سایۀ تفکرات لیبرال بر اندیشه‌های مسئولان فرهنگی
یکشنبه 10 ارديبهشت 1396

رونمایی و معرفی آثار مؤسسۀ قدر ولایت با حضور دکتر صفار هرندی

سایۀ تفکرات لیبرال بر اندیشه‌های مسئولان فرهنگی

احمد عطایی، مدیر مسئول مؤسسۀ قدر ولایت، از رونمایی جلد 9 و 10 کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی» و معرفی کتاب‌های «مردان جمهور» و «بنیادهای کژ در تاریخ‌نویسی معاصر ایران» در سالن یاس سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران با سخنرانی دکتر صفار هرندی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، احمد عطایی، مدیر مسئول مؤسسۀ قدر ولایت در گفت‌وگو با منانشر از رونمایی دو کتاب تازه منتشر شدۀ این مؤسسه در سالن یاس سی‌امین نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: در ایام نمایشگاه کتاب، جلد 9 و 10 کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی» در سالن یاس با سخنرانی دکتر صفار هرندی رونمایی می‌شود.
بررسی دوره‌های اول تا چهارم ریاست جمهوری ایران در سالن یاس
عطایی در مورد موضوعات جلد 9 کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی» گفت: در این کتاب دوره‌های اول تا چهارم ریاست جمهوری که می‌شود دهۀ اول انقلاب، دورۀ رهبری حضرت امام خمینی، بررسی می‌شود. در جلد اول کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی» دولت موقت، یعنی دولت بازرگان، وزیران، اقدامات و تفکراتشان به‌طور کامل بررسی شده است. علاوه بر این در جلد سوم این مجموعه با عنوان «بنی صدر، از انتخاب تا سقوط»، دولت بنی صدر به‌طور کامل بررسی شده است. لذا در جلد 9 که 4 دورۀ اول ریاست جمهوری بررسی شده، ریاست جمهوری بنی صدر کمی خلاصه‌تر مطرح شده است. همچنین ریاست جمهوری شهید رجایی و دو دوره ریاست جمهوری مقام معظم رهبری که البته آن زمان چون پست نخست وزیری داشتیم در واقع کابینه را موسوی با موافقت حضرت آقا و اختلافات و مسائلی که آن زمان بود و مفصل بحث شده است تشکیل می‌داد.
عطایی در مورد موضوعات بررسی شده در جلد 10 کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی» توضیح داد: در این مجموعه رخدادهای فرهنگیِ دهۀ اول انقلاب بررسی می‌شود که محورهای عمدۀ آن عبارتند از: وحدت حوزه و دانشگاه، انقلاب فرهنگی که منتهی به تشكيل شورای عالی انقلاب فرهنگی شد، مسئلۀ حجاب و پوشش که در ابتدای انقلاب مسئلۀ مهمی بود و مسئلۀ ولایت فقیه. به علاوه تحولاتی که در قوۀ قضاییه داشتیم. در انتهای کتاب نیز بعضی از شخصیت‌هایی که لازم بوده، زندگینامه و تفکرشان آمده است.
معرفی کتاب «مردان جمهور» و «بنیادهای کژ در تاریخ‌نویسی معاصر ایران» در سالن یاس
مدیر مسئول مؤسسۀ قدر ولایت همچنین از معرفی دو کتاب در سالن یاس خبر داد و گفت: دو کتاب «مردان جمهور» و «بنیادهای کژ در تاریخ‌نویسی معاصر ایران» متناسب با شرایط فعلی جامعه معرفی می‌شود. کتاب «مردان جمهور» سال 92 منتشر شده است، به همین جهت هم 10 دورۀ ریاست جمهوری در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. در این کتاب برای هر 10 دوره، 5، 6 محور که محورهای اصلی هستند بررسی شده است. ابتدا وضعیت کشور پیش از انتخابات است که کشور با چه مسائل و تهدیداتی روبرو بوده است، چه احزاب، گروه‌ها و نامزدهایی وارد انتخابات شدند و مختصری از زندگینامۀ رئیس جمهورِ منتخب آن دوره است، همچنین مسئلۀ تنفیذ رئیس جمهوری از طرف رهبری امام خمینی و مقام معظم رهبری و نکاتی که تصریح و توصیه کردند به رئیس جمهور منتخب و بحث انتهایی هم چالش‌ها و اقدامات و رخدادهای مهمی است که در آن دورۀ ریاست جمهوری اتفاق افتاده است. اینها به‌طور مشابه برای 10 دروۀ ریاست جمهوری بررسی شده است و با توجه به اینکه در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری هستیم به نظر ما درس‌ها و عبرت‌هایی که در این 10 دورۀ ریاست جمهوری است می‌تواند برای ملت راهگشا باشد، و با خواندن این کتاب آن‌ها را در انتخاب فرد اصلح کمک کند.
عطایی در مورد کتاب «بنیادهای کژ در تاریخ‌نویسی معاصر ایران» نیز که قرار است در ایام نمایشگاه معرفی شود ادامه داد: ما در سه مقطع مشروطه، پهلوی و انقلاب اسلامی با تاریخ‌نویسانی مواجه هستیم که تاریخ را تحریف می‌کنند، در مأموریتی که حضرت امام به آقاي سیدحمید روحانی دادند فرمودند تاریخ انقلاب را آن‌طوری که هست بنویسند، آنجا اشاره کردند تاریخ‌نویسانی وجود دارند که سر در آخور شرق یا غرب دارند و تاریخ را آنطور می‌نویسند که اربابان آنها مي‌خواهند. الان در مراکز علمی و مخصوصاً دانشگاه‌ها در بحث تطهیر پهلوی تلاش زیادی می‌کنند، در خارج كشور بنیادهای مختلفی که توسط غرب و آمریکا و سرویس های جاسوسی و سرمایه‌گذاران آنجا راه افتاده است به شدت کتاب‌های زیادی در مورد تاریخ می‌نویسند؛ در این کتاب بررسی کردیم که سه مکتب لیبرالیسیم، ماركسيسم و اسلام به تاریخ‌نویسی چه نگاهی دارند. بعد در فصل‌های بعدی ریشه‌های تاریخ‌نویسی نو در ایران را بحث کردیم و بعد آمدیم در 6 فصل به این مسئله پرداختیم که شرق‌شناسان غربی که در تاریخ نگاریِ کشور ما وارد شدند، چگونه تاریخ را نوشتند و چه تأثیری در تاریخ‌نویسی داخل داشتند.
در فصل 12 تا 15 هم به مصداق‌ها پرداختیم. مثلاً در جنبشِ ملی نفت و در قیام 15 خرداد مشخص کردیم تاریخ‌نویسان چه خیانتی به تاریخ ایران کردند. تاریخ هر کشور هویت واقعیِ آن کشور است و بیان کردیم که آن‌ها چه خیانتی کردند؛ در فصل پایانی کتاب هم یک تعدادی از این کژ اندیشان و کسانی را که کینه‌توزی‌شان در تاریخ منعکس است، معرفی کردیم مانند دولت‌آبادی، ناظم‌السلام کرمانی، کسروی، ملک‌زاده، مؤمنی، شعاعیان، اسماعيل رائين و امثال اینها.
عطایی سپس با توجه به پرداختن به مباحث فرهنگی زمان امام خمینی در جلد 10 کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی» به مشابهت‌ها و مشکلات فرهنگی موجود در دوره‌های مختلف بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مشابهت فرهنگی در دهۀ اول انقلاب با دهه‌های بعدی آن زیاد است و ریشۀ همۀ مسائل به تفکرات لیبرالی و بعضاً سکولار در بدنۀ دولت‌هایی که سر کار می‌آمدند، برمی‌گردد.
وظیفۀ دولت این است که دین مردم را تقویت کند
عطایی افزود: وقتی حضرت آقا بحث تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی را مطرح کردند، نشان داد دشمن از همین کانال فرهنگی وارد شده است.
سپس عطایی به اهمیت فرهنگ در بیانات رهبری اشاره کرد و گفت: سال 71 یعنی اوایل دهۀ دوم انقلاب می‌بینیم مسائل فرهنگی همان مسائلی است که در ابتدای دهۀ اول هم بود، اینها مشابهت دارد با آن تفکر لیبرالیسم و سکولاریسم که متأسفانه در سیاستمداران، در احزاب و آن‌هایی که رئیس دولت می‌شدند وجود داشته است. الان هم همین مسائل وجود دارد آقای روحانی وقتی آمد، هم در تبلیغات انتخاباتی‌شان، هم در مواضع بعد از تشکیل دولت‌شان، از اسلام رحمانی صحبت می‌کردند که رهبری این را نقد می‌کند، از تساهل و تسامحی که این‌ها دارند و می‌گفتند ما با دین مردم کار نداریم و ما نیامدیم مردم را با زنجیر به بهشت ببریم رهبری نقد می‌کنند و بعد آقا می‌گویند وظیفۀ دولت این است که دین مردم را تقویت کند، ایمان مردم را تقویت کند. در قانون اساسی آمده است و حضرت آقا هم می‌گویند هر کسی ایمان دینی جوانان را تضعیف کند خیانت کرده است، مقام معظم رهبری می‌گویند من احساس خطر می‌کنم و گاهی خواب به چشمانم نمی‌رود؛ اما چون دشمن می‌خواهد از طریق اقتصاد ما را زمین بزند، حضرت آقا این چند سال اقتصاد را به‌عنوان اولویت اول آوردند، اما در كنار این اقتصاد، فرهنگ است و دغدغه‌هایشان را هم مطرح می‌کنند، حتی یک جایی می‌گویند سیاست ذیل فرهنگ است، اقتصاد ذیل فرهنگ است، هر برنامه‌ای شما می‌گذارید باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد.
نظر بدهید