محرم؛ خیمۀ اصلی انقلاب و ادبیات انقلابی‌ است
دوشنبه 05 مهر 1395

احمد شاکری:

محرم؛ خیمۀ اصلی انقلاب و ادبیات انقلابی‌ است

احمد شاکری با اشاره به تأثیر قیام امام حسین(ع) بر ادبیات انقلاب گفت: محرم خیمۀ اصلی انقلاب و ادبیات انقلابی‌ است. اگر یاد اباعبدالله و شهدای انقلاب دفاع مقدس هسته‌ای، مدافع حرم و منا نبود، انقلاب ما در جایگاه رفیع کنونی قرار نداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، نهمین جشنوارۀ سراسری ادبیات داستانی بسیج، گرامی‌داشت یاد و خاطره 2 هزار شهید هنرمند کشور صبح روز یکشنبه 4 مهرماه 95، هم‌زمان با پنجمین روز از هفتۀ دفاع مقدس در گلزار شهدای شهرکرد برگزار شد.

سردار اکبری، جانشین سپاه قمر بنی‌هاشم استان چهار محال و بختیاری، در افتتاحیۀ این جشنواره گفت: استان ما گرچه سرزمین کوه‌های بلند و لاله‌های واژگون و چشمه‌های فراوان است و بسیاری آن را به این موارد می‌شناسند؛ اما شهرت اصلی آن ولایت‌مداری مردمانش، رزمندگان و فرماندهان دلیر و شهدای سرافراز آن است.

وی ادامه داد: این استان 3400 شهید دفاع مقدس، 10شهید مدافع حرم، 536 آزاده و7000جانباز را تقدیم آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی و در مجموع 70 هزار رزمنده را به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام کرده است. امیدواریم شرمندۀ شهدا نشویم چرا که آن‌ها ناظر و شاهد اعمال هستند.

احمد شاکری، رئیس انجمن ادبیات داستانی سازمان بسیج هنرمندان کشور نیز در این مراسم گفت: این جشنواره اقدامی ناب و ارزشی در مقابل بی‌داد جریان هنری روشنفکری و دور افتاده از ارزش‌هاست. این جریان در دهۀ 60 ایران را مقصر جنگ نامید و فتنۀ 88 را بایکوت کرد.

وی ادامه داد: محرم خیمۀ اصلی انقلاب و ادبیات انقلابی‌ است. اگر یاد اباعبدالله و شهدای انقلاب دفاع مقدس هسته‌ای، مدافع حرم و منا نبود، انقلاب ما در جایگاه رفیع کنونی قرار نداشت. حضرت زینب(س) بزرگترین راوی شهداست و راویان با الگوگیری از ایشان باید ایثار و ارزش‌های شهدا را در جامعه نشر دهند. ادبیات انقلاب و دفاع مقدس و بلکه تمام ایثارگری‌ها چیزی جز ادامۀ مسیر عاشورا نیست. نقطه‌گذاری این جشنواره نیز از جملۀ زیبای حضرت زینب در کاخ یزید است. الویت اصلی چنین جشنواره‌هایی باید مسائل روز همچون شهدای مدافع حرم و حادثۀ منا باشد و نباید روایت آن‌ها را به 10 الی 20 سال دیگر موکول کنیم.

شاکری یادآور شد: نزدیک به 40 سال از جنگ می‌گذرد؛ با این حال بسیاری از کسانی که در حوزۀ ادبیات دفاع مقدس فعالیت می‌کنند، اصلاً در آن دوره حضور نداشتند. با این حال باید مسائل ارزشی امروز را دریابیم که مدافعان حرم و شهدای منا نمونه‌های بارز آن هستند.

نهمین جشنوارۀ سراسری ادبیات داستانی بسیج، هم‌زمان با هفتۀ دفاع مقدس و با گرامیداشت یاد و خاطرۀ دو هزار شهید هنرمند کشور در گلزار شهدای شهرکرد آغاز شد. این جشنواره به مدت دو روز با حضور غلامرضا منتظری رئیس سازمان بسیج هنرمندان و هنرمندان کشور ادامه دارد.

 
نظر بدهید