بازگشت غرب به عفاف/جوامع غربی به گسترش عفاف می‌پردازند
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396

پژوهشگر روان‌شناسی مطرح کرد:

بازگشت غرب به عفاف/جوامع غربی به گسترش عفاف می‌پردازند

محمد زارعی گفت: نتایج سال‌ها پژوهش در امریکا این است که باید به نوجوانان آموزش داد تا برای حفظ سلامت روانی خود، موفقیت در ازدواج و داشتن آرامش در طول عمر، از داشتن راوابط عاطفی پیش از ازدواج خودداری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، محمد زارعی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر روان‌شناسی در نشست علمی «بررسی تحولات اخیر در روابط پیش از ازدواج با محوریت کتاب بازگشت غرب به عفاف» گفت: صمیمیت و گرایش به جنس مخالف، موضوعی طبیعی و فطری است؛ اما زمان پاسخگویی به این نیازها موضوعی بسیار بااهمیت است و دارای نتایج مثبت و منفی بسیاری است.
زارعی با اشاره به سخن حضرت آدم(ع) در بدو خلقت حوا گفت: ایشان بعد از دیدن حوا فرمود: خدایا این چه موجودی است که حتی با نگاه کردن به او، آرامش می‌گیرم.
وی همچنین افزود: دین مبین اسلام وجود میل به شهوت در انسان را تأیید کرده است و برخلاف بسیاری از ادیان، به این نیاز و غریزۀ انسانی ضمن احترام، توجه کرده و برای ارضای آن نیز توصیه‌هایی کرده است.
این نویسنده در ادامه به دو نیاز انسان یعنی صمیمیت و بلوغ جنسی اشاره کرد و گفت: اولین و مهم‌ترین نیاز روان‌شناختی، صمیمیت است که گرایش به جنس مخالف را در دوران نوجوانی به همراه دارد.
وی افزود: بلوغ جنسی دومین نیاز طبیعی انسان است که با بیدار شدن غریزۀ جنسی، ارضای نیاز نیز پیش می‌آید و کشش به سمت جنس مخالف ایجاد می‌شود.
این پژوهشگر با اشاره به کتاب «بازگشت غرب به عفاف» که بر اساس پژوهش مؤسسۀ رشد جوانان امریکا نوشته شده است، گفت: این کتاب تعریفی از روابط پیش از ازدواج ارائه کرده و به نتایج مثبت و منفی آن، بررسی دلایل و پیامدهای این نوع رابطه پرداخته است.
زارعی به تعریف روابط پیش از ازدواج پرداخت و افزود: رابطه‌ای عاطفی و صمیمی به جز عقد رسمی و نامزدی و خارج از حدِ هم‌کلاسی، همکاری و فامیلی است که معمولاً بدون اطلاع خانواده‌ها و مخفیانه صورت می‌گیرد و به داشتن رابطۀ جنسی و هم‌بستری ختم می‌شود.
این استاد دانشگاه تشریح کرد: قبل از دهۀ 1970 میلادی، در امریکا روابط دختر و پسر سنتی بوده است. طبق یک نظرسنجی که در سال 1969 در امریکا برگزارشد، 75درصد از مردم برقراری این روابط را به‌صورت سنتی ترجیح می‌دادند؛ اما حدود یک دهه بعد، با برگزاری دوبارۀ این نظرسنجی به این نتیجه رسیدند که حدود 70درصد مردم تغییر عقیده داده‌اند و داشتن روابط جنسی و عاطفی پیش از ازدواج را مطلوب می‌دانند.
زارعی علل این تغییر عقیده را اینها دانست: مسائل فرهنگی و ‌اجتماعی (پایبندی ضعیف به ارزش‌ها و دین)، نگرش لیبرالیستی (نگاه آزاداندیشانه)، بیکاری، نبود آموزش مناسب و نداشتن اطلاعات کافی از پیامدها، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مشکلات خانوادگی، عوامل فردی و رفتارهای پرخطر.
وی پیامد این عوامل را گرایش نوجوانان به برقراری روابط جنسی و عاطفی پیش از ازدواج و در نتیجه آزادی جنسی در سنین پایین دانست.
زارعی گفت: ورود به روابط جنسی پیامدهای منفی بسیاری دارد که می‌شود به افزایش بیماری ایدز، سقط جنین، افزایش آمار خودکشی، فرار از خانه و مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و رفتارهای پرخطر اشاره کرد.
این پژوهشگر دربارۀ اثرات منفی‌ای که این مسئله بر آیندۀ شغلی و تحصیلی این نوجوانان می‌گذارد گفت: طبق تحقیقات انجام‌شده، این نوجوانان احتمال موفقیت‌های تحصیلی و کسب درآمدهای بالا را از دست می‌دهند.
وی گفت: بیشتر نوجوانان انگیزۀ خود را برای برقراری این روابط، علاوه بر رفع نیازهای جسمانی و غریزی، شادابی و لذت بردن نام می‌برند؛ درحالی‌که پژوهش‌ها نشان می‌دهد درصد افسردگی این نوجوانان نسبت به بقیه بسیار بیشتر است.
این دانشجوی دکتری ادامه داد: مجموعه‌ای از احساسات منفی در شخصیت نوجوانان بر جای می‌ماند که شامل بدبینی، استرس، شک و تردید، بی‌اعتمادی و احساس گناه است.
زارعی با اشاره به تبیین‌های این موضوع گفت: مسائل زیستی به معنای آن است که نوجوانان به‌صورت هیجانی تصمیم‌گیری می‌کنند؛ چون شخصیت کامل و منسجمی ندارند. مسائل روان‌شناختی نیز از نظر اریکسون به این معناست که چون نوجوان شخصیت کاملی ندارد و تصمیم‌گیری‌اش بر اساس هیجانات صورت می‌گیرد و هویت‌یافتگی در او اتفاق نیفتاده است، پس به تصمیمات خود تعهدی احساس نمی‌کند.
وی با اشاره به نتایج نظرسنجی انجام‌شده در بین نوجوانان گفت: 67درصد از دانش‌آموزان به‌تعویق‌انداختن روابط احساسی را تا پایان دبیرستان ترجیح می‌دهند؛ درحالی‌که 94درصد از والدین خواستار آموزش به نوجوانان خود دربارۀ پیامدهای منفی این روابط هستند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: پژوهشگران در پایان این تحقیقات به این نتیجه رسیدند که پرهیزگاری و خودکنترلی تا ازدواج و آموزش به نوجوانان دربارۀ به‌تأخیرانداختن این روابط، بهترین راه‌حل برای جلوگیری از گسترش بیشتر این روابط و پیامدهای منفی آن است.
زارعی گفت: برای جلوگیری از گسترش این روابط به تأکید بر تقویت باورهای مذهبی و بنیان خانواده نیاز است.
وی در پایان افزود: بیشترین احساس رضایت بین متأهلان است و عواملی مانند تعهد، وفاداری، احترام، ایمان به خدا و بخشش در ثبات زندگی‌های مشترک اهمیت دارد.
نظر بدهید