باغ وحش اساطیر منتشر شد
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396

باغ وحش اساطیر

باغ وحش اساطیر منتشر شد

کتاب «باغ وحش اساطیر» نوشته احسان رضایی از سوی انتشارات کتاب قاف، که ناشر تخصصی آثار طنز است منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب مجموعه‌ای است از داستان‌های طنز که با محوریت اساطیر و افسانه‌های ایرانی نوشته شده است.
نویسنده در این کتاب به سراغ حیوانات افسانه ای و خیالی رفته و طنزهایش را با استفاده از ویژگی‌های این موجودات نوشته است. در واقع کتاب هم نوعی معرفی برای حیوانات افسانه ای هست و هم یک مجموعه طنز. بنابراین هم برای کسانی که دوست دارند بدانند داستان مرغ «کَمَک» در اساطیر ایرانی چیست، کتاب راهنمای خوبی است و هم برای کسانی که حوصله خواندن متن‌های جدی را ندارند.
در کتاب «باغ وحش اساطیر» ۳۰ حیوان و موجود از بین افسانه‌ها و اساطیر ایرانی انتخاب شده‌اند که از «آل» تا «هما» را شامل می‌شوند.
در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: « بخش زیادی از ادبیات و فرهنگ عامه ما، داستان‌های مربوط به حیوانات است. طوطی‌های مثنوی، پرنده‌های عطار، اسب‌های شاهنامه، موش و گربه عبید و  ... قصه‌هایی که خیلی وقتها ما یادمان می‌رود و حتی برای جوک ساختن هم سراغشان نمی‌رویم. ما اینجا خواستیم همین موضوع را یادآوری کنیم. منتها چون حیوانات معمولی را در باغ وحش و مستندهای تلویزیونی هم می‌شود دید، سراغ آن دسته از حیواناتی رفتیم که متعلق به دنیای افسانه‌ها هستند و هیچ حمایتی از حقوقشان نمی‌شود. به علاوه که با محدود کردن کتاب به موجودات اسطوره‌ای، تمرینی هم برای ادامه سنت عجایب‌نامه‌نویسی در قالبهای جدید انجام دادیم.
عجایب‌نامه‌ها از ژانرهای محبوب کتاب در ایران بودند که مدتی است مثل محتویات عجیب و غریبشان، از یادها رفته‌اند. درحالی‌که می‌بینیم در ادبیات غرب، این قصه‌ها هنوز مورد استفاده هستند و ژانر فانتزی در ادبیات و سینما طرفدار دارد و همین امسال «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» از مجموعه هری پاتر، تبدیل به فیلمی پرفروش شد. از امید مهدی‌نژاد متشکرم که نوشتن یک نوع دیگر از عجایب‌نامه را پسندید و تشویق کرد به خصوص که اسم انتشارات او، قاف، یادآور همین داستان‌های اسطوره‌ای است و حیف بود که در کوه قاف او ققنوس و سیمرغ و باقی پرنده‌های دسته سنگین‌وزن تردد نکنند. پس این شما و این عجیب و غریب‌ترین حیوانات افسانه‌های ایرانی.»
کتاب ۱۲۰ صفحه‌ای «باغ وحش اساطیر» با قیمت ۹۵۰۰ تومان از سوی انتشارات کتاب قاف منتشر شده است.
 
نظر بدهید