چهارشنبه 10 خرداد 1396
هزار دستان؛ انگارة موسیقی ایران
هزار دستان موسیقی ایران
کتاب «هزار دستان؛ انگارة موسیقی ایران» نوشته محسن محسنی از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، محسن محسنی درباره کتاب «هزار دستان؛ انگارة موسیقی ایران» گفت: مجید کیانی، این چهرة ماندگار موسیقی ایران، سالیان درازی است که راه استادش، نورعلی برومند، را وفادارانه ادامه داده، آن را بارورتر کرده، و فراسوی آن قدم نهاده است. پروفسور برونو نتل، استاد عالیرتبة اتنوموزیکولوژی دانشگاه ایلینویز امریکا، در مقالة مشهورِ «درسهایی از استاد برومند» (1995)، او را وزنهای اساسی در موسیقی ایرانی میبیند. از این رو، در میان دیگران، او را با نام «پروفسور مجید کیانی» خطاب میکند. اما، استاد کیانی، خود، از سر فروتن، هیچگاه آن را بیان نکرده است.
وی تأکید کرد: وصف استاد از زبان شاگردی جوان بیادبی به مقام رفیع اوست. امروز، استاد مجید کیانی را نوازندة برجستة سنتور، ردیفدان، موسیقیدان، و پژوهشگر موسیقی ایرانی میشناسند؛ کسی که در کمال انسانیت، متانت، و نجابت علم و عمل موسیقی را توأماً با هم بارور نموده است.
محسنی گفت: دانش او فقط محدود به حیطة نوازندگی موسیقی ایرانی نیست؛ او، به دلیل تحقیقات گستردة موسیقیشناسانه و همچنین تلمّذ مستقیم از دو استاد بزرگ ـ نورعلی برومند و عبدالله دوامی ـ صاحب ایدئولوژی و نظریات کارشناسی در آواز ایرانی است که به بخشی از آن در آثار مکتوب ایشان نیز پرداخته شده است؛ عملی شدن آنها، البته، در دورههای عالی آواز، به رشد و شکوفایی و گریز از یکنواختی ملالآور امروزی خواهد انجامید: یعنی تحول مثبت، نوآوری در چارچوبی دقیق و در محدودة ضوابط زیباشناسانه، و ویژگیهای علمی این نوع موسیقی.
محسنی با اشاره به ظرفیتهای کتاب تأکید کرد: در این کتاب سعی شده، با تأسی از فرهنگ ایرانی، مطالب و نمونهها، همچون گوشههای ردیف موسیقی، با رعایت ایجاز و اختصار بر مبنای کمگویی و گزیدهگویی ارائه شود. از این رو، برای ارتقای کیفیت کار، حتیالامکان از حشو و حاشیهسازی پرهیز شده است.
نویسنده کوشیده تا در ارائة مطالب و نمونهها و انتقال ایدئولوژی در حفظ موازین مکتب موسیقی جدی و هنری ایران درست عمل کرده باشد. نگارنده، هرچند تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشتة مهندسی مکانیک گذرانده، بر اساس آموزشها و پژوهشها، جنبههای روزآمد و علمی موسیقی را مطابقِ تئوریهای موسیقیشناسان معاصر مدّ نظر قرار داده است.
وی تأکید کرد: وصف استاد از زبان شاگردی جوان بیادبی به مقام رفیع اوست. امروز، استاد مجید کیانی را نوازندة برجستة سنتور، ردیفدان، موسیقیدان، و پژوهشگر موسیقی ایرانی میشناسند؛ کسی که در کمال انسانیت، متانت، و نجابت علم و عمل موسیقی را توأماً با هم بارور نموده است.
محسنی گفت: دانش او فقط محدود به حیطة نوازندگی موسیقی ایرانی نیست؛ او، به دلیل تحقیقات گستردة موسیقیشناسانه و همچنین تلمّذ مستقیم از دو استاد بزرگ ـ نورعلی برومند و عبدالله دوامی ـ صاحب ایدئولوژی و نظریات کارشناسی در آواز ایرانی است که به بخشی از آن در آثار مکتوب ایشان نیز پرداخته شده است؛ عملی شدن آنها، البته، در دورههای عالی آواز، به رشد و شکوفایی و گریز از یکنواختی ملالآور امروزی خواهد انجامید: یعنی تحول مثبت، نوآوری در چارچوبی دقیق و در محدودة ضوابط زیباشناسانه، و ویژگیهای علمی این نوع موسیقی.
محسنی با اشاره به ظرفیتهای کتاب تأکید کرد: در این کتاب سعی شده، با تأسی از فرهنگ ایرانی، مطالب و نمونهها، همچون گوشههای ردیف موسیقی، با رعایت ایجاز و اختصار بر مبنای کمگویی و گزیدهگویی ارائه شود. از این رو، برای ارتقای کیفیت کار، حتیالامکان از حشو و حاشیهسازی پرهیز شده است.
نویسنده کوشیده تا در ارائة مطالب و نمونهها و انتقال ایدئولوژی در حفظ موازین مکتب موسیقی جدی و هنری ایران درست عمل کرده باشد. نگارنده، هرچند تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشتة مهندسی مکانیک گذرانده، بر اساس آموزشها و پژوهشها، جنبههای روزآمد و علمی موسیقی را مطابقِ تئوریهای موسیقیشناسان معاصر مدّ نظر قرار داده است.
https://mananashr.ir/news/18214/
برای ذخیره در کلیپ برد کلیک کنید
نظر بدهید