معرفی «راز نگین سرخ» در نماز جمعه
شنبه 03 مهر 1395

معرفی «راز نگین سرخ» در نماز جمعه

به مناسبت هفتۀ دفاع مقدس، برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ غرورآفرین دفاع مقدس کتاب «راز نگین سرخ»، نوشتۀ حمید حسام در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به مناسبت هفتۀ دفاع مقدس، برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ غرورآفرین دفاع مقدس کتاب «راز نگین سرخ»، نوشتۀ حمید حسام، از انتشارات بیست‌وهفت در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

«گام‌های حسین همدانی به بیرون پل رسید همان جا ایستاد. مات و متحیر مانده بود. اصلاً نفهمید محمود شهبازی کِی از زیر پل بیرون آمده، داشت نماز شب می‌خواند، کمی دورتر، نزدیک دهنۀ پل و تپۀ مجاهد. همان جا که خمپاره‌های صد و بیست مثل باران می‌بارید. شهبازی نشسته بود وسط آتش، مثل ابراهیم خلیل، با آرامش تمام قنوت می‌بست، خم می‌شد، به سجده می‌رفت و ...»

این بخشی از کتاب «راز نگین سرخ» است که خاطرات بسیار خواندنی سردار سرلشکر شهید حاج حسین همدانی را از روزهای سخت هشت سال جنگ تحمیلی با محوریت شهید حاج محمود شهبازی روایت می‌کند، روزهایی که در آن جوانان این مرز و بوم با نشان دادن از خودگذشتگی به حفظ نظام نوپای اسلامی برخاستند و به ندای «هل من ناصر» رهبر زمان خویش لبیک گفتند و مقابل دشمنِ تا بُنِ دندان مسلح ایستادند. از این رو بیان آن رشادت‌ها برای نوجوانان و نسل امروز که آن روزگار را ندیدند اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

«راز نگین سرخ» روایتی دلنشین از مجاهدات شهید حاج محمود شهبازی جانشین فرماندۀ تیپ 27 محمد رسول الله(ص) از زبان سردار شهید حاج حسین همدانی است که حمید حسام آن را در قالب کتابی خواندنی به‌خوبی بازگو کرده است. شهید شهبازی یکی از فرماندهان برجستۀ دوران دفاع مقدس است که تأثیر زیادی در دوران قبل از جنگ تحمیلی در کردستان و مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب و تجزیه‌طلب و همچنین پس از آغاز آن داشته است.

 لبته خواننده در کتاب «راز نگین سرخ» در ضمن خاطرات شهید همدانی از شهید شهبازی، با فرماندهان بزرگی مانند شهیدان همت، وزوایی، قجه‌ای، و جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان آشنا می‌شود و به نقش هرکدام در دوران دفاع مقدس پی می‌برد. از این رو خواندن این کتاب برای نسل جوان می‌تواند مفید و جذاب باشد. همچنین آن‌هایی که آن روزها را درک کرده‌اند نیز با مطالعۀ این کتاب می‌توانند خاطرات آن روزها را دوباره زنده کنند و مانع فراموشی آن‌ها شوند.

اهمیت کتاب‌های دفاع مقدس آنجاست که رهبر معظم انقلاب از جنگ با تعبیر «گنج» یاد کردند و چنین کتاب‌هایی این گنج‌ها را از دل تاریخ استخراج می‌کند. «راز نگین سرخ» با زبانی ساده و به دور از هرگونه پیچیده‌گویی و با تصویرسازی‌ و فضاسازی‌های خوب نویسنده برای تلطیف فضای خشک جنگ، تبدیل به یکی از بهترین کتاب‌های تاریخ دفاع مقدس شده است که از سوی نشر بیست‌وهفت منتشر شده است و شمارگان آن تا کنون در طول سیزده چاپ رقمی قابل توجه به خود اختصاص داده است که نشان از اهمیت این کتاب در میان آثار دفاع مقدس دارد.

نظر بدهید