آب هرگز نمی‌میرد بیان یک نفر نیست بیان یک نسل است
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396

در جشن امضای کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» در سالن یاس مطرح شد؛

آب هرگز نمی‌میرد بیان یک نفر نیست بیان یک نسل است

حمیدحسام گفت: آفت بزرگ نوشتن تاریخ شفاهی این است که راوی با نگاه امروز، به دیروز و وقایع اتفاق افتاده؛ نگاه کند و محقق متوجه این قضیه نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، سردار حمید حسام، نویسندۀ کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» در مراسم جشن امضای این کتاب تقریظ‌شده توسط مقام معظم رهبری گفت: شکل‌گیری کتاب دارای مؤلفه‌های بسیاری است که تحقیق، به فنی‌تر و تخصصی‌تر شدن کتاب و قرار گرفتن در مسیر درست ادبی کمک می‌کند.
نویسندۀ هفده اثر در حوزۀ دفاع مقدس دربارۀ نوشتن خاطرات بازماندگان هشت سال دفاع مقدس گفت: اعتقاد زیادی به جمع‌آوری خاطرات بازماندگان جنگ ایران و عراق دارم. چون انتقال پیام‌های جنگ و دفاع از ایران اسلامی از طریق بازماندگان این وقایع مهم تأثیر بیشتری دارد. پرداختن به این نسل و زندگی و حماسه‌ای که این نسل خلق کرد، همیشه برای من مهم بوده است. آب هرگز نمی‌میرد هم از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل، آب هرگز نمی‌میرد بیان یک نفر نیست بیان یک نسل است.
حسام از سه مرحله برای پژوهشگری که عبارتند از: تحقیق،تدوین و خلاقیت ادبی نام برد و گفت: یک نویسنده باید در ابتدا حقیقت را با زیرکی و با استفاده از تجارب خود، تشخیص دهد و به راوی خاطره کمک کند که به گذشته برگردد تا متن تأثیرگذارتری تهیه شود.
وی با اشاره به خلاقیت در ادبیات گفت: اگر روایت‌هایی که راوی به تعریف آن می‌پردازد، دارای قصۀ خاصی باشد و زنجیره‌ای ارتباطی بین بخش‌های مختلف با مسیر اصلی قصه وجود داشته باشد، در نتیجه شاهد اثری ادبی تأثیرگذار و دارای رنگ و لعاب ادبی خواهیم بود.
حسام با اشاره به مزیت  کتاب «آب هرگز نمی میرد» گفت: این کتاب دارای چندین موقعیت و شخصیت‌های بسیاری است که به روایت داستان در بطن ماجرای اصلی می‌پردازند که این نوشتار پیچیده‌تر از بقیۀ کتاب‌های مشابه است.
وی ادامه داد: ما در این کتاب شاهد ویژگی‌های خاص هر منطقه و حالات هرکسی در موقعیت و شرایط‌های مختلف هستیم و دلیل انتخاب سوژۀ اصلی شناختم از سوژه بود.
حسام در پایان شرط حقیقتی بودن روایت‌ها را صداقت راوی و نویسنده و متعهد بودن آن دو را به ادبیات دانست.
نظر بدهید