نوستالژی‌های طنزآمیز یک طنزپرداز منتشر شد
شنبه 03 مهر 1395

کجایی که یادت بخیر

نوستالژی‌های طنزآمیز یک طنزپرداز منتشر شد

«کجایی که یادت بخیر» عنوان جدیدترین مجموعۀ طنز نسیم عرب امیری است که به‌همت انتشارات نیستان منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نسیم عرب امیری در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، خبر از انتشار جدیدترین کتابش با نام «کجایی که یادت بخیر» داد و دربارۀ شکل‌گیری این کتاب گفت: همیشه وقتی می‌خواهم کتاب طنزی را منتشر کنم به این توجه می‌کنم که طنزهای یک مجموعه خط ربط و پیوستگی از لحاظ مضمونی یا شخصیت‌پردازی و  قالب داشته باشد و همیشه از قرار دادن یک تعداد طنز یا شعر طنز در کنار هم و گذاشتن نام کتاب بر آن خودداری کرده‌ام.

وی افزود: طنزهای این مجموعه نیز مانند دو اثر قبلی‌ام از لحاظ قالب و مضمون به هم مرتبط هستند و کتاب با نتیجه‌گیری و جمع‌بندی کار تمام می‌شود. همچنین سعی کردم در انتخاب مضمون سراغ موضوعاتی بروم که در ضمن به‌روز بودن دارای ماندگاری باشند.

او همچنین دربارۀ طنزهای این کتاب گفت: حتماً برای شما هم پیش آمده که گاهی به یاد گذشته‌ها دچار نوعی حسرت شوید. به این حسرت نوستالژی می‌گویند که گاهی حتی جنبۀ طنزآمیز نیز به خود می‌گیرد. مثلاً اگر به آلبوم خانوادگی ده سال گذشتۀ خودتان نگاه کنید، بی‌اختیار از دیدن طرز لباس پوشیدن خود و خانواده‌تان در ده سال پیش خنده‌تان می‌گیرد.

عرب امیری اظهار داشت: وقتی به سراغ نوشتن این کتاب رفتم به این یقین رسیده بودم که چقدر بعضی از نوستالژی‌ها جنبه‌های طنزآمیز می‌تواند داشته باشد و استفاده از آن‌ها برای نقد زندگی مدرن می‌تواند مفید باشد چرا که مدرنیته همان اندازه که در این سال‌ها جنبه‌های مثبت داشته، جنبه‌های منفی مثل دور شدن خانواده از هم، کمرنگ شدن دوستی‌ها ، کاهش آمار کتابخوانی و ... داشته است.

او دربارۀ فعالیت‌های اخیر خود نیز به همکاری در نگارش فیلم شکلاتی به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی اشاره کرد که قرار است اولین اکرانش را در جشنوارۀ فیلم کودک داشته باشد و گفت چندسالی می‌شود که در کنار طنزنویسی مکتوب به نگارش فیلمنامه نیز روی آورده‌ام و به این حوزه علاقۀ خاصی دارم.

قبل‌تر از این طنزپرداز دو اثر «کی گفته بخت کچلا بلنده» و «داشت عباس قلی خان پسری» منتشر شده بود و کتاب دیگری با عنوان « نامه به دزد» نیز به‌زودی از او به‌همت انتشارات قدیانی منتشر خواهد شد.

این مجموعۀ طنز در 1200 نسخه و با قیمت 13هزار تومان از طرف انتشارات کتاب نیستان روانۀ بازار کتاب شد.

نظر بدهید