«بابانظر» برای پنجاه‌وچهارمین بار خواندنی شد
چهارشنبه 10 خرداد 1396

«بابانظر» برای پنجاه‌وچهارمین بار خواندنی شد

کتاب «بابانظر» خاطرات شهیدمحمدحسن نظرنژاد برای پنجاه‌وچهارمین بار توسط سوره مهر منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب خاطرات شفاهی «بابانظر» حاصل گفت‌وشنود 36 ساعته حسین بیضایی با شهید محمدحسن نظرنژاد معروف به بابانظر است که مصطفی رحیمی آن را در هجده فصل تدوین کرده است. همچنین بخش آخر کتاب نیز به عکس و اسناد اختصاص دارد.
حسین بیضایی درباره مصاحبه با شهیدحسن نظرنژاد گفت: در سال 1371 ایشان نپذیرفتند که خاطراتشان را بیان کنند اما در سال 1372 مجاب به این کار شدند و از 10 تیرماه 72 مصاحبه‌ها شروع و طی 17 جلسه، تا 30 تیر سال 72 خاتمه یافت. ساعت‌های مصاحبه نهایتا 4 یا 5 صبح شروع می‌شد و قبل از وقت اداری تا 6 و 7 صبح به پایان می‌رسید.
بیضایی درباره روحیات این شهید افزود: با توجه به شرایط سنی، وضعیت خاص ایشان و شناختی که از ایشان در بین نیروهای خراسانی وجود داشت حاکی از آن بود که بابانظر زجر کشیده و درد کشیده عملی جنگ است. از ابتدای جنگ و در پشت صحنه‌های دفاع مقدس که یگان‌های خراسان حاضر بودند، حضوری ثابت شده داشتند.
پرویز پرستویی، هنرمند توانای سینما و تلویزیون، پیشتر در یادداشتی درباره کتاب این‌گونه نوشته‌ بود: «خیلی حرف‌ها دارم که بزنم... ولی نمی‌دانم چه بگویم، و چه کنم. چرا که با خواندن کتاب، باز، بابانظر است که به ما درس زندگی می‌دهد و راه را برای ما روشن می‌کند. و ما را به خود می‌آورد و تلنگر می‌زند. اجازه بدهید که چیزی نگویم. فقط تقاضا دارم به هر شکلی که ممکن است این کتاب در اختیار کل ملت ایران قرار بگیرد، تا شاید یادآوری شود که بابانظرها چه کردند و ما چه می‌کنیم.
امیدوارم شرایطی فراهم شود، حداقل این اثر جاودانه که حاصل هشت سال دفاع مقدس است به تصویر کشیده شود. خود بنده کوچک‌ترین حاضرم علی‌رغم انتقادهایی که در خصوص کلیشه شدن من در این نوع کارهاست، نقش کوچکی در این اثر جاودانه، که پر از حماسه، خودسازی و پر از اعتقاد و ایمان است داشته باشم.»
کتاب «بابانظر» تولید دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است که سوره مهر آن را در 520 صفحه برای پنجاه و چهارمین بار منتشر کرده است.
نظر بدهید