«اعترافات غلامان» حمیدرضا شاه‌آبادی پرتیراژترین کتاب کانون در سال ۹۵
سه شنبه 23 خرداد 1396

«اعترافات غلامان» حمیدرضا شاه‌آبادی پرتیراژترین کتاب کانون در سال ۹۵

رمان «اعترافات غلامان» اثر حمیدرضا شاه‌آبادی در صدر فهرست کتاب‌های پرتیراژ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، افزایش بی‌سابقه شمارگان 14 عنوان از کتاب‌های تجدید چاپی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1395 از استقبال گسترده این آثار در بین مخاطبان خبر می‌دهد.
سال گذشته این 14 عنوان کتاب در شمارگان 665‌هزار و 500 نسخه منتشر شد و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
بر این اساس، بیشترین فهرست کتاب‌های تجدید چاپ شده کانون در سال 1395 مربوط به کتاب «اعترافات غلامان» نوشته‌ حمیدرضا شاه‌آبادی است که تاکنون در 120هزار و 500 نسخه منتشر شده است.
این کتاب در چهار تیراژ نخست خود طی سال‌های گذشته در مجموع  46هزار نسخه منتشر شده بود ولی در سال گذشته با عرضه‌ چاپ‌های پنجم تا دهم در 74هزار و 500 نسخه آمار خوانندگان و فروش خود را افزایش داد.
در این فهرست کتاب «هدیه خوبان» رتبه‌ دوم را به خود اختصاص داده است. مولف این کتاب جف برامبو است و طی 10 سال انتشار به شمارگان 70‌هزار نسخه رسیده است که50‌هزار نسخه از این تعداد مربوط به چاپ‌های چهارم تا سیزدهم در سال گذشته است.
همچنین «قدم یازدهم» اثری از سوسن طاقدیس که پیش‌تر در 8هزار نسخه منتشر شده بود در سال قبل در 45هزار نسخه دیگر منتشر شد تا آمار فروش این کتاب به 53هزار نسخه برسد.
همچنین آمار چاپ کتاب «خانواده‌ی آقای چرخشی» اثر طاهره ایبد در سال‌های منتهی به 94 حدود 33هزار نسخه بود که در چندین چاپ به کتابخانه‌های کودکان رسیده بود اما در سال قبل 20هزار نسخه‌ی جدید از آن انتشار یافت تا آمار شمارگان این اثر تاکنون 53هزار نسخه باشد.
دیگر کتاب‌های این فهرست عبارتند از رمان «قلب‌های نارنجی» نوشته‌ی مینو کریم‌زاده که تاکنون در مجموع در 41‌هزار نسخه چاپ شده است که 20هزار نسخه از این اثر در سال 1395 به دست مخاطبان رسید.
«دعاهای زمینی پدربزرگ» نوشته‌ی داگلاس وود از دیگر آثار تجدید چاپی کانون در سال قبل در 20هزار نسخه است. این اثر تاکنون در 40هزار نسخه در سه مرحله چاپ به دست مخاطبان رسیده بود که در سال قبل چاپ‌های سوم تا هفتم آن به دست مخاطبان رسید.
اثری از جمشید خانیان نیز در فهرست منتشر شده از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دارد. «قلب زیبای بابور» پیش‌تر و در چندین چاپ در 17هزار نسخه منتشر شده بود که این آمار تنها در سال 95 به 20هزار نسخه رسید تا شمارگان این اثر تاکنون به 37هزار برسد.
کتاب «چگونه یک گیاه تبدیل به نفت می‌شود؟» نوشته‌ی لیندا تاگلیافرو تاکنون در 35هزار نسخه منتشر شده است. این کتاب در سال 95، در 20هزار نسخه در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
تغییر آمار انتشار کتاب «رستم و اکوان دیو» نوشته افسانه شعبان‌نژاد از 10هزار نسخه سال‌های پیش به 20هزار نسخه در سال گذشته، «یک سین+ هفت سین» نوشته خسرو باباخانی از 20هزار نسخه به 28هزار نسخه،‌ «فرش ایران را بشناسیم» اثر احمد دانشگر از 10هزار نسخه به 20هزار نسخه، «سه گلدان» نوشته‌ی احمدرضا احمدی از 5‌هزار نسخه به 20‌هزار نسخه بخشی نیز از این روند رو به رشد انتشار و استقبال از کتاب خبر می‌دهد.
بر همین اساس این کتاب‌ها از ابتدا تاکنون به ترتیب با شمارگان 30هزار، 48هزار،30هزار و 25هزار نسخه به دست مخاطبان رسیده‌اند.
بر همین اساس، در این یک سال کتاب‌های دیگری نیز همچون «حتی یک دقیقه کافی است» از مجموعه‌ رمان نوجوان امروز اثر آتوسا صالحی با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده است تا آنجا که پیش‌تر این اثر در طی چند سال در 20‌هزار نسخه عرضه شده بود، اما در سال گذشته 23هزار نسخه از این اثر انتشار مجدد یافت تا تعداد نسخه‌های منتشر شده‌ی این اثر به 43هزار نسخه برسد.
«چشم عقاب» نیز در قالب همین مجموعه و از سوی محسن هجری یکی از رمان‌های پرفروش و موفق سال‌های اخیر بوده است. این اثر پیش‌تر در 20هزار نسخه و در سال 95 نیز در 20هزار نسخه منتشر شد.
گفتنی است که این آمار بیانگر توزیع مناسب آثار و کیفیت و تنوع کتاب‌های کانون طی سال‌های اخیر و قدم موثری است که در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ایران برداشته شده است.
 
نظر بدهید