محمودزاده: محمد بروجردی، بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی در کردستان است
جمعه 22 ارديبهشت 1396

در سالن یاس برگزار شد؛

محمودزاده: محمد بروجردی، بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی در کردستان است

محمد بروجردی با شخصیت های بزرگی از ارتش و سپاه همانند صیاد شیرازی، آبشناسان، متوسلیان و همت هم رزم بوده و این افراد به گونه ای شاگرد او هستند. تاریخ انقلاب می‌گوید که محمد بروجردی نبض کردستان را در دست می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نصرت الله محمودزاده، نویسندۀ کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» گفت: سال 76 نوشتن این کتاب را شروع کردم و بعد فهمیدم ماجرای شهید بروجردی بسیار فراتر از این حرف‌هاست. باید با شخصیت‌های بسیاری صحبت می‌کردم. اتفاقات زیادی افتاده بود و باید همه را می‌دانستم. بروجردی از خودش هیچ سندی نداشت. این کار من را خیلی سخت کرد و مجبور شدم از لایه‌های مختلف یارانش که 150 نفر بودند، مصاحبه‌های زیادی بگیرم. کردستان پیچیدگی‌های خاصی داشت که بروجردی به زیبایی از اینها عبور کرد. یا نباید این تحقیق را انجام می‌دادم یا باید به این تحقیق چندوجهی تن می‌دادم. مجبور بودم برای دو صفحه کتابم چند ماه با شخصیت‌های مختلف صحبت کنم. اینها عوامل این بود که تحقیق مرا چند لایه کرد. اما از وقتی که گذاشتم، راضی هستم.
وی دربارۀ کتاب «مسیح کردستان» که در سال 76 چاپ شد گفت: آن جلد اول بود که مجبور بودم با آن یک سری از مخاطبانم را خوراک اولیه دهم و بعد ادامه. در آخر هم هر دو کتاب یک کتاب شد. این کتابِ جامع و کامل بروجردی است.
جهانگیر خسروشاهی، نویسنده، در این نشست گفت: از صمیم قلب به آقای محمودزاده و روایت فتح به خاطر چاپ این کتاب تبریک می‌گویم. این کتاب ویژگی‌هایی دارد و موضوعاتی در آن بررسی شده که بی‌سابقه است. به نکات بسیار مهمی در تاریخ معاصر اشاره و آنها را روشن می‌کند. در بعضی جاها شک می‌کنیم که این کتاب، زندگینامۀ شهید بروجردی است یا قطعه‌ای از تاریخ معاصر را داریم می‌خوانیم. در کتاب به نکات زیادی اشاره شده. ممکن است گله‌مند شویم چرا بیش از حد لازم به موضوعاتی مثل سپاه و مسائل مربوط به فرماندهی و سازمان مجاهدین انقلاب پرداخته شده. در کتاب پیدایش و شکل‌گیری انقلاب روایت شده که به دلیل جذابیت این موضوع، گاهی شخصیت شهید بروجردی رها شده. ممکن است نثر کتاب نثری درجه یک به‌معنای روشنفکری نباشد؛ اما پیام صادقانه‌ای دارد که با نهایت دقت و صداقت آن را بیان کرده و به نظر من این کتاب در جایگاه خودش در بحث انقلاب و دفاع مقدس کم‌نظیر است.
وی ادامه داد: این کتاب کلمه به کلمه‌اش ترجمۀ خون دلی است که بچه‌های انقلابی خوردند و کسی جرئت بیانشان را در کتاب‌های دیگر ندارد. این یکی از کتاب‌های زیبایی است که دربارۀ انقلاب نوشته شده. ما در آینده این کتاب را خواهیم شناخت و هنوز قدرش را نمی‌دانیم.
این نویسنده در نقد کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» گفت: این نکات فراوانی که در کتاب به آن اشاره شده، قوت کار نیستند؛ چون آدم را جذب می‌کند که بداند چه اتفاقی در آنها می‌افتد. گویا کتاب از پرمحتوایی رنج می‌برد. بنابراین ممکن است مخاطب جوان را دچار مشکل کند و مجبور شوند برای فهم بیشتر، کتاب‌های دیگر را هم مطالعه کنند. اما اگر همین کتاب را به افرادی بدهیم که جزو باقیمانده‌های قضایای کردستان هستند، عاشقش می‌شوند.
خسروشاهی در پایان گفت: به نظرم کتاب به پاورقی‌های زیادی نیاز داشته که این کتاب ندارد. همچنین عکس‌های آخر کتاب به کتاب لطمه زده؛ چون این کتاب باید با یک کتاب خاطره متفاوت باشد.
 
 
نظر بدهید