«سنگچین»، مجموعه‌ای رنگارنگ از جهان اطراف بیابانکی
یکشنبه 03 مرداد 1395

«سنگچین»، مجموعه‌ای رنگارنگ از جهان اطراف بیابانکی

سعید بیابانکی درخصوص کتابش، «سنگچین»، گفت: «سنگچین» در کارنامۀ من و همچنین در حوزۀ چارپاره مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کتاب شعر است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، مجموعۀ شعری سنگچین، سرودۀ سعید بیابانکی که مشتمل بر 27 چارپاره و 37 غزل است، جهان رنگارنگ این شاعر با ذوق اصفهانی را برای خواننده با حسرت روزهای گذشته بازگو می‌کند.
سعید بیابانکی پس از انتشار کتاب‌های شعر و طنز «نامه‌های کوفی»، «لبخندهای مستند» و «یلدا» چهارمین کتاب شعر مستقل خود یعنی «سنگچین» را از سورۀ مهر منتشر کرد.
این شاعر دربارۀ کتاب «سنگچین» گفت: سنگچین مجموعۀ شعری است در قالب چارپاره و غزل که مجموعاً 64 شعر در آن آمده و مشتمل بر 27 چارپاره و 37 غزل است و در سال‌های اخیر تنها مجموعۀ شعری است که این حجم از چارپاره را در خود گنجانده است.
وی همچنین ادامه داد: این کتاب در کارنامۀ من و همچنین در حوزۀ چارپاره مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کتاب شعر است؛ همان‌طور که بسیاری از منتقدان و کارشناسان در جلسۀ نقد کتاب «سنگچین» در این‌باره نظر دادند و به تعریف و تمجید از آن پرداختند و در این میان از نظر دکتر موسوی گرمارودی چارپاره‌های موجود در «سنگچین» از بهترین چارپاره‌های شاعران دهۀ چهل و پنجاه به مراتب بهتر بود.
بیابانکی در ادامه دربارۀ قالب شعری چارپاره توضیح داد: اشعاری که امروزه در این قالب سروده می‌شود بیشتر مربوط به ترانه‌ها و موسیقی و همچنین اشعار کودکانه است اما تفاوت چارپاره‌های «سنگچین» با هم‌قالب‌های امروزیشان این است که در «سنگچین» موضوع شعر با توجه به تعریف و ساختار چارپاره بر اساس روایت‌های مختلف شکل گرفته و در فضاهای متنوع از جمله عاشقانه، آیینی و اجتماعی سروده شده است.
این شاعر که به‌طور جدی از سال 1369 با کتاب «رد پای برف» به عرصۀ شعر و شاعری وارد شده است در ادامه می‌افزاید: چارپاره‌های موجود در سنگچین مجموعه‌ای رنگارنگ از جهان اطراف من است و نهایت توانم را برای اینکه بتوانم استعدادم را در سرودن این قالب شعری نشان دهم در این راه به کار گرفتم.
بیابانکی دربارۀ عنوان انتخابی کتاب جدیدش گفت: در تمام فضای کتاب خواننده با حسرتی به گذشته بازمی‌گردد و روایت‌های آن همگی ریشه در گذشته دارند که یکی از این افسوس‌ها داستان سنگچین است که به ماجرای سفری که در جوانی به همراه سه نفر از پسرعموهایم به مشهد مقدس داشتیم اشاره دارد و در ادامه حسرتی که بر روی دلم مانده که ای کاش همۀ دنیا همان لحظات بود و زمان می‌ایستاد و زندگی در همان سال‌ها متوقف می‌شد. از همین رو این عنوان برای من همواره یادآور گذشته بوده و به همین دلیل این نام را برای کتابم انتخاب کردم.
 
نظر بدهید