«چلچراغ»؛ نگاهی به چهل نکته از سبک و سیرۀ زندگی رهبر معظم انقلاب
شنبه 03 تير 1396

«چلچراغ»؛ نگاهی به چهل نکته از سبک و سیرۀ زندگی رهبر معظم انقلاب

رضا مقیسه، از نویسندگان کتاب «چلچراغ» با اشاره به ویژگی‌های این اثر گفت: این اثر تلاش دارد تا کامل‌تر از دیگر عناوین، به زندگی رهبر معظم انقلاب بپردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، رضا مقیسه، یکی از نویسندگان کتاب «چهل سبک و سیرۀ زندگی امام خامنه‌ای؛ چلچراغ» درباره انگیزه نگارش کتاب گفت: ما برای تشخیص راه درست نیازمند ابزارهایی هستیم که یکی از این ابزارها سبکِ رهبران یا اولیای الهی است. اگر سبک افراد را داشته باشیم، راه را گم نمی‌­کنیم. گاه مقام معظم رهبری دربارۀ موضوعی سخنرانی می­‌کنند، اگر ما سبک و شیوۀ ایشان را ندانیم ممکن است با یک سخنرانی و یک موضع‌گیری خطا کنیم.
مقیسه در ادامه دربارۀ مفهوم سبک توضیح داد: سبک یا سیره آن خط مستقیمی است که یک مدیر یا رهبر آن خط را می‌گیرد و ادامه می‌دهد. به عبارتی، سبک‌شناسی و سیره‌شناسی، پیدا کردن خطِ مستقیم است. یک سخنرانی یا یک موضع‌گیری یک نقطه است در حالی که سبک و سیره یک خط است، ما اگر خط را پیدا کنیم در یک نقطه گیر نمی‌کنیم.
این نویسنده تأکید کرد: اگر سبک و سیرۀ یک مدیر یا یک رهبر را بدانیم، می‌توانیم آینده را هم تشخیص بدهیم. همانطور که ما بعد از 1400 سال سبک اولیای الهی و ائمه(ع) را می‌شناسیم و می‌دانیم آنها در چه جایی ساده‌زیست بودند، در تقابل با دشمنان و دوستان چه موضعی گرفته بودند و می‌توانیم آینده را به وسیلۀ آن‌ها تشخیص بدهیم. اگر سبک مقام معظم رهبری را تشخیص بدهیم، می‌توانیم آینده را بهتر تشخیص بدهیم، به‌عبارتی سبک و سیرۀ ایشان تضمینی برای ماست که آینده را بهتر تشخیص بدهیم.
عضو تیم نگارش کتاب چلچراغ گفت: ما منویات معظم‌له را تحلیل می‌کردیم، نیاز دانستیم علاوه بر تحلیل منویات ایشان سبک و سیرۀ ایشان را بدانیم. سبک و سیره فقط بیان اندیشه نیست، بلکه شامل رفتارهاست. سبک و سیرۀ یک مدیر یا یک امام یا یک ولی چیزی است که دیگران دربارۀ آن توضیح بدهند.
مقیسه دربارۀ ارزش افزودۀ کتاب «چلچراغ» نسبت به کتاب‌های مشابه گفت: در مورد رهبر معظم انقلاب عناوینی منتشر شده است، یک کتاب به قلم مرحوم مروی نوشته شده، کتاب دیگری هم هست به نام «ماه تابان» که سیرۀ مقام مظعم رهبری است. بعضی از آن‌ها کتاب‌های خوبی هستند؛ ولی اشکال آن‌ها این است که فقط قسمت اندیشۀ ایشان را بررسی کرده‌اند. ما در این کتاب تقریباً همۀ تحلیل‌های رفتاری رهبر معظم انقلاب توسط دیگران را که از منابعی آشکار و در دسترس بود؛ چه مکتوب و چه در فضای مجازی؛ جمع‌آوری کردیم.
وی ادامه داد: ما برای اولین‌بار در 40 موضوع و در چهار حوزه سبک‌های ایشان را بررسی کردیم و برای همین هم عنوان کتاب را «چلچراغ» گذاشتیم. یعنی به عبارتی چهل چراغ در چهل موضوع که می‌تواند برای ما چراغ راه باشد. در حالی که برخی از کتاب‌ها در پنج یا شش موضوع سبک و سیرۀ ایشان را معرفی کرده بود.
مقیسه سپس دربارۀ مدت زمان تحقیق و نگارش کتاب توضحیح داد و گفت: مدت تحقیق و نگارش این کتاب حدود دو سال طول کشید که یک تیم 7-8 نفره کار نگارش آن را انجام دادند.
این نویسنده دربارۀ حوزه‌های کار شده در کتاب گفت: این کتاب در چهار حوزۀ شخصی، حاکمیتی، تعامل با مخاطبین و حوزۀ علمی و اندیشه‌ای به بررسی سیره و سبک‌های امام خامنه‌ای می‌پردازد. اگر کسی بخواهد چهل سبک امام خامنه­‌ای را در یک صفحه داشته باشد، می‌تواند به انتهای فصل اول مراجعه کند. در آنجا خلاصۀ تمام مطالب کتاب یعنی عناوین 40 سبک در یک نگاه آورده شده است.
یکی دیگر از ویژگی‌های کتاب به گفتۀ رضا مغیثه بیان ارتباط هر سبک با سبک‌های دیگر و شناسایی سبک مبنا در آخر هر فصل است.
کتاب «چلچراغ»؛ شامل چهل سبک و سیرۀ زندگی رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شد. در این کتاب به منظور آشنایی بیشتر و دقیق و موشکافانه با زوایای عملی، رفتاری و فکری ولی فقیه زمان، حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ مدّظلّه‏‌العالی، به معرفی و تبیین سبک و سیره معظم‏‌له، در چهل موضوع پرداخته شده است. این اثر کم نظیر حاصل تلاش تعدادی از پژوهشگران مرکز مطالعات و توسعه تفکر راهبردی؛ سیداحمد طباطبایی یزدی، رضا مقیسه، مهرداد مؤمنی‌زاهد، حسین عبدالحسینی، امیرحسن تهرانی‌خوش و مسلم مقصودی است که در 560 صفحه و توسط انتشارات مقاومت منتشر شده است.
 
نظر بدهید