کتاب «اخلاق سیاست‌ورزی» منتشر شد
یکشنبه 28 خرداد 1396

اخلاق سیاست‌ورزی

کتاب «اخلاق سیاست‌ورزی» منتشر شد

کتاب «اخلاق سیاست‌ورزی» به همت گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، کتاب «اخلاق سیاست‌ورزی»به قلم دکتر رضا عیسی‌نیا و به همت  گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تازگی و پس از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری منتشر شد.
محمد حسن شاهنگی معاون مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اهمیت و ضرورت موضوع این کتاب گفت: نسبت سیاست و اخلاق، در رویکردهای غرب به شیوه‌های مختلفی طرح شده است؛ از رویکردهای ایده‌آلیستی گرفته تا رویکردهای کانتی و رویکردهای اصالت‌ فایده‌ یا پراگماتیستی و ماکیاولی در این زمینه مطالبی وجود دارد. از منظر اسلامی این سؤال مهم است که سیاست چگونه با اخلاق می‌‌پیوندد و  به آن تن می­‌دهد؟بر اساس رویکردهای اسلامی، سیاست و سیاست­‌ورزی پیوسته در کمند بایسته‌­هایی چون اصول و ارزش­‌های اخلاقی بر آمده از آموزه‌­های فرهنگ اسلامی است. از طرف دیگر باید مطالبه کنیم که نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیز با داعیه ایجاد نهضتی نو که ماهیتی متفاوت از دیگر نهضت­‌ها دارد و بناست بکوشد تا کرامت انسان‌ها را در جامعه تحقق ببخشد، در این باره بر چه اصولی بنا یافته است؟ این کتاب با تمرکز بر موضوع جایگاه اخلاق در نظام سیاسی اسلامی با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران، مسایل مهمی را در این باره طرح می­‌کند.
وی با اشاره به اصلی‌ترین محورهای این کتاب اظهار کرد: مسائلی چون رابطه اخلاق با سیاست­‌ورزی در اسلام و غرب، امکان یا امتناع اخلاق در سیاست­‌ورزی از نظراسلام، راهکارهای برون‌رفت از آفت‌­های نقصان‌های اخلاقی درسیاست‌­ورزی، شاخص­‌های اخلاق اسلامی و میزان رعایت آن در سیاست­‌ورزی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی­ ایران و در نهایت توصیه رهبران انقلاب برای ضرورت رعایت اخلاق در سیاست‌­ورزی در جمهوری اسلامی ایران  اصلی‌ترین محورهای این کتاب را در بر می‌گیرند.
شاهنگی جایگاه و نقش اخلاق در نظام سیاسی اسلامی با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران را مهم‌ترین سؤال این کتاب معرفی کرد و افزود:  سؤال اصلی  این کتاب عبارت است از این که اخلاق در نظام سیاسی اسلامی با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران چه جایگاه و نقشی را ایفا می‌کند؟ و سؤالات فرعی  این کتاب نیز عبارتند از  این که اولاً اخلاق چیست، قلمرو آن کجاست ودیدگاه اخلاقی کدام است؟ ثانیاً رابطه اخلاق با سیاست‌­ورزی در اسلام  و غرب چگونه توصیف وتبیین شده است؟ آیا رعایت اصول اخلاقی در حوزه رفتار سیاسی یا در سیاست­‌ورزی ممکن است؟ سوم اینکه فضیلت‌­هایی چون شجاعت، شکیبایی، صداقت و راستگویی، امانت، سخاوت، وفاداری، حق‌شناسی، عدالت، مساوات، پیمان‌شکنی، نیکوکاری و... در سیاست‌­ورزی چه جایگاهی می­‌توانند داشته باشند؟ چهارم اینکه شاخصه­‌های اخلاق اسلامی و انسانی و میزان رعایت آن در سیاست‌­ورزی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی­ ایران چیست؟ در جمهوری اسلامی ایران، اصول اخلاقیِ سیاست ورزان کدامند؟ و آخر اینکه خطرات سیاست­‌ورزیِ بدون اخلاق درآثار و رهنمودهای امام خمینی و مقام معظم رهبری و راهکار و توصیه‌ها جهت حضور هرچه بیشتر اخلاق در سیاست­‌ورزی در جمهوری اسلامی ایران چیست؟
وی افزود: هر جامعه­ و فرهنگی هویت خاص خود را دارد که جز بر حسب معیارهای خود آن جامعه نمی‌­توان آن را توضیح داد. انقلاب اسلامی و به تبع آن؛ جمهوری اسلامی مدعی آن است که حرکتی و نهضتی را ایجاد کرده ­است که از نظر ماهیت با دیگر نهضت­‌ها تفاوتی اساسی دارد چراکه در تلاش است تا کرامت انسان را در جامعه تحقق ببخشد بنابراین سیاست‌­ورزی در جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌­ای را به خود اختصاص خواهد داد، زیرا سیاست‌ورزی تابع اصول و ارزش‌­های اخلاقی بر آمده از فرهنگ اسلامی است.
شاهنگی ادامه داد: اگر چه اخلاق در همه اعصار در زندگی اجتماعی و سیاسی حضور جدی داشته است، اما از آنجایی که فلاسفه و علمایِ اخلاق، انسان را «نه» آن چنان که هست بلکه آن چنان که آرزو دارند باید باشد تصور می­‌کنند، بدین جهت مردان سیاسی یا سیاست­‌ورزان باید اولاً تعلیمات اخلاقی دیده ثانیاً آن چه فراگرفته‌­اند را عملی کننند، زیرا مادامی که بشریت حیات دارد فضیلت و رذیلت نیز وجود خواهد داشت، از این رو باید افراد طرز تلقی خود را بر این استوار کنند که چگونه باید بر مبنای فضیلت زندگی کنند تا بر اساس آن منطقاً جامعه سیاسی و سیاست‌ورزانِ پرورش یافته آن، سیاست‌ورزانی فضیلت‌­مدار باشند.
 
نظر بدهید