قزوه: سبزواری پای آرمان‌های انقلاب ایستاد 
دوشنبه 22 خرداد 1396

به مناسبت سالگرد درگذشت پدر شعر انقلاب

قزوه: سبزواری پای آرمان‌های انقلاب ایستاد 

علیرضا قزوه، شاعر حوزه انقلاب و دفاع‌ مقدس به مناسبت سالگرد درگذشت حمید سبزواری ضمن اشاره به پایبندی وی به انقلاب اسلامی اظهار کرد: پدر شعر انقلاب به تنها دست به قلم بلکه پا به قلم بود و پای آرمان‌های انقلاب ایستاد و هزینه پرداخت.

 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، علیرضا قزوه، شاعر حوزه انقلاب و دفاع‌ مقدس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت حمید سبزواری «پدر شعر انقلاب» اظهار کرد: استاد سبزواری نسبت به مناسبت‌های مختلف انقلاب حساسیت داشت که از‌ جمله‌ ویژگی‌های پدر شعر انقلاب به حساب می‌‌آید؛ و تقریبا برای همه مناسبت‌های بزرگ انقلاب شعر از ایشان به یادگار مانده است.
وی با تاکید بر فعالیت شاخص سبزواری در حوزه سرود افزود: پدر شعر انقلاب اهل تصنیف و ترانه نبود و فعالیت شاخص وی به حوزه سرود مربوط می‌شود. سبزواری یک تنه نزدیک به هزار سرود انقلابی گفت؛ موضوعی که بسیار با اهمیت است چراکه در روزگار ما ترانه حس و حال حماسی را ایجاد نمی‌کند و گاهی ترانه‌‌ها نقطه مقابل فضای حماسه قرار می‌گیرند و جامعه را به سوی خمودگی و انفعال هدایت می‌کنند.
قزوه در تشریح مقایسه تاثیر سرود و ترانه گفت: سرود انقلابی نقطه مقابل ترانه است؛ به‌عبارت دیگر سرود، در افزایش روحیه حماسی و تهییج مردم موثر است و موجب تقویت روحیه انقلابی می‌شود. حضور پررنگ استاد سبزواری به‌عنوان پدر شعر انقلاب تا آخرین لحظه‌ای که توانایی دست به قلم شدن را داشت شاهد بودیم. آثار قابل توجهی از ایشان در قالب‌های مختلف به‌ویژه قصیده، مثنوی، غزل و چارپاره وجود دارد و در سرود که استاد بود.
این شاعر معاصر درباره دیگر ویژگی‌های مرحوم سبزواری اظهار کرد: تعهد از دیگر ویژگی‌های استاد سبزواری است. وی نه‌تنها دست به قلم، بلکه پا به قلم بود؛ به‌‌عبارت دیگر در صورت لزوم حتی در مناطق جنگی حضور پررنگ داشت. منافقین با او دشمن بودند به‌طوری که در یکی از کشور‌های همسایه از سوی اعضای این گروهک مورد حمله قرار گرفت. منافقین به دنبال اصل او بودند؛ استاد سبزواری پای آرمان‌های انقلاب ایستاد و هزینه پرداخت. تقریبا بهترین‌ سرود‌های انقلابی به‌ویژه در سال‌‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی به آثار استاد سبزواری اختصاص دارد.
قزوه با اشاره به آخرین حضور استاد سبزواری در آئین دیدار شعرا با رهبر انقلاب اسلامی افزود: به خاطر دارم در سال‌های آخر عمر بیمار و تا حدودی حافظه‌اش کمرنگ شده بود؛ اما همچنان حضور پررنگ داشت. سبزواری اهل ناز کردن نبود؛ تا آخرین لحظه‌ای که نفس می‌کشید در خط انقلاب بود. وی در آخرین سال در حالی‌که از شدت بیماری نیازمند بستری شدن بود در آئین دیدار شعرا با رهبری انقلاب اسلامی حاضر شد و شعر خواند.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ادامه داد: مرحوم سبزواری از چهره‌های مطرح انقلاب است و اگر در جبهه‌‌های مقابل انقلاب می‌ایستاد تلاش می‌شد تا بزرگش کنند هرچند که واقعا بزرگ بود. عظمت مرحوم سبزواری بعد از فوت نیز دیده شد، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی و حقی که مردم سبزوار در تشییع جنازه و مراسم بزرگداشت ادا کردند نشانه عزت شعر انقلاب اسلامی و استاد سبزواری است.
درباره پدر شعر انقلاب 
حسین آقا ممتحنی، مشهور به حمید سبزواری از شاعران صاحب نام ایرانی به دلیل علقه و توجه ویژه به جریان انقلاب اسلامی به «پدر شعر انقلاب» معروف شد. وی در طول عمر پربرکت خود نه‌تنها در بین اهل فن عرصه شعر با سرود‌های انقلابی مانند «خمینی ای امام، خمینی ای امام» و «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» جایگاه ویژه‌ای در بین عموم مردم پیدا کرد.
وی موفق شد برای یک عمر تلاش در عرصه فرهنگ انقلابی نشان درجه یک فرهنگ و هنر، و نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کند. سبزواری همچنین چهره ماندگار جمهوری اسلامی معرفی شده است.
به مناسبت درگذشت این شاعر انقلابی در 22 خرداد ماه سال 1395 رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کردند. در این پیام آمده بود: «با دریغ و تأسف خبر درگذشت شاعر نامدار معاصر جناب آقای ممتحنی معروف به حمید سبزواری را دریافت کردم. این نام ماندگار و پر افتخار، یادآور تلاش ارزنده هنرمندی سخت‌کوش و شجاع  در پشتیبانی از انقلاب در عرصه شعر و ادب است.
حمید سبزواری، صریح و ثابت‌قدم و موقع‌شناس، هنر والا و فاخر خود را به خدمت گرفت تا انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را از جنبه ی اثرگذار شعر روان و جذاب، تغذیه و تأمین کند. سرودها و منظومه‌های بلند و غزل‌ها و قصیده‌های خوش‌ساخت و پر مضمون او، ثروت ادبیی درخوری را تقدیم انقلاب کرد. با انقلاب زیست و برای اسلام و انقلاب سرود و وفادارانه در کنار انقلاب ماند. رحمت و رضوان خدا نصیب او باد.»
نظر بدهید