«کوله پشتی دانشجویی» به چاپ پانزدهم رسید
شنبه 10 مهر 1395

«کوله پشتی دانشجویی» به چاپ پانزدهم رسید

نشر آرما چاپ پانزدهم کتاب «کوله پشتی دانشجویی» نوشتۀ شقایق حق‌جو جوانمرد و سمیه فرنیا را منتشر کرد.

به نقل از خبرگزاری فارس، با نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی انتشارات آرما در کمتر از یک ماه پیش چاپ سیزدهم کتاب «کوله پشتی دانشجویی» را منتشر کرد؛ اما استقبال از این کتاب در این مدت به قدری زیاد بود که این نشر دو چاپ دیگر از این کتاب را نیز منتشر کرد و هم اکنون چاپ پانزدهم این کتاب منتشر شده است.

این کتاب به انتقال برخی مهارت‌های و تجارب دانشجویی جهت استفادۀ مفید و مؤثر دانشجویان از فضای دانشگاه می‌پردازد.

در تدوین این کتاب، از کتب مختلفی استفاده شده که عبارتند از«500 نکته برای آموزشگران» تألیف فیل ریس و «رازهای موفقیت در دانشگاه» تألیف جاکوبز وهامین، «مهارت‌های مطالعه در دانشگاه» تألیف یاوری و «مطالعۀ موفق در هشت گام» تألیف پورشا نظری.

**هندبوکی برای انتقال مهارت‌های دانشجویی

در مقدمۀ این کتاب می‌خوانیم:

اول: سلام، سلامی به شیرینی شروع و به طراوت موفقیت.

دوم: به احتمال زیاد واژۀ هندبوک حداقل از گوشه و کنار رسانه‌ها به گوشتان خورده است؛ اما اگر نشنیده و نمی‌دانید باید اشاره کنیم که هندبوک handbook)‏) یک نوع اثر مرجع یا مجموعه‌ای از راهنماها است و برای تهیۀ یک مرجع آماده ساخته شده‌ است. هندبوک‌ها گاهی به نام (vade mecum به لاتین و به معنی «با من برو») یا راهنمای جیبی به انگلیسی (pocket reference) نیز شناخته می‌شود.

به زبان خودمانی‌تر هندبوک به کتاب‌هایی گفته می‌شود که اطلاعات پایه و فرمول‌های کلیدی هر حوزه‌ای را شامل می‌شود. در حقیقت هندبوک به شما یادآوری می‌کند که در آن حوزۀ تخصصی و پیرامون انجام یک عمل یا حل معضلی خاص چه کارهایی باید صورت بگیرد. در همین ابتدا، باید خاطر نشان شویم که آنچه پیش روی شماست، یک هند بوک است، هندبوکی برای انتقال مهارت‌های دانشجویی.

**راهنمای دانشجویان جدید

سوم: حدود سه سال پیش طرحی همزمان در دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشکدۀ پزشکی اصفهان آغاز گردید با عنوان طرح رفعت. طرحی که ویژۀ دانشجویان جدیدالورود است و البته کلیدی‌ترین واژه‌ها در این طرح دانشجوی همیار و دانشجوی جدیدالورود بود. برنامه‌ریزان این طرح به این جمع‌بندی رسیده‌ بودند که دانشجویان جدیدالورود با یک خلأ بزرگ در دانشگاه مواجه هستند و آن هم چیزی نیست جز نبود یک راهنما و مشاور در کنار آن‌ها، مشاوری که مشکلات فعلی دانشجو را درک کرده باشد، راه‌حل‌ها را تجربه کرده باشد، در دسترس باشد، دانشجوی جدیدالورود با او بتواند به‌راحتی ارتباط برقرار کند، خودش مهارت‌های دانشجویی را کسب کرده‌ و البته از آن‌ها سربلند بیرون آمده باشد و به زبان ساده‌تر مثل یک خواهر یا برادر بزرگتر بتواند همراه و یاور دانشجوی جدیدالورود باشد. از نگاه این طرح بهترین راهنماها دانشجویان برتر و برگزیده سال‌های بالاتر به ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا بود. توجه ویژۀ برگزارکنندگان طرح رفعت بر این بود که قرار گرفتن دانشجوی جدیدالورود در مسیر جدی درس، انتخاب زمینۀ پژوهشی و برنامه‌ریزی برای آیندۀ شغلی مرتبط با رشته تحصیلی در گرو برقراری ارتباط تعریف‌ شده، هدفمند و صمیمانه بین دانشجوی جدیدالورود با دانشجویان برتر سال‌های بالاتر در همان رشته است.

چهارم: در طول سالیان گذشته، برنامه‌ریزی برای انتقال مهارت‌ها به دانشجویان جدیدالورود به انحاء مختلف صورت گرفته‌ است؛ اما حقیقت آن است که مهمترین مهارت و البته دور از نظر مانده‌ترین مهارت در این سال‌ها، اصلی‌ترین مهارت مورد نیاز یک دانشجو یعنی  «دانش جویی» یا مهارت درس‌ خواندن بوده است. تأکیدات ویژۀ رهبر فرزانه انقلاب در سال‌های اخیر مبنی بر تلاش برای جهش علمی کشور مسلماً در بطن خود ناظر بر این امر است که باید اصلی‌ترین مهارت یعنی مهارت درس‌خواندن و پژوهش را به دانشجویان جدیدالورود انتقال داد.

پنجم: به جهت آنکه دانشجویان همیار سرفصل‌های مشخصی را مدنظر داشته و حداقل‌های مشخصی به دانشجویان جدیدالورود منتقل شود، متن پیش روی شما به ‌صورت جزوه‌ای در اختیار دانشجویان همیار قرار گرفت. در اثنای برگزاری طرح رفعت درخواست دانشجویان جدید‌الورود برای در اختیار داشتن این جزوه به منظور یادآوری و استفاده از آن، برنامه‌ریزان طرح رفعت را بر آن داشت تا به‌صورت آزمایشی آن را در اختیار دانشجویان جدیدالورود سال‌های بعد قرار دهند. ارزیابی‌ها نشان داد هر چند مخاطب کتاب، دانشجوی همیار بود؛ اما جدیدالورودها به‌خوبی در حین مطالعه کتاب خود را به جای دانشجوی همیار قرار داده و می‌توانستند با کتاب ارتباط برقرار کنند، این امر با یافته‌های علمی روانشناسی نیز همخوانی داشت، «هر کس خودش بهترین راهنما برای خود است».

**مهارت‌های علم‌آموزی در این کتاب است

ششم: با در نظر داشتن مقدمات فوق، کتاب پیش رو را نباید کتابی مانند دیگر کتاب‌ها دانست، در این کتاب شما هم دانشجوی همیارید و هم جدیدالورود. مخاطب کتاب گاه به گاه تغییر می‌کند و این امر هم فرصت است و هم تهدید. تهدید از آن جهت که اگر دائماً به خودتان یادآوری نکنید که این یک کتاب راهنما است و باید کدها و راهکارهای اصلی را از آن اخذ کرده و با کمک خواستن از یک دانشجوی موفق سال بالاتر راه را بر خود هموار کنید، کتاب به نظرتان غیر منسجم و گنگ می‌رسد و فرصت است از آن جهت که با در نظر داشتن نکات ذکر شده امید داریم که بتوانید متفاوت از دیگران به مقولۀ جدی‌ای به نام علم‌آموزی و دانش‌جویی بپردازید.

هفتم: هرچند ایدۀ اصلی کتاب پرداختن به مهارت‌هایی چون نحوۀ مطالعه، یادداشت‌برداری، آمادگی امتحان و ... است اما سعی گردیده حتی به طور مختصر به موارد مهارتی دیگر نیز بپردازد. در نهایت، باید پذیرفت که هر ایدۀ نو و جدیدی مسلماً دارای اشکال و البته وجود موافقان و مخالفان جدی برای آن ایده است. نویسندگان کتاب مشتاقانه آمادۀ بهره‌مندی از نظرات شما هستیم، نظراتی که شاید بتواند برای دانشجویان جدیدالورود آینده مفید باشد. »

نشر آرما چاپ پانزدهم کتاب «کوله پشتی» را در108 صفحه با قیمت 4000 تومان منتشر کرده است.

برای تهیۀ این کتاب می‌توانید با شماره تلفن 32351709-031 تماس حاصل بگیرید و همچنین می‌توانید با ٣٠ درصد تخفیف به‌صورت آنلاین از سایت چهارسوق به آدرس http://4soooq.ir  تهیه کنید.

 
نظر بدهید