«سیری در سیرۀ ائمه اطهار(علیهم‌السلام)» در نماز جمعه بررسی شد
شنبه 09 ارديبهشت 1396

«سیری در سیرۀ ائمه اطهار(علیهم‌السلام)» در نماز جمعه بررسی شد

در آستانۀ سالروز شهادت معلم شهید استاد مرتضی مطهری که مقارن با ایام فرخنده ولادت امام‌حسين و حضرت ‌اباالفضل العباس و امام‌سجاد (علیهم‌السلام) شده است، کتاب «سیری در سیرۀ ائمه اطهار(علیهم‌السلام)»، اثر شهید مطهری در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، یکی از موضوعات بسیار مهمی که در مطالعۀ تاریخ اهل بیت(علیهم‌السلام) همواره سؤال‌برانگیز بوده است، مشاهدۀ برخی تعارض‌ها و تناقض‌های رفتاری میان ائمه اطهار(علیهم‌السلام) می‌باشد که موجب ایجاد گِره‌های کور در ذهن‌ها و شبهاتی در دل‌ها شده است، به‌گونه‌ای که پیروان ایشان که عقیده دارند همگی آن بزرگواران معصومند و رفتار همۀ آنها مانند گفتارشان حجت است، گاه نمی‌دانند که چگونه باید عمل کنند و تابع کدام روش و منش باشند؟ مثلاً امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) با دشمن صلح کردند و امام حسین(علیه‌السلام) قیام و مبارزه تا سرحدّ شهادت. یا رسول اکرم و امیرالمؤمنین(علیهما السلام) یک طور عمل می‌کردند و امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) طوری دیگر.
استاد شهید مطهری در کتاب «سیری در سیرۀ ائمه اطهار(علیهم‌السلام)» با مقایسۀ سبک زندگی اجتماعی و سیاسی ائمه اطهار(علیهم‌السلام) با یکدیگر، به خوبی توانسته‌اند به این مسئلۀ مهم پاسخ مناسب بدهند و این گِره ذهنی را باز کنند. این کتاب که بخشی از دست‌نویس‌ها و سخنرانی‌های ارزشمند آن استاد فرزانه در زمان‌ها و مکان‌های مختلف است؛ پاسخ به سؤالاتی از این قبیل است که:
امام علی(علیه‌السلام) در زمان خود با چه مشکلاتی روبرو بود و با دشمنان خود چگونه برخورد کرد؟ چرا امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) صلح کرد ولی امام حسین(علیه‌السلام) جنگید؟ برخورد امام صادق(علیه‌السلام) با جریانات فکری مختلف چگونه بود و عوامل کلیدی در نشاط علمی زمان ایشان چه بود؟ تأثیر مقتضیات زمان در شکل مبارزۀ امام موسی کاظم(علیه‌السلام) و موجبات شهادت آن امام مجاهد چه بود؟ امام رضا(علیه‌السلام) چرا و چگونه ولایت‌عهدی دشمن خود را قبول کرد؟ و همچنین پرداختن به مسائل مهم دیگری در رابطه با مهدویت و قیام مهدی موعود(عجل‌ا...‌فرجه)، و مباحثی خواندنی پیرامون سیرۀ امام زین‌العابدین و امام حسن‌عسکری(علیهما السلام) از مباحث ارزشمند این کتاب است.
کتاب «سیری در سیرۀ ائمه اطهار (علیهم السلام)» جز آن دسته از آثار ارزشمند استاد شهید مطهری محسوب می‌شود که با تحلیل دقیق سبک زندگی اجتماعی و سیاسی ائمه اطهار(علیهم ‌السلام)، آگاهی و بصیرت مورد نیاز یک مسلمان ولایتمدار را، چه در زمان حضور امام معصوم و چه در زمان غیبت، بیش از پیش عمق می‌بخشد.
کتاب «سیری در سیرۀ ائمه اطهار(علیهم‌السلام)»، از انتشارات صدرا، در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور، به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.
نظر بدهید