بستۀ کتاب‌های عاشورایی خود را معرفی کرد
سه شنبه 13 مهر 1395

انتشارات سروش هم‌زمان با ایام محرم؛

بستۀ کتاب‌های عاشورایی خود را معرفی کرد

انتشارات سروش هم‌زمان با ماه محرم و شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، بستۀ کتاب‌های عاشورایی خود را منتشر و روانۀ بازار نشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش؛  این کتاب‌ها با نام‌های «چراغ هدایت» تألیف آیت‌الله محمد شجاعی، «ظهر روز دهم» تألیف قیصر امین پور،«همگام با حسین(ع)» نوشتۀ اسد حیدر با ترجمۀ دکتر محمدباقر ذوالقدر،«حسین(ع) عقل سرخ» نوشتۀ دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی، «رود و عاشورا» تألیف فروزنده خداجو، «عقل و عشق در حریم عاشورا» مجموعۀ سخنان دکتر ابراهیمی دینایی در گفت‌وگو با دکتر منصوری لاریجانی(مجموعۀ اول برنامۀ معرفت) و«خورشید از پشت خیزران» مجموعه اشعار احمد عزیزی عرضه شده و مطالعۀ این بسته به علاقه‌مندان و دوستداران کتاب پیشنهاد شده است.

عقل و عشق در حریم عاشورا

برنامۀ معرفت یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبکة چهارم سیمای جمهوری اسلامی ایران است. این برنامه قریب به پنج سال است که به‌صورت مستمر پخش می‌شود و سخنان روان و شیوای دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در این برنامه سبب جذب مخاطبان گسترده‌ای شده است.

کتاب حاضر نخستین مجلد از مجموعه کتاب‌های تولید شده از برنامه‌های معرفت با عنوان عقل و عشق در حریم عاشورا است که از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به بیان مطالب عمیق حکمی و عرفانی در قالب الفاظ و اصطلاحات روشن برای فهم دقیق مطلب برای عامۀ مردم در کنار خواص اشاره کرد.

کتاب «عقل و عشق در حریم عاشورا» روایتی تاریخی از حادثۀ عاشورا نیست، بلکه در حد خود به مبانی معرفتی این حادثه پرداخته که در آن میان، بحث از عقل و عشق برجستگی بیشتری دارد.

استقبال گستردۀ مردم از این برنامه بار دیگر نشان داد که در میان ایرانیان، بسیاری مردم فرهیخته‌اند که افزون بر ذوق و استعداد ذاتی، علاقۀ سرشاری به درک مبانی معرفتی، عرفانی و فلسفی دارند. این تجربه ثابت کرد که در صورت بیان عرفان اصیل، جایی برای پرورش و تبلیغ عرفان‌های کاذب و دروغین وجود ندارد. این مجموعه برنامه‌ها به‌خوبی وفاق قرآن، عرفان و برهان را به مخاطب صاحب بصیرت نشان می‌دهد.

پرداختن به آیات و روایات و اشعار بزرگان برای درک بهتر مطالب، از جمله ویژگی‌های این برنامه است که با بیانات شیوای استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در پاسخ به پرسش‌های موشکافانه‌ای که دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی مطرح می‌کنند، روح مخاطب را با عمق مفاهیم حکمی آیات و روایات همراه می‌کند و افزون بر آن، شعر و ادبیات نیز قریحۀ لطیف مخاطب ایرانی را می‌نوازد.

چاپ دوم این کتاب در ۱۰۶ صفحه و با قیمت ۴۵۰۰۰ ریال از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

چراغ هدایت

کتاب «چراغ هدایت» مجموعه سخنرانی‌های آيت‌الله محمد شجاعی در خصوص امام حسین(ع) و نهضت ماندگار و جاودان عاشورا است که  به بررسی و بیان دلایل و درس‌های قیام امام حسین(ع)، تأثیرگذاری شخصیت‌های عاشورایی و حماسه‌سازان این قیام می‌پردازد.

آیت‌الله محمد شجاعی محقق، نويسنده و مدرس عرفان اسلامی و از علمای علم اخلاق هستند و اثر حاضر هشتمین مجلد از آثار این استاد گران‌قدر و فرهیخته است.

کتاب چراغ هدايت در هفت فصل به نگارش درآمده است. فصل اول با عنوان حسین(ع) بندۀ بی‌مانند خدا با فرازی از زیارت مطلقۀ امام حسین(ع) شروع می‌شود و آیت‌الله محمد شجاعی با ترجمۀ این زیارت گوشه‌ای از راه بندگی امام حسین(ع) را بیان می‌کند. در فصل دوم، خواننده با ثواب گریه برای امام حسین(ع) آشنا می‌شود که در بیان آن احادیث و روایات زیادی نیز از سوی آیت‌الله شجاعی بیان می‌شود و اما فصل سوم نیز در راستای فصل قبل ثواب زیارت امام حسین(ع) را بیان می‌کند و از اجر و پاداشی که خداوند بر این زیارت قرار داده است، سخن به میان می‌آورد. فصل چهارم مکارم اخلاقی و فضائل وجودی حضرت امام حسین(ع) را از منظر احادیث و روایات مورد بررسی قرار می‌دهد و فصل پنجم با عنوان خون سیدالشهداء و اشتداد غضب الهی، قیام سیدالشهدا (ع) را برای خوانندگان بازگو می‌کند. دو فصل آخر با نام‌های هل من ناصر ینصرنی و قیام مختار ثقفی به زوایای مختلف قیام امام حسین(ع) و حوادث بعد از آن که مربوط به قیام مختار ثقفی است، می‌پردازد. صفحات پایانی کتاب هم استاد آیت‌الله محمد شجاعی تذکراتی دربارۀ محرم و حضور در مجالس پربرکت این ماه را با منابع و مآخذ مختلف بیان نموده است.

چاپ چهارم این کتاب در ۱۳۰ صفحه و با قیمت۶۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات سروش برای علاقه‌مندان منتشر شده است.

ظهر روز دهم

قیصر امین پور در منظومۀ ظهر روز دهم، با استادی و زبان همه‌کس‌فهم، در قالب شعر که تأثیرگذاری‌اش از نثر هم بیشتر است و هم ماندگارتر، توانسته است تصویری زیبا از واقعۀ کربلا و روز عاشورا ارائه کند. حکایت، حکایت رشادت کودکی در آن روز خونین را روایت می‌کند که نویسنده با بازی روان لغات توانسته احساس خوانندگان را با خود همراه سازد.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز و ماندگار این اثر، تصویرگری آن است که توسط فیروزه گل‌محمدی صورت گرفته است. این تصویرگری باعث شده که داستان واقعۀ کربلا هر چه زنده‌تر و شکوهمندتر برای خوانندگان تجسم یابد.

چاپ سوم کتاب «ظهر روز دهم» در ۳۶ صفحۀ مصور و با قیمت ۳۵۰۰۰ ریال از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

همگام با حسین(ع)

این کتاب قبل از آنکه یک پژوهش تمام عیار و همه‌جانبه در خصوص زندگی و قیام امام حسین (ع) باشد، نگاهی روایت‌گونه و گذرا به فرازهای اصلی حیات و مبارزات امام حسین (ع) با تأمل بیشتر در حوادث منتهی به شهادت آن حضرت است.

نویسنده تلاش کرده تا در اثنای روایت خویش، بر ابهامات و احیاناً غرض‌ورزی‌ها در نقل‌های تاریخی نگاهی محققانه بیاندازد. اسد حیدر باتوجه به شناخت عمیقی که دارد، در معرفی بافت اجتماعی و ساختار سیاسی شهر کوفه و گرایش‌های قومی، مذهبی و سیاسی موجود در آن، بررسی دقیقی صورت داده است که به فهم درست علت موضع‌گیری‌های چندگانه و رفتار پیش‌بینی‌ناپذیر مردم کوفه کمک می‌کند.

بخش عمدۀ منابع مورد استفاده برای تدوین این کتاب، مدارک اهل سنت و نقل‌های تاریخی مورخان سنی است که این امر هرچند از آن جهت که مبتنی بر حداقل‌های مورد قبول دانشمندان سنی در مورد واقعه‌ای که نقل‌ها بین شیعه و سنی در آن بسیار مورد اختلاف و متفاوت است، ارزش خاص خود را دارد و آن را اثری اسلامی و نه صرفاً شیعی بدل کرده است؛ از این رو می‌تواند در جهان اسلام مخاطبان بیشتری داشته باشد.

کتاب «همگام با حسین(ع)» نگاهی نهضتی، سیاسی و اجتماعی به مسئله دارد و آنچنان که نویسنده خود بدان اعتراف کرده است از ذکر فجایع دردناک و وقایع تکان‌دهندۀ واقعۀ عاشورا و به‌ویژه حوادث و مصائب اهل بیت (ع) پس از عاشورا، جز مواردی محدود و گذرا، اجتناب کرده است. از این رو، شرح گوشه‌هایی از آن حوادث آنچنان که در این کتاب آمده است، به هیچ وجه از عظمت حادثه و عمق فاجعه و نامردمی‌ها و دردمنشی‌هایی که بر خاندان پیامبر (ص) گذشته است، نمی‌کاهد.

این کتاب متنی تاریخی و مملو از اشارات و نکات دینی است و ترجمۀ آزاد و مفهومی آن می‌توانست به روانی و زیبایی ادبی آن کمک کند، لکن این شیوۀ ترجمه از اعتبار و اتقان مفهوم و محتوای آن می‌کاست؛ از این رو مترجم تلاش کرده تا عین عبارت را با همۀ دشواری‌ها به فارسی برگرداند که این امر بر جذابیت بیشتر کتاب و اعتبار آن افزوده است.

چاپ سوم کتاب حاضر در ۳۳۲ صفحه با قیمت ۱۲۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

حسین(ع) عقل سرخ

کتاب «حسین(ع) عقل سرخ» دومین حلقه از سلسله مباحث طرحی برای فردا است که حاصل سه جلسه گفت‌وگو در خصوص نهضت امام حسین(ع) و آرمان شهدای عاشورا با حسن رحیم‌پور(ازغدی) است.

رحیم‌پور، با شیوۀ مألوف خود، فقط به نقل و روایت وقایع عاشورا نمی‌پردازد، بلکه علل این نهضت عظیم را وامی‌کاود و نتایج آن را تحلیل می‌کند. او عاشورا و نهضت حسین(ع) را در بطن زمانه و روزگارش به ما معرفی می‌کند و نشان می‌دهد که کار حسین(ع) جزئی از یک فرهنگ بزرگ است که از زمان پیامبر پایه‌ریزی شده است و تا روزگار ما باقی است .

کتاب حاضر با زبانی ساده وقایع کربلا و حوادثی را که بر اهل بیت پیامبر(ص) وارد شد را نقد و بررسی می‌کند و زاویۀ مجزای این واقعۀ بزرگ را بیان می‌کند.

چاپ دهم این کتاب در ۱۲۰ صفحه و قیمت ۲۵۰۰۰ ریال از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

رود و عاشورا

کتاب داستان «رود و عاشورا»، حکایت حزین شهادت ابوالفضل عباس(ع) است از زبان رود فرات که در عاشورا راهش را بستند و نگذاشتند به امام حسین(ع) و یارانش آب برساند.

داستان از مجموعۀ کتاب‌های کودکان است و برای گروه سنی ج نوشته شده است. صنعت تشخیص (شخصیت‌بخشی و جان دادن به چیزهای بی روح) صنعت غالب در این داستان کوتاه است.

خواننده رود فرات را زنده تصور می‌کند و با او به ظهر روز عاشورا می‌رود. در بخشی از این کتاب آمده است: «کاش یک سنگ بودم، کویر بودم، صخره یا دشت بودم؛ اما یک رود نبودم. آخر امروز عاشوراست. امروز آب بسته است و آفتاب جاری. امروز به جای باران از آسمان تیر می بارد ...»

شیوۀ نگارش این کتاب توانسته شهادت حضرت عباس (ع) را به زیبایی تصویر کند و از جان گذشتگی این آقای بزرگ را با استناد به روایات تاریخی بیان کند.

چاپ دوم کتاب حاضر در ۱۶ صفحۀ مصور و با قیمت ۵۰۰۰ ریال از سوی انتشارات سروش منتشر و روانۀ بازار نشر شده است تا کودکان نیز با این واقعۀ بزرگ آشنا شوند.

خورشید از پشت خیزران

این اثر مجموعۀ مراثی و روایت ادبی واقعۀ کربلا است. در بخش آغازین کتاب با عنوان سورۀ یحیا شکوه‌های حسین بن علی از امتی ناسپاس با نثری زیبا به رشتۀ تحریر در آمده است.

این مجموعه با یک نثر ادبی و ۲۷ قطعه شعر مذهبی با عناوینی از جمله یادگار حیدر، لاله داغ، سلطان عشق، شعله در دامان، جان عشاق و ... بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند. همچنین قطعاتی با عنوان نوحۀ ۱، ۲ و ۳ در دستگاه‌های ماهور، سه گاه و شور، زیبایی و تازگی خاصی به این مجموعۀ شعری داده است.

احمد عزیزی در این اثر نشان می‌دهد که علاوه بر شعر در نثر هم از قلم فوق العاده‌ای برخوردار است و «خورشید پشت خیزران» مجموعۀ مراثی واقعۀ عظیم کربلا از زبان شعر است.

چاپ دوم این اثر در ۸۰ صفحه، در یک هزار نسخه و با قیمت ۲۸۰۰۰ ریال توسط انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان به شعر آئینی قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیۀ کتاب به‌صورت تک‌جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان مطهری، نرسیده به خیابان مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir امکان پذیر است.

 
نظر بدهید