بررسی اخلاقی دوپینگ، رشوه و تبانی در ورزش در یک کتاب
یکشنبه 11 مهر 1395

اخلاق در ورزش

بررسی اخلاقی دوپینگ، رشوه و تبانی در ورزش در یک کتاب

کتاب «اخلاق در ورزش» نوشتۀ علی تاج‌بخش از سوی دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «اخلاق در ورزش» نوشتۀ دکتر علی تاج‌بخش از سوی دانشگاه معارف اسلامی ‌و دفتر نشر معارف منتشر شد.

امروزه ورزش در ابعاد مختلف مورد توجه جوامع قرار گرفته و صرفاً خلاصه و منحصر به فعالیت‌های جسمی‌ و بعد سلامتی نیست. فضای رقابتی و بعد سرگرمی ‌ورزش در کنار عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، آن را با چالش‌ها و مشکلات اخلاقی گوناگونی مواجه ساخته است. مسئلۀ اخلاق در بعد فردی، اجتماعی و حرفه‌ای برای ورزشکاران و سازمان‌های مرتبط با ورزش اهمیت به‌سزایی یافته، لذا مورد پژوهش و مطالعه محققان اخلاقی قرار گرفته است.

اخلاق ورزشی، از موضوعات اخلاق کاربردی است که به مسائل اخلاقی مرتبط با فعالیت‌های ورزشی می‌پردازد. هدایت رفتار یک فرد، گروه یا تیم ورزشی بر اساس ارزش‌ها و هنجارها، علاوه بر سالم‌سازی فضاهای ورزشی، نتایج مطلوبتر ورزشی را به دنبال دارد و توسعۀ آن، ضامن توسعۀ سلامت و نشاط جامعه خواهد بود.

امروزه فضای ورزش حرفه‌ای، به دلیل صنعتی شدن آن و نوع تفکرات مدیریتی حاکم بر باشگاه‌ها، مربیان، هواداران، رسانه‌ها و... با چالش‌ها و ناهنجاری‌های اخلاقی مؤثر در ابعاد تربیتی، مدیریتی، فرهنگی، اقتصادی و قانونی همراه است. از طرفی، در کنار تأکید بر افزایش مهارت‌های فنی، به رشد فضایل اخلاقی در محیط‌های ورزشی کم‌توجهی می‌شود؛ البته تأثیر نیرومند نگرش دینی بر فعالیت جامعۀ ورزشی بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل، بسیاری از ورزشکاران، برای دستیابی به عملکرد بالای ورزشی و پیروزی در مسابقات، به دین و ارزش‌های اخلاقی گرایش پیدا می‌کنند.

اگر چه این کتاب در گام نخست برای دانشجویان رشته‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی نوشته شده است؛ اما برای همۀ ورزشکاران و مسئولان و سیاستگذاران ورزشی قابل استفاده است. نویسنده ضمن توجه به عرصه‌های اخلاق فردی، اجتماعی و خانوادگی و نیز توجه به مقولۀ اخلاق در ورزش، مخاطبان را با مهم‌ترین اصول و مسائل اخلاقی و تربیتی آشنا می‌سازد و با بیان مهم‌ترین فضایل و رذایل اخلاقی به راهکارهایی در ایجاد فضایل و برون‌رفت از رذایل اشاره کرده است. در بخش پایانی این کتاب مهم‌ترین چالش‌های اخلاقی ورزشی مانند تبانی، رشوه، تحریک هواداران، تخریب رقبا، دوپینگ و... مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. این کتاب تلاش دارد راه را برای تربیت اخلاقی و مواجهه اخلاق مدارانه در عرصۀ ورزش را فراهم سازد.

کتاب «اخلاق در ورزش» در 304 صفحه، قطع وزیری، تیراژ 1500 نسخه و قیمت 10000 تومان عرضه شده است. پیش از این تحقیق «اخلاق ورزشی؛ راهبردها و راهکارها از منظر اخلاق اسلامی» این نویسنده در همایش هفدهم کتاب سال حوزه در گروه علمی اخلاق و عرفان به‌عنوان اثر شایسته تحسین سال 1394 معرفی شده است.

****

برای تهیۀ کتاب‌های «اخلاق در ورزش» و دیگر محصولات دفتر نشر معارف می‌‏توان از طریق سایت پاتوق کتاب:ketabroom.ir  یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاه‌های پاتوق کتاب اقدام کرد.

نظر بدهید