ناشران حوزۀ کودک و نوجوان به محبت در دین اسلام بپردازند
پنجشنبه 14 ارديبهشت 1396

نویسندۀ کودک و نوجوان مطرح کرد؛

ناشران حوزۀ کودک و نوجوان به محبت در دین اسلام بپردازند

محمود حکیمی گفت: نویسندگان حوزۀ کودک و نوجوان باید مهارت‌های تخصصی را فرا بگیرند و باید به محبت در اسلام  نیز تأکید کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، محمود حکیمی، نویسندۀ حوزۀ کودک و نوجوان در بازدید از سالن یاس در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهرآفتاب گفت: اخیراً بعضی از  افراد که دوره‌های تخصصی کتاب‌نویسی ندیده‌اند، کتاب‌هایی با محتوای دینی برای کودکان و نوجوانان می‌نویسند که دارای تصاویر جالبی است؛ اما متأسفانه از برخی  واژه‌ها استفاده می‌کنند که به هیچ وجه مناسب کودکان نیست، به این معنا که کودک می‌خواند؛ اما مفهوم آن را متوجه نمی‌شود.
حکیمی افزود: من معتقدم کسانی که وارد قلمرو نویسندگی در حوزۀ کودک می‌شوند، باید حتماً دوره‌های تخصصی را بگذرانند. مخصوصاً اگر برای دورۀ ابتدایی قصد نوشتن دارند، حتماً باید واژه‌نامه را بدانند که شامل واژه‌هایی است که در کتاب‌های درسی دوران دبستان آورده شده است. البته کتاب‌های مناسب هم کم نیستد.
این نویسنده در انتقاد از حوزه‌های علمیه افزود: البته من انتقادی از حوزه‌های علمیه هم دارم. کتاب‌های مخصوص کودکان حوزه‌های علمیه شامل واژه‌هایی هستند که مناسب درک و فهم کودکان و نوجوانان نیست. من در تماسی تلفنی‌ به آن‌ها گفتم که اگر واژه‌هایی استفاده کردید که برای کودکان و نوجوانان آشنا نیست، در پی نوشت کتاب، به توضیح معنای آن بپردازید. اگر این نکته رعایت نشود، باعث می‌شود کودک یا نوجوان به دلیل اینکه متوجه مفهوم کتاب نمی‌شود، آن را کنار بگذارد.
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار که با توجه به وضعیت کنونی ارتباط کودکان با رسانه، شما چه شاخص‌هایی را برای نوشتن کتاب در حوزۀ دینی برای کودکان در نظر می گیرید؛ گفت:
من معتقدم در کتاب‌هایی که شامل داستان‌های دینی برای کودکان است، همواره باید به این نکته تأکید کرد که «اسلام ،دین آموزش محبت و مهرورزی است» چون متأسفانه سلفی‌ها و تکفیری‌ها در این سال‌های اخیر به نام دین کارهایی غیرانسانی و جنایت‌هایی انجام می‌دهند و با سردادن «الله اکبر» کارهای خود را به دین ربط می‌دهند که این وظیفۀ ماست که جلوی رشد این تفکر غلط را در کودکان و نوجوانان دربارۀ دین بگیریم.
وی با اشاره به کتاب جدید خود با عنوان، «دین محبت» که امسال در نمایشگاه موجود است، افزود: باید فرهنگ اهل بیت و تعالیم دینی را که همه محبت را سفارش می‌کنند، به همه یادآوری کنیم. اولین مطلبی که در کتاب جدیدم بعد از آیات قرآنی آورده‌ام، روایتی است از امام صادق(ع) که می‌فرمایند: «هل الدین الا الحب» آیا دین غیر از محبت کردن است؟
حکیمی در پایان تأکید کرد که لطفاً این توصیه من را به گوش ناشران و نویسندگان برسانید که موضوع «محبت» را بیشتر مورد توجه قرار دهند؛ چون وقتی انسان داستان‌های زندگانی ائمه و امامان را می‌خواند، چیزی جز محبت نمی‌بیند.
نظر بدهید