلاب اسلامی و مقدس بودن مسئلۀ دفاع از جمله مفاهیم رایج ادبیات دوران جنگ بود. در دوران بعد از جنگ نیز ادبیات دفاع مقدس در قالب داستان، خاطره، شعر، روزشمار جنگ و تولید فیلم سینمایی با موضوع جنگ ادامه یافت.

داستان‌ها اغلب از داستان کوتاه دوران جنگ به رمان و داستان بلند تغییر یافت و در آثار این دوران علاوه بر جبهه به پشت جبهه نیز پرداخته شد. موضوع اسیران آزادشدۀ جنگ یعنی آزادگان سرافراز و مسائل جانبازان و خانوادۀ معظم شهدا از دیگر موضوعات مهم دوران بعد از جنگ است و نویسندگان بدون دغدغۀ خاطر، ویرانی‌ها و مصائب جنگ را نیز مورد توجه قرار دادند.

کتاب حاضر خلاصۀ پنجاه و چهار رمان در حوزۀ جنگ به‌همراه تحلیل کوتاهی از آن‌هاست که می‌تواند به منتقدان، پژوهشگران و دست‌اندرکاران تهیه و ساخت فیلم و سریال‌های جنگ یاری رساند. همچنین می‌تواند علاقه‌مندان و پژوهشگران به موضوع رمان جنگ و دانشجویان را با خلاصه آثار نوشته شده در این خصوص آشنا کند.

چاپ دوم کتاب «جنگ و رمان‌هایش» در 400 صفحه و با قیمت 170000 ریال از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

همین گزارش حاکیست کتاب «روزی روزگاری مردی» نوشتۀ حسین فتاحی داستان زندگی شهید بزرگوار محمد بروجردی را به تصویر می‌کشد.

یکی از ویژگی‌های این کتاب این است که با زبانی ساده و روان ابعاد و مراحل مختلف شهید بروجردی را از کودکی تا زمان شهادت بیان می‌کند و سعی دارد نوع نگرش این شهید به زندگی را به‌سادگی برای مخاطب تصویرسازی کند.

در بخشی از این کتاب آمده است: نیمه‌های خرداد بود و تازه دبستان‌ها تعطیل شده بود. محمد کلاس اول را تمام کرده بود. یکی دور روز که گذشت، همراه برادرش علی به کارگاه تشک‌دوزی رفت. محمد کنار چرخ خیاطی علی ایستاد. علی روتشکی‌ها را می‌دوخت و محمد به او نگاه می‌کرد. باید صبر می‌کرد تا استاد پیکر بیاید. علی می‌خواست با پیکر صحبت کند تا محمد هم بتواند در کارگاه کار کند.....

روزی روزگاری مردی کتابی در رابطه با رشادت‌ها و از خودگذشتگی مردی است که برای دفاع از دین خدا و مرزهای کشور خود خالصانه جنگید و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نبود. شرح زندگی شهید بروجردی در این کتاب نشان می‌دهد که در هر پست و مقامی آنچنان با هم‌رزمان خود گرم و صمیمی بود که همه او را مانند برادر خود دوست داشتند و تا لحظۀ آخر زندگی همپای او ایستادند.

چاپ دوم این کتاب در 116 صفحه و با قیمت 45000 ریال از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقه‌مندان به زندگی شهیدان این مرز و بوم قرار گرفت.

علاقه‌مندان برای تهیۀ این دو کتاب به‌صورت تک‌جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان مطهری، نرسیده به خیابان مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66493620-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی:http://soroushpublishingco.ir  امکان پذیر است.

 
نظر بدهید