ناشری که از کنفرانس ضد ایرانی «برلین» حمایت نکرد و در اتحادیه ناشران تهران بایکوت شد
شنبه 27 خرداد 1396

پای حرف‌های مدیر انتشارات «دارالکتب اسلامیه»

ناشری که از کنفرانس ضد ایرانی «برلین» حمایت نکرد و در اتحادیه ناشران تهران بایکوت شد

مدیر انتشارات «دارالکتب اسلامیه» به عدم حمایت خود از «شهلا لاهیجی» در کنفرانس ضد ایرانی برلین اشاره کرد و گفت: از آن پس با هجمه بسیار از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان مواجه شدم چرا که اعلام حمایت از این فرد معاند نکرده بودم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات «دارالکتب اسلامیه» در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون فعالیت‌های خود در سال‌های گذشته و هجمه‌هایی که از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان حادث شد اظهار داشت: اتحادیه کتابفروشان و ناشران قدیمی‌ترین تشکل صنفی در حوزه نشر کتاب است که طبیعتاً من نیز از ابتدای تأسیس این اتحادیه در آن حضور داشتم.
آخوندی در ادامه با تاکید بر اینکه انتشارات دارالکتب الاسلامیه از زمانی که مرحوم پدرم فعالیت داشتند خیلی پیش از از بنده عضو اتحادیه بود اما بنده از سال 1370 عضو اتحادیه شدم.
وی در ادامه به همان دهه هفتاد و برگزاری کنفرانس ننگین برلین اشاره کرد و ابراز داشت: کنفرانس برلین نشستی ضد ایرانی و با حضور برخی چهره‌های معاند نظام برگزار شد، در آن کنفرانس افراد دگر اندیش و ضدانقلاب حضور داشتند و از همه جا گرد هم آمده بودند تا علیه نظام سخنرانی داشته باشند.
مدیر انتشارات «دارالکتب اسلامیه» با بیان اینکه از جمله افراد حاضر در این کنفرانس «شهلا لاهیجی» بود متذکر شد: شهلا لاهیجی پایه‌گذاری انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در سال 1362، بود که در این کنفرانس گفته بود 20 سال است که در حال جنگ با نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم، این سخنان در حالی مطرح می‌شد که ما تنها هشت سال را در حال جنگ با صدامیان بودیم و مردم در مقابل دشمن می جنگیدند و این سوال واضح بود که ایشان طی این مدت در داخل با چه کسی می‌جنگد؟
به گفته این ناشر پیشکسوت، اگر همین نظامی که او با آن می‌جنگیده پابرجا نبود که او نمی‌توانست فعالیت داشته باشد همان نظامی که طی همان سال‌ها حافظ منافع او هم بوده است.
وی افزود: این سخنان و موضع‌گیری‌های خصمانه لاهیجی با افکار و عقاید بنده سازگار نبود و من بشدت با آنها مخالف بودم، اما از سوی دیگر اتحادیه ناشران و کتافروشان تصمیم گرفته بود از او حمایت کند. حمایت از فردی که مورد بازخواست قوه قضائیه هم قرار گرفته بود.
آخوندی ضمن بیان این مطلب که اتحادیه ناشران و کتابفروشان نباید وارد حمایت از این فرد می‌شد چرا که اتحادیه مربوط به صنف است گفت: در صنف همه نوع عقایدی وجود دارد و اتحادیه هم مربوط به صنف است و این دلیل نمی‌شود در موضوعی که سیاسی است و حتی قوه قضائیه ورود کرده به حمایت از آن فرد بپردازد. از این رو مخالفتم را صراحتا اعلام کردم.
آخوندی در پاسخ به این سوال که رئیس وقت اتحادیه در آن سال‌ها چه کسی بود و نظر او چه بود توضیح داد: آقای مرحوم شیرازی رئیس وقت بود اما از افرادی که پافشاری می‌کردند برای این ورود و حمایت آقای کیائیان مدیر نشر چشمه بود، یادم هست در آن سال‌ها همزمانی با نمایشگاه کتاب و برگزاری آن از جمع اعضای پنج نفره اتحادیه خواسته شد در این کار حمایت، هماهنگ باشند این نظر آقای شیرازی بود اما من بازهم عدم موافقتم را اعلام کردم.
مدیر انتشارات «دارالکتب اسلامیه» بنده بلافاصله اعلام کردم در این صورت استعفای خود از عضویت در اتحادیه را اعلام می کنم دلیل این امر را هم بیان کردم؛ اتحادیه در موضوعی که نباید ورود می‌کرد و سیاسی بود دخالت کرده بود که البته این موضوع جزء وظایفش هم نیست.
این ناشر ضمن بیان اینکه از همان لحظه و تاریخ هجمه‌ها بر علیه من آغاز شد، گفت: افکار بنده را موافق نمی‌دیدند؛ البته ممکن است سلائق متفاوت باشد، اما گاهی بحث فراتر از سلیقه است و رنگی از مخالفت و بدبینی به خود می‌گیرد، این تحریکات در روزهای منتهی به انتخابات صنف بیشتر می‌شد.
وی ضمن تاکید بر این امر که در تمام سال‌ها از هرگونه همکاری با اتحادیه دریغ نداشته‌ام تصریح کرد: طرز تفکرها متفاوت است، اما بنده با صنف مشکلی نداشته‌ام. حتی عضو علی‌البدل هم انتخاب شدم، هرگز منقطع نشدم.
آخوندی با بیان اینکه اما هجمه ادامه داشت تا اینکه طی مقاله ای در مجله صنعت نشر همچنان شدت گرفت، گفت: اتحادیه باید به جای اینکه هماهنگی میان اعضا داشته باشد اما شاهدیم که ناهماهنگی میان اعضای انتخاب شده اتحادیه هم وجود دارد، این موضوع سبب ناهماهنگی شده و همکاری ها را می‌کاهد  باید سعی شود در همه حال همفکری صورت گیرد.
 
نظر بدهید